welke brushless en nog wat vragen

hallo,

ben van plan dus even het ijzer achter mijn tl-01b te zetten, en er een brushless in te stoppen:D. maar ik heb nog heel wat vragen:

1. ik ben nog niet heel ervaren, is m'n eerste karretje. kan ik al een brushless ( wss 13.5 turns) aan? of moet ik nog even wachten. ( ik wacht sowieso met de li-po)

2.zo ja. welke? ik heb er een paar op het oog en vooral de LRP eraser set's lijken me wel wat. m'n budget voor motor en regelaar is ongeveer 130-140/ degene die op op h oog heb:

de LRP
LRP Brushlesskombo Eraser 13,5T + AI Brushless Reverse - eBay Brushlessmotoren, Elektro, Motoren, RC-Modellbau, Modellbau. (Eindtijd 18-apr-09 15:48:47 CEST)

de novak: ( al is tie wat duur)
Novak Havoc Spec Brushless System 10.5 NOV3033 New - eBay, Trucks, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 11-apr-09 17:31:26 CEST)

en verder hoor ik veel over dat mamba's goed zijn. en natuulijk si er nog veel meer. welke moet ik nemen?

3. kan ik dat soort spullen eigenlijk wel op e-bay kopen, of krijg je dan flut dingen. tot nu toe zijn mijn eravringen met e-bay super, maar iemand mindere ervaringen?

verdere info:

moet wel hard, maar tl-01b is en blijft een off-road. ik rij niet super vaak off-road maar wel klinker weggetjes, en af en toe een beetje zand. een beetje acceleratie vind ik ook wel fijn:p. dus hoeveel turns zijn dan een beetje normaal?

m.v.g.
p v loon

p.s. eerste bericht, verbeter me als ik iets fout doe, maar volgens mij hoort het hier. o ja, let ook niet op de typfouten :)

Ehm, de EZ run setjes zijn ook best OK.
Vooral de 5 Turns.
Het aantal Turns is nauw verweven met het aantal omwentelingen per Volt.
Een 7 turns brushless is bijvoorbeel 5000 omw/V
Gebruik je 7.4V lipo dan heb je dus 37000 omw/min (onbelast)
Ik denk dat de LRP 13.5T toch echt wat te langzaam is.

ik denk dat ik met een 5t heel wat brokken maak. het is veel duurder, en ik ben nou niet echt iemand die alleen maar rechte stukken rijd voor de snelheid. met een 5t accelereer ik denk ik gewoonweg niet genoeg. ik kan wel een 9.5 t nemen, is maar een tientje duurder. is dat beter dan?

ik denk dat een 9.5T een best leuke keus is ja. :) een 5T zou echt wel genoeg accelereren, je moet hem alleen licht genoeg vertanden.

ik heb zelf een 12T in een M-03 gehad, en dat was aangenaam snel. heb nu een 5.5T LRP in een FF-01 zitten, en dat is gewoon teveel. (je moet weinig gas geven, anders haal je onnodig het profiel van de voorwielen. ) mja, dit zijn beide voorwiel aangedreven modellen uiteraard. maar de Mini had sneller mogen zijn, en de 5.5T LRP is teveel, vandaar dat ik denk dat 9.5T wel een goede keus zal zijn. :)

Fijn om te zien dat er ook nog mensen zijn die eerst zelf wat opzoekingswerk verrichten zodat we een beetje gericht advies kunnen geven. :)
Anyways; ik weet niet of het in de eerste plaats wel een goed idee zou zijn om zo'n snelle motor in een TL-01 te plaatsen? Ik heb er zelf ook eentje gehad en de tandwielen hielden het met een 17turns brushed motor al niet lang vol. De tandwieltjes zijn gemaakt van een vrij zachte soort plastic; wat je dus eventueel wel kunt doen is een aluminium tandwiel kopen, die gaan wat langer mee. (Ik weet dat ze bestaan, ik heb ze al ergens gezien, maar ik kan me niet meer herinneren waar.)

ik ga idd eerdt speed tuned-gears kopen, zijn iets van 10€ ik heb al heel wat research gedaan XD. heb het internet afgezocht naar hop-ups etc, en idd lees je overal dat de standaard tandwielen te zwak zijn. nu alleen nog hopen dat die het houden, maar ze zeggen dat die 60.000 rpm kunnen hebben. dus dan wordt het wss de 9.5, of heeft iemand anders nog de brushless die hij goed vindt? de sidewinder is ook redelijk geprijsd, iemand ervaringen?

