welke c waarde heeft deze lipo?

Ik heb een 3 cel lipo accu van kokam. Op de accu staat 720mAh. In het papier wat er bij zat staat iets over 5C maar volgens mij gaat dit over 1 cel, mag je dit gewoon maal 3 doen of klopt dat niet?

Als 1 cel met 5C kan ontladen, kunnen 3 cellen nog steeds hetzelfde.
Je kunt het dus niet keer 3 doen.

Als je een fles met water op de kop houdt kan het water er met een bepaalde maximum snelheid uit. Als je drie flessen water op de kop houdt heb je wel meer water, maar gaat het er nog steeds met dezelfde snelheid uit.

groet,
Alex

@djjr:

ja dit mag als de 3 cellen parallel gekoppeld zijn. Maar ik vermoed dat de 3 cellen in serie geschakeld zijn. Dan mag je niet de capiciteit, en dus ook niet de max. ontlaadstroom vermenigvuldigen.
De spanning is dan wel opgeteld. 3x3,7V=11,1V

(bovendien zijn er in de modelbouw weinig moteren die gebruikt worden op 3,7V)

5c geeft een max. ontlaadstroom van 0,720x5=3,6A
dit is niet veel. dus let op dat je niet teveel stroom gaat trekken.

ps. serieel= +aan- gekoppeld, en zo alle cellen rond(alle cellen staan dus achter elkaar in de stroomkring)
parallel= + aan + en -aan -.

Daar ben ik mooi klaar mee dan, heb op advies van een modelbouw winkel een motor typhoon micro-5 met 10 regelaar gekocht. Deze motor trekt volgens specificaties 5-8A. En deze accu is mij aanbevolen (is mijn eerste ervaring met lipo cellen). Volgende keer toch eerst maar zelf uitzoeken op inet.

Je kunt ook even achterhalen hoeveel jouw model trekt aan amperage, als je een standaard model hebt met een standaard setup is dat ook bekend. Anders zul je de accu moeten ruilen.

Back