Welke brushless in Traxxas zonder dat het veel harder gaat

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Francesco, 27 aug 2013.

  1. Francesco

    Francesco

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Emmen
    Nou, daar gaan we dan. Pas geregistreerd hier en tijd voor mijn eerste post. Even een introductie maar eerst, zie niet echt een introductie optie hier en dat is toch als nieuweling wel zo netjes. Frank, 44 jaar en voor de derde keer aan de RC.

    Als kind ooit gestart met een Tamiya Super Champ, nu spijt dat ik die ooit heb weggedaan. Daarvoor altijd met static modelbouw bezig geweest. Veel plezier van de Super Champ gehad en jaren mee gereden. Daarna jarenlang niets meer met RC gedaan en toen opnieuw met Tamiya gestart. Had toen een toerwagenmodel, maar weet eerlijk gezegd niet meer welke. Weet nog wel dat ik er alles aan hop-ups, carbon en wat je maar aan kon aanpassen op had zitten. Hiermee en met een nitro Serpent veel lol gehad op o.a. de baan van Real80. Op een gegeven moment met 1:1 auto's gaan spelen en is de RC hobby gestopt. Tijdje later alles weggedaan.

    Maar nu weer gestart. Intussen 3 zoons van 11, 9 en 6 en het leek me leuk om samen met hun een RC hobby te delen. Wederom gekozen voor elektro en zodat ze overal kunnen rijden gekozen voor off-road. Heb voor alledrie recent een RC auto gekocht, waar ze al veel lol mee hebben. Hoewel ik eerst in standaard mode naar Tamiya zocht voor ze (wat de boer kent en zo, maar blijkbaar bijna nergens meer te koop) op advies uitgekomen bij Traxxas. Wat tot nu toe een prima keuze voor hun blijkt. Zo staan hier dus de Rustler, de Grave Digger en de Son uva Digger. Allemaal met de gewone standaard brushed motor. Voor mijzelf via Marktplaats twee opknap Tamiya Wild Willy's gekocht, vind zelf het scale wat leuker.

    De Grave Digger had al snel problemen met de brushed motor. Daar is intussen een nieuwe ingekomen en na zoeken op forums en youtube de tip gebruikt om van alledrie de motor "nat" in te laten lopen. Moet zeggen, de Rustler had ik al droog laten inlopen en deze is nog wat sneller van "nat" inlopen geworden. Met de andere twee ook geen problemen meer gehad, die maken ineens wheelies, waar ze dat voorheen bij "droog" inlopen dat niet deden.

    Nu mijn vraag. Op zich is brushed niks mis mee. En het werkt momenteel prima. Maar brushless betekend toch minder onderhoud en in principe een langere levensduur als brushed. Alleen in brushless ben ik dus helemaal niet thuis. Er staat hier best veel info over te vinden, maar ik kan volgende niet echt terugvinden.

    Welke brushless set kan ik het beste nemen zonder dat de auto's veel harder gaan?

    Rare vraag misschien en ik besef dat het niet bij de eigenschap van brushless hoort, maar dit is bewust. Voor mijn kids gaat het al hard zat nu en het gaat mij specifiek om het punt onderhoudsvrij. En preventief besparen op aanschaf meerdere brushed motors. Voor de duidelijkheid, ze hebben nu alledrie de eenvoudigste brushed uitvoering en rijden met de originele 8.4 NiMh accu's. Ik heb al begrepen dat dit blijven gebruiken de snelheid al verlaagt. En het moet net als nu (spat)waterdicht blijven. Ik zie heel veel merken voorbij komen, zoveel T en zoveel KV, maar ik kom er nog niet echt uit. Wie kan mij adviseren?

    Even de wensen op een rijtje:

    - brushless set
    - (spat) waterdicht
    - liefst niet veel harder lopen als brushed
    - vertrouwd merk
    - goedkoper alternatief als originele Traxxas brusless optie (ivm 3 sets in 1 keer)
    - instelbaar (huidige trainingsstand is erg handig)

    Alvast bedankt voor de hulp en advies.
     
