Welke brushless voor LMH Corona?

• Topicstarter Topicstarter Duccan
  • Startdatum Startdatum
D

Duccan

Guest
Hey,

Ik vlieg al een tijdje met mijn LMH Corona. In mijn Corona zit een brushed Graupner speed 500 motor. De laatste tijd word hij wel errgg warm (80-90 graden naar 10 min nonstop vliegen) en begin vandaag begon ik brand luchtjes te ruiken bij mn motor. (foute boel dus...)
Dus hij kan elke moment uitfikken. Dus hoog tijd om te upgraden naar brushless :P .

Ik alleen geen flauw idee welke motor ik nemen. Ik heb gelezen dat de Hacker C40 wel leuk is voor de Corona, maar die is een beeetje te duur voor mij.
Ik vlieg de Corona met 7 cell 3700 mAh Nihm Vapex accu's en dat wil ik zo ook houden. De Vapex accu's zijn nog niet zo heel oud dus nog geen behoefte aan lipo's.

Dus..ik zoek een cheapo brushless motor voor de corona. Iemand iedeen??

Duccan

Dan is de Mega 16/15/3 of een vergelijkbare motor een goede keus ;) Daarmee wordt hij ook als standaard kit aangeboden op 7 cellen en zo hebben wij hem hier ook vliegen. Vliegt goed. 45A regelaar erop en klaar.

Dus een motor van 80-100g en 3000 kv is een goede keus.

Heb je de koolborstels al eens gecontroleerd / vernieuwd ??

Je zou voor een motor ook eens kunnen kijken naar een Feigao bijvoorbeeld 380-84-13S of een 380-84-9L of 10L . Die zijn relatief goedkoop.
Ik had er een Hacker C40-9L op zitten met een kv van 3333 . Een fractie minder zou wellicht net iets beter zijn, dan heb je onderin je gasknuppel weg iets meer speling voordat hij opstijgt.

Aan de andere kant is het ook handig dat als je nu 1 goede motor koopt, je die later op een andere (cp) heli kunt hergebruiken, dat heb ik ook gedaan, die Hacker zit nu in een robbe spirit pro.

Let bij je motorkeuze er wel op dat de as 3.17mm dik is en liever geen 5mm, want dan zit je met de verkrijgbaarheid van een tandwiel. te kijken.
Verder is het handig als de bevestigingsgaten van de motor overeenkomen met een speed 500, maar als lage kosten bovenaan staan zal het een compromis worden .....

Hmmm...de Feigao 380-84-9L voor maar 38 euro incl verzenden. Klinkt verleidelijk :P

De spirit ben ik niet van plan te kopen. Ben van plan om in de toekomst een Eco 8 Royal of een Logo 10 te kopen met een Z-Power motor.

Alleen jammer dat de Feigao motor niet leverbaar is t/m 26 maart :(

EDIT: Misschien de Feigao 380-84-8XL?? Maar die is wel een beetje aan de zware kant, 220 gram.
Maar hij is wel een stock, nog 3 stuks.

EDIT, EDIT: Hmm...7 cm lang...riskant. Zit volgens mij best krap. Als ik vol naarvoren nick zou de mixer arm de motor kunnen raken. :?

EDIT, EDIT, EDIT: :P Is die Mega 16/15/3 niet een beetje aan de lichte kant?? Hij is maar 76 gram 8O . Dat is T-rex 450 formaat en daar word hij ook in gevlogen. Is de Mega 16/20/2 niet iets beter? Die is 100 gram. (nog steeds aan de lichte kant)
De graupner speed 500 weegt iets van 160 gram....

De feigao van 220gram is wel wat aan de zware kant.
De mega 16/15/3 is weer aan de lichte kant. Misschien moet je toch wat geduld hebben .....

Iemand bij ons op de club heeft een logo 10, oef, da's geen speelgoed .... wat een bakbeest , als er daar iets mee mis gaat ..... ren ik heel hard weg ....

Het hoovert wel heel relaxed , heeft een heel rustig gedrag, maar je hebt er wel weer meer ruimte voor nodig. Zo even in een parkje vliegen zou ik niet gauw doen.

Ja de Logo 10 is idd behoorlijk groot. Daarom neig ik ook eerder na de Eco 8 Royal. Die is iets kleiner dan de logo 10.

Hmm....26 maart duurt best lang..... Heb trouwens die Feigao motor ook gevonden bij lipoly.de en bij heli-chris.de Maar daar vragen ze er 77 euro voor 8O
Bij United hobbies is hij 30 euro 8O 2x zo goedkoop!!

ikke ikke ikke, weet een goeie motor.
Ik heb hem zelfs al gekocht MAAAAR moet hem nog testen want ik had nog geen regelaar.
Maar ga hem ook op 7 SC cellen gebruiken. ( scalebody plannnen)

Hij weegt 150 Gram
35mm Exact 540 formaat heeft een as van 3.17 mm.
3700Kv * 8.4 = 31080 tr/min +- 19turn
Een duits gekend merk en het lijkt ook wat op een kontronik (maar 't is het niet ).
past ook voor een eco 8, & spirit
tot 40Amp
Kost 47Euro DE, in Belgie 57....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. :wink:
.
.
.
.flauw hé
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Een robbe roxxy 3051-04 http://www.natterer-modellbau.de/product_info.php/info/p2456_ROXXY-BL-INRUNNER-3051-04.html
kijk ook eens hier voor de juiste afbeelding en op de robbe site voor tech spec.
http://images.google.be/images?svnu...A:2007-02,HPEA:nl&q=roxxy+3051-04&btnG=Zoeken

Hij is misschien wat zwaarder dan nodig voor die heli, maar hij zit echt wel dicht bij het gewicht van de orginele speed 500, die ik ook had.
En vermits je redelijk wat leest over warm lopende corona 's ben ik voor 'save' gegaan. Ik heb trouwens liever een motor die ik nog naar een eco 8 achtige kan verhuizen dan een 70grammer waar je op heli gebied niet veel mee kunt , te zwaar voor een T-rex450 en te licht Eco of spirit
Van zodra m'n skycat grounded is heb ik een regelaar vrij.
Als je zo ver niet woonde mocht je hem komen testen, ik ben nl benieuwd.

