Welke brushless setup op de wing-dragon/junior fly?

• Topicstarter Topicstarter - Bas -
  • Startdatum Startdatum
B

- Bas -

Guest
Ik ben vrij nieuw in de modelbouwwereld en heb al helemaal geen ervaring met het zelf bouwen/samenstellen van vliegtuigen.

Een tijd geleden kocht ik de Junior fly ( Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek ) bij de conrad om zo op een goedkope manier te leren vliegen. Dit toestel heet eigenlijk Wing-dragon en komt van Art-tech.
Aangezien het toestel na toch wel een behoorlijk aantal vluchten de laatste tijd weigerde op te stijgen, informeerde ik bij een modelbouwwinkel in de buurt naar een vervangende aandrijfset.

Er zat een borstelmotor in (speed-?) in combinatie met een 9,6 volt 1000mAh NiMh accu. De originele accu heb ik al vervangen door een Graupner variant, exact dezelfde specs.

De winkel gaf mij een brushless set mee bestaande uit:
- motor; KV: 840 RPM/V, 2-3 lipo, prop: EP9*4,7 of 10*4,7
- regelaar; 30A
- propellor; 7*7 (groter kan niet door de staart die dan in de weg zit)
- spanner

Zoals in de link te zien is gaat het om een duw-aandrijving.

Nadat ik deze set in/op het vliegtuig gebouwd had krijg ik deze nogsteeds niet de lucht in, ik heb het gevoel dat ik simpelweg te weinig duwkracht heb.

Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven over wat te doen, of wat te vervangen. Ik ga ook nog een keer langs die winkel, maar ik zou graag eerst jullie advies ook eens willen.

Motor goed aangesloten? Propellor goed op de as gemonteerd? Misschien naar de winkel gaan met je setup en vragen hoe je deze moet aansluiten?

De propellor moet altijd met de bolle kan naar voren, meestal staan er ook nog lettertjes op (maten etc.) die moeten allemaal naar voren wijzen.
Zitten er stekkertjes vanaf de motor naar de regelaar? Sluit dan de middelste stekker van de motor aan op de middelste stekker van de regelaar, dat is altijd goed. Sluit daarna de buitenste 2 aan. Als de motor verkeert omdraait, dan verwissel je alleen de buitenste stekkers.

Succes,

Groeten!

Over de montage van de prop twijfel ik nog. In de winkel is mij een normale prop meegegeven, met de toevoeging dat dit ook zou werken als duw-prop.

Ik denk dat ik de prop niet om kan draaien in de prop-houder. De kant met de bedrukking zit nu aan de kant die "blaast".

De motor en de regelaar zijn goed aangesloten, ik had het precies gedaan zoals je zegt. Bovendien had ik ook een aansluitschema meegekregen in de winkel.

Wat misschien uit de startpost niet helemaal duidelijk is geworden is dat ik dus die NiMh accu gebruik in combinatie met de brushless setup, en dus géén lipo.
De motor is een outrunner, model "fietsbel". Deze wordt bij mijn setup echter wel precies andersom belast dan normaal door de duw-opstelling.

draairichting maakt niets uit voor de fietsbel volgens mij.

Ik denk dat ik de prop niet om kan draaien in de prop-houder. De kant met de bedrukking zit nu aan de kant die "blaast".

Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Als je nu helemaal geen duwkracht krijgt moet je toch echt je propellor omdraaien volgens mij. Misschien kan je een foto laten zien?

De propellor bleek inderdaad verkeerd om te zitten. Na deze gedraaid te hebben vloog het ding in ieder geval weer. Ik mis echter nog wel de pit die hij met de vorige setup wel had.

Misschien moet ik dus toch nog wat experimenteren met verschillende props. Maar een 3s lipo kan ook al behoorlijk wat verschil maken vermoed ik.

De setup trekt nu ongeveer 3A. Wat dus eigenlijk vrij weinig is denk ik... (te weinig?)

denk dat je toch een grotere prop nodig hebt met 2s om het vermogen te behalen van je vorige setup. 3s maakt inderdaad een groot verschil, probeer dat eens.

Ik vlieg nu nog met de accu van de oude setup he... even ter verduidelijking. Das dus een 9,6V NiMh accu... die waarschijnlijk al over de helft van zijn levensduur is.

Een grotere prop gaat niet in verband met de beschikbare ruimte, dan zou het een grotere spoed moeten worden.

De motor met 840Kv is ook niet erg veel. Vliegen kan dan wel maar veel vermogen heb je dan niet. Het model is natuurlijk ook niet echt als een hoog vermogen vlieger bedoeld. Om een beetje fatsoenlijk met een 2S LiPo te kunnen vliegen moet je minimaal een 2000Kv motor hebben volgens mij. De grootte van de prop is ook sterk van invloed natuurlijk.