  2. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Hoe hoger de turns, hoe trager de motor. Hoe hoger het kv, hoe sneller de motor.Veel turns gaan meestal gepaard met lage kv aantallen en omgekeerd.
    De traxxas titan motoren zijn 12 turns dus bij een brushless misschien kijken naar een 13 turns of iets hoger. Qua kv denk ik dan aan 3000-3500.Zal misschien iets sneller zijn maar valt nog wel mee.Spatwaterdicht zijn de meeste setjes nog niet dus ofwel moet je op zoek naar zoiets of je kan natuurlijk creatief zijn met plastidip.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Turns bij brushless zijn niet 1:1 om te zetten naar brushed. Een 13T brushless kan best nog wel eens flink sneller blijken dan een 12T brushed. Ik denk dat 17.5 turns ook al best hard genoeg zou kunnen zijn.

    Uit eigen ervaring weet ik dat met een 10T 3050 kv motor, althans met een 2WD buggy, prima snelheden tot 50 km/u haalbaar zijn, met uitstekende acceleratie. Weliswaar op lipo, maar 8.4 volt NiMh komt daar wel in de buurt, in principe zelfs nog iets hoger. De Lipo kan nooit een hogere spanning hebben dan 8.4 volt, maar de NiMh heeft onder belasting meestal iets meer dan 1.2 volt per cel, dus blijft de spanning nog boven de 8,4 (7 x 1.2) volt.
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Wat je kunt doen, is gewoon het originele Traxxas VXL setje er in hangen. op de originele accu's is die niet extreem snel, en je kunt de vertanding die je nu gebruikt 1:1 over zetten. (met die vertanding rijdt ik al jaar en dag met een Rustler, Stampede en Slash. :D)

    Mocht dit nog te hard gaan, hebben die regelaars ook een trainings stand, wat in het principe gewoon op half-gas neerkomt. iig is een VXL setje op 8.4 volt erg mooi qua snelheid. en de setjes zijn net zo waterdicht als de originele XL5 motorset.

    @Indoorvlieger, je vergeet alleen dat de NiMh accu's behoorlijk inkakken qua spanning onder belasting. qua snelheid ga je er op vooruit met een goede 2s Lipo tov een 8.4v NiMh accu. :)
     
  5. Francesco

    Francesco

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Emmen
    Dat zijn snelle antwoorden, thanks.

    Werkt het dan ook zo dat hoe hoger de turns hoe meer koppel? Plastidip is een goede tip.
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Indoor, ik weet dat je die turns zomaar niet kan overzetten maar als ik filmpjes zie van de titan motoren en vergelijk met mijn 12t brushless zit er niet veel verschil in. Vandaar dat ik 13t adviseerde. Het feit dat die 17,5 t brushless motortjes zo snel zijn is omdat deze in onroad wagentjes gestoken worden en dan misschien zware vertanding ofzo.Die zijn een stuk lichter dan een traxxas offroad.traxxas claimt ook 50km/h met de titan motoren niet? Of ietsje minder? Mijn rustler haalt 45 met de 12t brushless 3400kv op 2s.dacht dat dit redelijk vergelijkingsmateriaal was.

    Meer turns (of lager kv) is inderdaad meer koppel.
     
  7. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zou eens kijken naar de ezrun 60A/8.5T combo. Deze zijn relatief goedkoop te vinden in europa en werken weliswaar net zo goed dan wel niet beter dan de vxl set. Ik neem aan dat je de 2.4Ghz zenders heb? Zoja dan kan je met het zogenaamde EPA (End Point Adjustment) instellen hoe hoog de maximum snelheden liggen. Het voordeel hiervan is dat je in de toekomst geen nieuwe set hoeft te kopen om een beetje snelheid eruit te krijgen. En geloof me, als je eenmaal wat sneller kan dan ga je dat toch ook wel willen gebruiken, been there done that :D.
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Met als nadeel dat je dan het 'waterdichte' iig kwijt bent. Er zijn helaas niet echt veel motorsetjes die af fabrikant aangeven dat ze waterdicht zijn, en dus onder garantie zouden vallen mochten ze waterschade hebben. vandaar dat ik de vxl set noem.

    (plus dat genoeg mensen wel iets te etteren hebben dat 't ding niet genoeg instel mogelijkheden heeft. mja, gebruik hem zelf al 3 jaar in de Slash, en heb de instellingen nog nooit gemist. en het verhaal over een lage Lipo Cut-off.. tja, heb 3 van die regelaars, nooit last van gehad. denk als je goede stekkers gebruikt en gewoon goede accu's, dat je dit probleem niet hebt. ) plus dat het hier niet van toepassing is gezien de TS toch de NiMh accu's wil gebruiken.