TM

Die motor lijkt inderdaat veel op de kontronik twist 37. Maar de KV is een beetje te hoog voor de Corona.
De kleinste tandwiel voor de Corona is 8T. Dat is voor een 3700 KV motor niet klein genoeg.

Die motor gaat niet werken op een Eco8 hoor. De KV is veeels te hoog. De eco heeft een KV van rond de 1000-2000 afhankelijk van wat voor lipo paketten. Die motor is beter geschikt voor een Spirit.
De ROXXY BL INRUNNER 2856/041-4921 is 3100 KV en 170 gram. Het enige minpunt is dat hij een 4 mm as heeft....

Momenteel vlieg ik hem met een 4800tr/v Motor.en out of the box komt hij met een nog hogere Kv (13 turns)

http://www.conrad.de/script/lrp_e_motor-39.sap
Abgabeleistung: 206 W
Leerlauf-Drehzahl: 35 000 U/min
Nennspannung: 7.2 V
Wellen-Ø: 3.17 mm
Betriebsspannung: 6 - 8.4 V
Turns: 14 x 2

Doordat de motor groter is vooral dikker heeft hij meer koppel ( = response ), en gaat deze wel beter beschermd zijn tegen zijn eigen Kv,
om het zo te zeggen. Ik kom met een 9 pinion trouwen uit op 2330 tr. bij volgas. (3,700 * 8,4 *9 /120 = 2331 ) dat is 15% overkill.
Als je kan wachten één dezer weken ga ik hem zeker uittesten.

Kv kan je ook terugschroeven door op je regelaar minder timing te geven dat scheelt ook.

TM

Hey,

Ja ik wil wel wachten hoor. Wil het liefst die Feigao motor maar dat duurt nog wel even. Dus wacht wel af...

Heeft de main gear wel 120 tanden...? In de handleiding staat dat hij een overbrenging heeft van 1:11,3 Standaard motor tandwiel is 9T. Dus 11,3*9 is 102 tanden.... :?
Dus----> 3700*8,4/11,3=2750 :?

Hmm....op RcGroups zeggen dat de JustGoFly 500TH ook super is voor de Corona. Hij is wel maar 60 gram, maar heeft dubbel zoveel kracht als de grotere, zwaarderde motoren....

JGF 500TH
400 Watts....klinkt verleidelijk.

Ik zou toch niet onder de 100gr zakken.
je moet rekenen een Trex is CP en reageerd snel op pitch. Onze cronona's moeten steeds de hele rotorkop op gang draaien om wat hoogte te maken. Hoe meer koppel doe beter hij reageerd.

TM

Hmm...ja oke.
Ik denk toch dat ik even wacht en de Feigao motor koop.

OMG heb de motor nog steeds niet. Elke keer word de datum uitgesteld. Eerst stond er 26 maart, toen 29 en nu staat er 13 April :evil:

Ik heb ondertussen m'n brushless wat kunnen proberen, veel verder dan wat hoeveren ben ik nog niet.
De nieuwe regelaar had wat afstelwerk nodig.
Na een kleine 10min is de motor wel warm, en randje op het randje van heet. Maar power te over
Eén van de volgende stappen, is een dotje lager gaan op de bladhouders, nu is dat 4-4 dat zal dan 2-4 worden.
Zo komt de motor wat meer in de toeren en belangrijk ook de trage staart krijgt er zo een schopje bij.

TM

Vandaag terug met de roxxy corona gaan vliegen. De bladhouders heb ik veranderd naar 4 & 2 dots ipv 4 & 4, en de trakking is opnieuw aangepast.
Nog een beetje verfijnen vermits ik nog een 4mm of track heb.
De headspeed EN tailspeed is ook hoger dus heb ik de revomix opnieuw moeten instellen en de gain van de gyro wat lager. Bij bijna 4 baufor is dat een hele klus.
Maar de nu de motor. Die doet het prima power genoeg, zelfs met de lagere bladepitch. Ik heb zonder canopy gevlogen en regelmatig naar de temperatuur gaan voelen.
Hij wordt warm maar ik kan hem overal aanraken zonder dat het te heet word. Met m'n vorige 14Turns motor was dat wat ander. Ik heb ook een batterij (GP3300 8,4v) met de neus in de wind gehooverd en kwam uit op 8 minuten. Persoonlijk had meer verwacht, met de speed 500 motor haalde ik 11min, maar toen was het windstil, had ik nog 4x4 pitch, en zeker niet te verwaarlozen die leverde maar amper genoeg power. Nu heb ik wel power die ik wil en volgas kan je jezelf uit zeer benarde situatie redden. Dat heb ik 2 keer bewezen :)

Ik ben dus zeer tevreden over de motor en z'n prestaties. Op papier geeft hij een te hoog rpm, maar ik vlieg op 7sc cellen dat is van spanning natuurlijk lager dan een 3s lipo.
Belangrijkst is dat hij niet te warm wordt. Nu heb ik zelfs 2 packs gevlogen met nog geen 5 minuten tussen.

ROXXY BL INRUNNER 3051/04 Robbe 1-4787 echt een "drop in replacement", aanrader voor de corona.

TM

Back