welke capaciteit voor 3d en of acro vliegen?

De titel zegt het al welke baterij capaciteit is nodig voor 3d en of acro vliegen?
voor een tuig wat continu volgas vliegt is het makelijk. maar voor een 3D stijl van vliegen vind ik het een beetje moeilijk te voorspellen, als ik kijk naar shock vliegers dan kunnen ze behoorlijk lang weg op bvb een 370mAh pak.

de baterij die we nodig hebben is een 10s type bedoelt voor een Extra van 1.90 met een gewicht van circa 6kg deze zal waarschijnlijk voorzien worden van een Cyclon F3a Motor van 2000 Watt.

Gelieve dus wat ervaringen door te geven over vermogen capaciteit vluchtduur en vliegstijl.

Groeten Val

reken dan met 10s op 6000 mAh voor een leuke vliegduur. 4000 mAh heb je minimaal nodig. Ik vindt alleen 2000W op 6kg heeeel erg weinig ;) Zelf ben ik aan het zoeken naar 1500W op 2.7kg ;) Dat komt meer in de buurt van 3D

Met 300 watt/kg kom je al een eind, maar watt/kg is verslavend en je wilt steeds meer.

Leuk om een shocky te vergelijken met een 6kg kist.
De reden om in een shocky 350 kokam (of tegenwoordig PQ 300 of 400 XP) is vanwege de "C" belasting die nodig is volgas. Capaciteit is niet het doel, maar meer een gevolg van de benodigde stroom.

2000 watt dus. 10S (35V) = AMPje of 60. Dat moet de accu dus goed aankunnen in piek. Bij een 10C max cel 6000 nodig, bij 20C 3000.

Nu kan je wel een 20C cel van 3000 kiezen, maar als je van plan bent om vaak het gas open te trekken is ook je gemiddelde stroom erg hoog.
Zit je piek 20C, en gemiddeld dan 10C, vlieg je dus maar 6 minuten.

Dus:
- Piekstroom van lipo moet in ieder geval hoog genoeg zijn.
- Gemiddelde stroom lager dan de continue stroom van de lipo.
- Voor extra vliegtijd mogelijk nog lagere C belasting kiezen
- Voor maximale levensduur van de lipo ga je niet verder dan 2/3 van de maximum continu, piek en capaciteits waarden.

Ik zal maar eerst eens uit de doeken doen, dat het ik niet is die deze aankoop ga doen, Het is voor iemand in de club en ik wil der een beetje over mee kunnen spreken hé :wink: misschien mag ik dan ook eens vliegen :).

Vandaag kreeg ik een mail dat de Cyclon vast staat.
cyclon%20160%20F3A.jpg

Deze motor blijkt 3500 Watt piek aan te kunnen 8O
Dat ligt al wat dichter in de buurt van wat tadango verlangt.

dus In dit geval zal de batterij minstens een 5000 Mah batterij moeten zijn om de 100 Amp piek te kunnen geven. jammer dat deze nog niet singel bestaan.

harold, het idee waarom ik shocky's vergelijk met grotere modellen, dat is omdat eens je 5- 600 of zelfsl 1000 watt/kg ter beschiking hebt dat je die toch niet vol gas gebruikt. maar eerder half gas op een mooi rendement en langere vluchtduur. En met de mogelijkheid om soms als een razende tekeer te gaan kan dan ook.

Regelaar wordt waarschijnlijk een jeti advance 90 plus f3a.

Groeten

Een flinke verhouding tussen gemiddeld en piek geeft lekker dynamisch vliegen, en is redelijk vriendelijk voor je accu's.

Het toverwoord is "volgas niet gebruiken", of in ieder geval niet zoveel. Powermanagement noemen we dat op z'n nederlands. Niet iedereen kan dat. Bij veel brandstofvliegers lijkt het wel of er geen gasregeling op zit.

Harold zei:
"volgas niet gebruiken"
dat is juist want voor continu vol gas moet je alles te braaf afregelen.
Powermanagement Niet iedereen kan dat.
het is nogtans een extra dimensie om met twee handen te vliegen.

Weet er iemand linkjes, van vliegtuigen op elec van rond de 3 a 7 kilo. (het midden segment)?

Back