    Het enige waar ik het mee eens ben is dat de Hobbywing set goedkoper is. maar beter zou ik het niet per definitie noemen. de vxl is misschien geen race setje, maar daarentegen is het wel een verschrikkelijk duurzame set. iets wat in mijn ogen ook flink wat waard is.
     
  9. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Jawel, maar de TS wil voor zn drie zonen elk een brushless set, dan wordt 3x een vxl combo een beetje duur. Dat heeft de TS ook al zelf aangekaart in zn start post. Verder is waterdicht leuk, maar zowiezo niet echt super voor de auto. Schroefjes, lagers etc gaan roesten. En voor de rest kan de ezrun echt wel tegen een keer een plasje water.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland

    Klopt, maar een goede NiMh zakt niet direct onder de 1.2 volt per cel aan begin van de rit/vaart/etc, bij een half lege accu kom je op waardes als 1.15 volt per cel en een half lege 2S kan dan hoger zitten. Totdat je ze overbelast natuurlijk, dan keldert de spanning veel sneller, maar dat geldt ook voor LiPo, alleen gebeurt dat pas bij hogere stroomwaardes. Acceleratie zal wel minder kunnen zijn dan 2S LiPo. Wat wel meespeelt is dat de spanningsval gedurende de ontlaadcyclus bij LiPo lager is, tussen vol en leeg zit maar 1 volt verschil bij 2S. Bij een 7 cell NiMh zit er tussen vers van de lader en leeg zomaar 2 volt, of meer, dus het verval is veel groter. Overall presteert de LiPo dan natuurlijk beter, spanning blijft langer hoog, maar de eerste minuten denk ik dat het verschil wel eens net in het voordeel van de NiMh kan uitvallen, maar de LiPo is de betere keuze, ook vanwege andere voordelen als de lage zelfontlading.


    @Anthem2: De Traxxas is inderdaad wat zwaarder, en best kans dat die Titans ook nog flink vertimed zijn, waardoor ze feller zijn dan je op basis van de turns zou verwachten. Zou ook verklaren waarom zo vaak kort leven...
     
  11. mikei

    mikei

    Lid geworden:
    7 jun 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon een ezrun brushless setje van 8.5T erin gooien, zijn goede dingen en niet duur. :)
     
  12. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ik denk dat de topicstarter keuzes zal moeten maken.Alle info die gegeven is klopt wel en daar zal hij conclusies uit moeten trekken.Als dat spatwaterdicht niet perse hoeft dan is er veel meer keus maar plastidip is een oplossing.Is het een must dat het uit fabriek al spatwaterdicht is zal je toch bij duurdere sets uitkomen,daar wordt gewoon van geprofiteerd.Persoonlijk vind ik ezrun ook goede prijs/kwaliteit en ik zou toch opteren voor zo'n 13t setje.Liever ook een sneller setje maar als de snelheid nu al goed zit voor de jongens...Wel oppassen met de ezrun motoren aangezien ze wat sneller warm worden dan een echte 540 size motor,dit zijn kleinere motoren in een groot jasje dus kunnen iets minder hebben dan echte 1/10 motoren.Daar is de prijs dan ook naar natuurlijk maar bij goed behandelen zijn dit echt leuke dingen waar veel leuks mee te doen valt.Mocht het echt de spuigaten uitlopen met hitte is het beste een kleiner pinion te steken,misschien in combi met een koelertje op de motor (ook al raden veel mensen dit af) ik heb er nooit problemen mee gehad.Maar hoofdzaak is dan een kleiner tandwieltje,optioneel dus een koeler.
     
  13. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    waterproof hoeft niet duur te zijn.

    Hobbywing Ezrun WP60 Waterproof 60A Brushless Motor ESC Speed Controller SL573 | eBay


    met deze sensorloze motor.

    Leopard 3650 10 5T KV2930 2 Poles Brushless Motor LBG3650 | eBay

    je kan ook sensord gaan rijden. maar je wilt waterproof en dan is een sensorloos toch net iets minder risico.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Anders een EZRUN 13.5T, heb je een "echte" 540 motor, met redelijk wat koppel. Of een wat lagere turns, en dan wat spelen met de vertanding, mocht het inderdaad te heet worden. Ventilator werkt meestal goed, maar je hebt meestal geen indicatie of hij nog draait, dus wat minder handig voor kinderen, die meestal pas stoppen als de auto er ook mee stopt, en niet af en toe even een paar tellen de auto bij zich stil zetten, om te checken of de fan nog wel loopt...
     