Ik heb ook een omgebouwde, geïmproviseerde en opgevoerde wingdragon, model sportster (rood model, met rolroeren). Ik had 'm men zijn eigen uitrusting bijna weggegooid. Nu vliegt hij echter geweldig en heeft zo veel pit dat ie nog net niet loodrecht omhoog gaat, en ik moet uitkijken met de G-krachten - de vleugels zijn al een keer in tweeën geknapt. De wijzigingen: een 3 cel Lipo accu, betere en sterkere servo-tjes (niet perse nodig), nieuwe regelaar XC30 van Pulsar (30A), brushless outrunner van Pulsar, er staat op: 15 K/V 980 max 12 A (60 sec) no. C1507, nylon prop 18-18 7-7", vergroot en verstevigd landingsgestel voor en achter. Een acrobaatje!

Dat is hetzelfde model als ik heb. De modificatie die ik aan het maken ben lijkt ook best veel op die van jouw, alleen ik weet niet goed welke lipo ik moet kopen.

Ik ben er al wel uit dat het een 3s moet zijn, maar ik zit nog een beetje in over de verdeling van het gewicht. Watvoor 3s lipo heb jij erin zitten Mirco? En heb je deze ook nogsteeds voor in de neus zitten?

Hey Bas, ik heb er een 3-cel lipo van AirThunder in zitten, 25C. Accu is zwaar (volgens mij zo'n 120 gram), maar 't gaat geweldig . Ik heb 'm inderdaad in de neus geduwd, hij helt automatisch een beetje over het servotjesgedeelte. Omdat het motortje ook naar achteren is geplaatst, is het allemaal prima in balans. Overigens is dit motortje een stuk lichter dan zijn eigen motor, dus dat is weer winst. Mijn vliegtuigje crashed regelmatig hoor, maar dat ligt doorgaans aan mij met mijn gestunt, had laatst ook mijn mobiele telefoon er aan vast getaped voor een luchtopname (ging goed!!!). Ik krijg 'm na een crash altijd weer in de lucht met behulp van patchwerk en ducktape. Hij ziet er soms niet uit, maar vliegt fantastisch :-) Ter illustratie twee fototjes: http://www.mirco.dds.nl/images/motor2.jpg
en
http://www.mirco.dds.nl/images/overzicht2.jpg

haha, je ziet inderdaad wel de sporen van een aantal harde landingen:p

Maar die van mij is ook al een behoorlijk aantal keer gecrashd, vooral de vleugels zien er niet meer uit. Ik heb toevallig net een nieuwe rol-flap gemaakt voor in de vleugel, uit normaal piepschuim gesneden. Vliegt weer prima overigens.

Maar ik moet dus ook op zoek naar een lipo van dat formaat, weet je toevallig hoeveel mAh dat is? want daar doelde ik eigenlijk op.

Ja, het is een heel gecrash. Mijn eerste set vleugels hing aan elkaar met ducktape en stukjes piepschuim, maar op een bepaald moment heb ik maar een nieuw setje vleugels gekocht, die zien er nu nog steeds redelijk uit, gek genoeg. De accu is 2200 mah, ik vlieg er bijna een halfuur mee.

Een half uur is wel erg lang! Met deze 1000mAh accu (NiMh) kan ik 10min vliegen. Deze kan ik echter niet leeg vliegen, want dan heeft de motor te weinig kracht (door de lage spanning). Ik vlieg hem maar half leeg, en dat klopt ook wel met het opladen.

Ik heb nu wel een stukje lood aan de staart moeten hangen. Dus een 2200mAh lipo gaat bij mij niet werken denk ik. Ik heb ook een lichter motortje.

Ja, ik herinner me die meegeleverde accu wel, ik haalde ook dergelijke vliegtijden van 5 tot 7 minuten maar vond het frustrerend. Heb vervolgens zelf NimH accupackjes gemaakt, ging al wat beter. Maar die packs gaan zo snel stuk! Nu ben ik een van-dik-hout-zaagt-men-planken hobbyist, dus dat kan aan mij liggen. Ik had gelijk aan die Lipo's moeten gaan, het is een verademing. Maar volgens mij is jouw motortje maar een klein beetje kleiner dan die van mij. Ik denk echt wel dat jouw vliegtuigje erg goed gaat vliegen hoor, met een 2200 Lipo. Misschien dat je er niet ook nog een mobiele telefoon aan vast moet maken, maar ja, je kan niet alles hebben. En je zou later, eventueel, ook nog een sterker motortje kunnen overwegen.

Ik denk dat een 2200mAh Lipo veelste zwaar wordt... Doordat mijn motor nu lichter is dan de originele, heb ik een stukje lood aan de staart moeten maken. Wanneer ik nu een 1300mAh Lipo pak, kan deze precies dat gewicht van het lood compenseren denk ik. (een 1300mAh lipo is lichter dan de huidige accu)

Back