zou je me een linke kunnen geven naar de website waar ze die tandwielen verkopen? (ben zelf nog op zoek voor dit soort tandwielen voor m'n FF-01. :) heb nog 3 volledige sets standaard tandwielen liggen, mja, dat is niet echt een oplossing.. )

Tamiya speed tuned gears 4 TL01 TL01B Baja HBX 53342 - eBay Other Parts, Accessories, Cars, Land Vehicles, Accessories, Parts, Radio Control, Toys, Hobbies. (Eindtijd 29-mrt-09 23:04:36 CEST) is iig van mijn gears. ik weet niet precies waar je gears voor de ff-01 kunt vinden, of dat deze gewoon passen. ook heb ik alleen een e-bay link, maar ze zijn vast wel ergens anders te vinden. ( zoek op "speed tuned gears")

o ja, p.s. wat is de rijtijd bij 2200mah bij een 9.5t LRP? ik heb een vrij kleine accu, als dit minimiem is koop ik eerder de li-po die ik wil. die is 4000. en weet iemand ook een goede lader daarvoor?

EDIT: heb ff ziten te kijken, maar de 9.5 waar ik het over had(http://cgi.ebay.nl/LRP-ERASER-Brush...hash=item360133395637&_trksid=p3286.m63.l1177) heeft een andere ESC. is dit een oudere?

heb nu deze op het oog: http://cgi.ebay.nl/LRP-Brushless-Combo-9-5T-A-I-Brushless-Pro-Eraser_W0QQitemZ360135833139QQcmdZViewItemQQptZRC_Modellbau?hash=item360135833139&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Laatst bewerkt:
ik weet niet hoe het met de buggy variante zit maar ik rijd(drift) met de TL01 onroad en daar raden ze het toch af om met een dikke motor(laat staan brushless) op te gaan rijden...

naar het schijnt kan het chassis en de tandwielen de kracht niet aan.

Waarom zegt iedereen altijd dat een brushless te veel is voor een auto als deze.

Je hebt ook gewoon langzame brushless motoren zoals de genoemde 13,5t die je kan vergelijken met een goede 27t motor. De 9,5t is zo'n beetje te vergelijken met een goede 19t motor.

Die motoren zijn dus niet anders als de vergelijkbare brushed motoren alleen een stuk onderhoudsvriendelijker.

Pas als je naar een 5,5t gaat kan het te veel worden maar dat heb je ook als je naar een 12t a 10t brushed motor gaat in dit model.

mijn naam is haas, dat is wat ze tegen mij gezegd hebben alhoewel ik het kwaad er ook niet van inzie.

ikzelf blijf met brushed rijden omdat ik het nut er niet van inzie om een brushless set te kopen van 100+€ die hetzelfde doet als mijn brushed lrp regelaar + TZ motor twv 80€.(en zeker niet voorwat ik ze gebruik)

Ik heb in mijn DF-03RA een brushless set van Ezrun 9T en 35 A

Dit setje koste mij 55 euro inclusief verzending op Ebay.
Het ziet er geweldig uit voor dat geld en werkt prima.
Goedkoper dan een Tamiya RZ met brusched regelaar!!!!

echt een aanrader het Ezrun setje

Even over die speed tuned gear set; dat zijn niet de tandwielen die ik bedoelde. Die speed tuned gear set is even 'zwak' als de originele set. Het verschil zit hem in het feit dat de speed tuned gear set een andere overbrenging heeft voor meer snelheid.
Die wat ik bedoelde waren van zilver of paars aluminium. Ik ga het even voor je opzoeken. ;)

EDIT: Ik kan ze werkelijk nergens meer vinden. Misschien heb ik me wel vergist, maar ik was er nochtans van overtuigd. :???:

Laatst bewerkt door een moderator:
nou ik heb even naar de Ezrun gekeken. http://cgi.ebay.nl/eZRun-Brushless-Motor-35A-ESC-System-9T-RC-Car-Truck-DD_W0QQitemZ140305407151QQcmdZViewItemQQptZRC_Modellbau?hash=item140305407151&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1399|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

en is idd wel lekker goedkoop. 56 euro :o maa hell goed ziet het er niet uit. in de beschrijving staat ook dat een 9t gelijk staat aan een 9t brushed. nee dat schiet op XD

@sandermt2: oops. idd wat andere gears dan bedoeling. dan vraag ik de gears wel bij m'n modelbouw winkel.dat moet ook lukken.

Back