Welke brandstof voor Webra 1.5cc diesel?

Ik heb nog een oude Webra 1.5cc liggen en wil deze nog eens laten draaien.
Welke brandstof moet ik gebruiken en waar kan ik deze halen of bestellen?

dedy3y6u.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zult van iedereen verschillende percentages horen.

Ik heb hetzelfde motortje en destijds liep de mijne goed met de verhouding 1:1:1,6

1 deel Ether, 1 deel wonderolie, en 1,6 deel petroleum.

Maar nogmaals: je zult heel veel verschillende verhoudingen vinden.
Bovenstaand, is één van de vele recepten die werken...

Groet, Bert

Webra Record motortjes doen het prima op: 25% wonderolie (sommige voorzichtige lieden zouden zeggen 30%, als je daar één van bent moet je die 5% van de hoeveelheid petrolie aftrekken), 35% ether en de rest dus petroleum. Zeer aan te bevelen is de toevoeging van 1,5% dope in de vorm van amylnitraat of -nitriet, of DDI. Dieselpeut is zover ik weet in Nederland niet kant en klaar te koop. De moeilijkst te verkrijgen component is de dope,(zoek contact met een teamrace vlieger), de ether is via de firma Tendo te verkrijgen, en de petrolie is nog op diverse plaatsen te koop maar kan volgens sommige lieden worden vervangen door lampolie. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik pakweg 15 jaar geleden een vaatje JP4 aangeleverd heb gekregen en dat is nog LAAANG niet op! Als je echt iets wil met je Webraatje moet je er een eenvoudige LB trainer voor bouwen (een VT Airracer en een Suls Trainer zijn het meest populair) en op 2 augustus aanstaande naar de StaKa komen!
Peutslang is inderdaad ook een punt; gebruik de gele doorzichtige variant die voor benzine is bedoeld, of zwarte neopreen slang.

De lampolie uit de action is de meest zuivere petroleum die er in de handel te krijgen is. Ik heb er al heel wat liters doorgedraaid afgelopen voorjaar en het is de enige die ik nog wil gebruiken. Een webraatje heeft niet echt amylnitriet of Isopropynitraat nodig om te starten of goed te lopen.

Inderdaad, NODIG in hoofdletters is enige dope niet, maar ik heb ooit in 1971 (waar blijft de tijd) op een LB instructieweekend op Terlet een demo van Rob Metkemeijer meegemaakt, waarbij hij een (je raad het al) Webra Record eerst met peut zonder amyl startte en afstelde, en vervolgens met peut mèt amylnitraat. De resultaten waren overduidelijk: amyl maakt het leven een stuk makkelijker.

Inderdaad Henk, en daarom ben ik ook heel blij met mijn 2 busjes Amylnitraat en mijn litertje isopropylnitraat. We gevaarlijke boel, vooral die amylnitraat. Voor recreatief gebruik heb je deze spullen niet nodig.

Voor mij is ook bij recreatief gebruik die IPN absoluut noodzakelijk, omdat ik mij anders echt ga ergeren aan het minder goede motorgedrag....
Het feit dat ik voor een warme start eerst aan de motor moet gaan schroeven en daarna de boel weer terug mag draaien maakt dat ik me niet kan voorstellen dat daar enige charme van uit zou gaan.
Een procentje of twee DII maakt dat de motor zich een stuk aangenamer gedraagt.

Wij hebben vanavond alweer een hoop lol gehad met een vliegende vleugel met daarop een tot op de draad versleten webra 1.5cc diesel. De laatste vlucht was er eentje waarbij de motor een beetje raar ging doen. Na landing vastgesteld dat de regelnaald ribbedebie was...

Back