  15. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Ik heb het topic een beetje door zitten lezen. Ik heb zelf nooit een EZRun gehad, maar een aantal jaar geleden toen ik op vakantie was met familie had ik nog een HPI Bullet MT 3.0, en m'n neef een Rustler met EZRun (volgensmij 9t of zo? weet het niet precies meer) maar daar heb ik even mee gereden en ik stond echt te kijken van wat hij kon! En toen zei m'n neef dat het maar een budget setje was van een paar tientjes, sinds dien ben ik pas echt gaan kijken naar electro en voor ik het wist was ik overgestapt naar electro. Ik vind de EZRun gewoon een heel leuk setje, zoals ik ermee gereden heb. Alleen zou ik wel echt serieus kijken naar een setje die je kan instellen op snelheid, zoals Wondertiger zei. Als het eventueel begint te vervelen kan je de topsnelheid wat opkrikken in plaats van een andere set aan te schaffen of andere tandwielen, en bij EZRun's moet je idd op de vertanding letten. Mijn andere neef, broertje van m'n neef met die Rustler, heeft sinds kort een Stampede, hij heeft nu geloof ik een EZRun 380-size motor. Hij rijdt wel op de laagste vertanding, 't is wel leuk en gewoon wheelies maken, maar als hij hoger gaat vertanden krijgt hij een te hete motor etc. Dus op de vertanding moet je serieus wel letten als je voor een EZRun gaat. Succes met je keuze!
     
  16. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
  17. Hackroader

    Hackroader

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    1.337
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zou ook voor een ezrun setje gaan, ik heb zelf de 8.5t motor icm met 60a esc in meerdere auto's gehad en heeft zijn werk al een paar jaar goed gedaan.

    Ook heb ik de ezrun sc10 set, deze is erg vergelijkbaar met de VXL van Traxxas maar wel een stuk goedkoper, deze zit naar mijn mening ook degelijker in elkaar dan de iets goedkopere 8.5t set maar is ook weer een stuk sneller en zoals je zegt ben je daar niet naar op zoek.

    Dus wat ik zou doen is lekker een 8.5t setje in de auto's zetten en die instellen zodat ze wat zachter lopen en als je dan toch sneller wilt kan je ze altijd nog weer anders instellen.
     
  18. Francesco

    Francesco

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Emmen
    Veel bruikbare tips mannen, ben ik super content mee. Als nieuw forumlid een warm ontvangst zo :).

    VXL is uiteraard meest logische oplossing, maar zoals gezegd. Zal 3 sets tegelijk nodig zijn en dat wordt me te gek qua prijs. Jarno, Toemen tip is een goede, had hem al gezien, maar ik mistte aanvullende info erbij over spatwaterdichtheid. Dafke had me ook al een PB gestuurd met zijn tip die hier ook staat.

    Spatwaterdichte is toch wel iets waar ik aan vast wil houden. Zelf denk je er wel om, maar de boys zijn nog jong en je weet wel hoe dat gaat. Die zijn lekker aan het rijden en denken er niet aan om die ene plas links te laten linken (vol doorheen is leuker) en op het lokale strandje net door de waterlijn rijden is natuurlijk ook leuk. Het originele Traxxas spul kan dit prima hebben. je kunt wel zeggen tegen ze niet doen, maar voor wie zelf kinderen heeft, Je weet wel hoe dat gaat. Op dat moment is dat even vergeten.

    De regelaar is nog wel op te lossen met plastidip of zoals vroeger een ballonnetje eromheen (in mijn Tamiya Super Champ tijd deed je dat zo). De motor is echter niet beschermd, dus die zal wel waterproof moeten zijn.

    Anthem2, begrijp ik goed dat je de motor ook plastidipt?

    Verder ga ik eens rustig op ebay en bij de leveranciers informeren of afname van meerdere setjes tegelijk nog iets gaat schelen in de prijs.
     
  19. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Motor plastidippen zou ik niet doen nee, wel na water terug uitkuisen, lagers droog maken en smeren. Ballon rond de regelaar kan ook ja maar dan kan die zijn warmte niet kwijt.
     
  20. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Welkom Frank! Indien je brushless sets gaat monteren in deze Traxxas-modellen, zou ik wel even de aandrijflijn bekijken (glijlagers, aandrijfassen) en vergelijken met VXL-modellen. Het zou raadzaam kunnen zijn wat glijlagers voor kogellagers te vervangen, als dat nog niet gebeurd is.

    Interessant topic verder.
     

Deel Deze Pagina