Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 17 mrt 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  2. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    @Berrie: Staartstukjes? De hevels? Wat bedoel je precies?
     
  3. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Volgens mij is deze TexTreme een uittekend balans tussen gewicht en sterkte op dit moment.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oswaldo, ik bedoel kielvlak en stabilo.
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Voor de staartstukken gebruik ik Texero carbon tape 38gr/m2
    Dbox waag ik me gezien de prijs niet aan.
     
  6. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Ter versteving lijm ik er meestal een super klein koolstof latje in. Deze zijn 0.8 dik en 1.9mm hoog. Een lengte van 1m weegt 2.3gr.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2011
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Thanks!!

    Tjsa, goedkoop is het niet... Ik twijfel. Aan een half metertje, diagonaal gesneden, heb je natuurlijk meer dan zat voor 1 DLG.

    Ik wil nu een Zone V2 vleugeltje gaan maken. Misschien eerst maar alleen 1K disser en 54grams glas.
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb de layup 25gr glas, 1K disser, 25gr glas.
    Vanaf de root heb ik zelfs nog een derde laag 25gr glasvan 23 cm. Daar pak je vaak je kist vast en krijg je snel deukjes.
    Tevens heb ik extra disser toegepast diagonaal over de gehele span van een vleugelhelft. Als liggertjes gebruik ik 3 X 0,8mm carbon strips en geen webbing!! Wat je afknipt van een volle lengte van de strip heb ik als tweede ligger in de vleugel gezet, anders doe je er toch niets meer mee. Het resultaat is een plank van een vleugel. Zal vanavond wat foto's plaatsen. Heb gisteravond net beide vleugels aan elkaar geplakt.
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ben benieuwd hoe het eruit ziet. Leuk dat je nu op deze manier aan het bouwen bent!

    Ik ben me ook een beetje aan het "herorienteren" op de materiaalkeuzes.

    De kevlarvleugels waarmee we nu vliegen gaan maar niet kapot. Dan blijft een legitieme reden om, alweer, wat nieuws maken uit......... ;)
     
  10. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Persoonlijk ben ik nieuwsgierig naar de hollow molded vleugels.. Tevens wil ik ervaring op doen met het gebruik van kevlar papier in honingraat vorm. In de vleugelbouw voor DLG.
     
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vleugel wat aan de zware kant met 135 gram. Dat kan eenvoudig 5 gram lichter en met wat moeite kan er zeker 10 gram af. Maar ik lig er niet wakker van.

    De liggertjes van 0,8 x 3mm gaan er eenvoudig in. Eerst insnijden met een mesje. Daarna met tooltje nogmaals erdoor. Tooltje is simpel een blad van een ijzerzaag met op de juiste hoogte twee balsablokjes er tegenaan.
    Wat epoxy op de vingers, latje erdoor laten glijden en dan in de gleuf drukken.

    Zoals je ziet komt de servo mooi tussen de liggers te liggen. Doordat de ligger slechts 1mm breed is krijg je ook geen vlak stukje op je profiel. (deze info voor de profielofielen onder ons)

    Voor mijn gevoel moet je om een torsiestevige vleugel te krijgen de disser helemaal diagonaal laten gaan. Omdat dat niet op mijn spijkerplank ging heb ik het beperkt tot 5 banen.
    Zoals ik al vermelde is de vleugel zeer stijf!!

    Ook even het kievlakje in onafgewerkte vorm. Daar zie je dus het Texero. Ik gebruik nog wel een heel dun liggertje van 0,3 X3mm geloof ik. Weegt niet en maakt het wel veel sterker. Liggertje zit alleen in het onderste deel van het kielvlak.

    Ook even beide logo's vol in beeld natuurlijk. Poppetje is door mijn dochter getekend en het HP logo heb ikzelf in elkaar gekrabbeld.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    hele mooie vleugel en en kielvlak theo, vloog ook erg goed!
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2011
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    deal :wink:
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Erg mooi Theo maar met dat logo kan ik niet zo veel.

    Het lijkt een beetje op een Chinees die alleen nog maar Mc Donalds bezoekt, weg slanke lijn oftewel Hokus................
     
  16. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    haha ik vond het wel geinig meer een chinese bob de bouwer.
    ze kan wel tekenen!
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Frans had het poppetje in Malden al "Bartje" gedoopt :p
    En die HP, tja verzin maar iets wat niet op HarryPotter, Hewlett Packard of harde po... lijkt ?
     
  18. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    @Theo: Prachtig mooie nette vleugels en staartdelen gemaakt!! Gefeliciteerd!

    @Loet Wakkerman: Ik wil eerst testen of de honingraad dat om een verkleinde schuim (rohacel?) kern gevouwen ge-epoxiet met daarom heen dunne laag rohacel ge-epoxiet lichter zal zijn dan vol rohacel kern. Verder ook een schuimkern met profielen eruit gedraad-gesneden.
     
  19. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    bartje de bouwer? bartje bal? bartje schoorl? Bartje HP?
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Theo, nu snap ik wat je bedoelt met: "Tevens heb ik extra disser toegepast diagonaal over de gehele span van een vleugelhelft."

    (is het je nog gelukt om die 1K roving bij die Duitser te kopen?)

    Paar kleine vraagjes:

    - Scharniert de flap op een strookje Kevlar? (Ik wil wel eens tape proberen)
    - is de hele vleugeltip van carbon?
    - Neuslijst van carbon? (Ik wil twee laagjes 54grams glas)

    Die liggertjes ga ik ook zo uitvoeren als jij aangeeft. Je stopt ze dus verticaal in de kern. Dat is niet wat je zou verwachten, H/I constructie is theoretisch sterker. In mijn Edge vleugel heb ik wel de carbon strips plat gelegt, met een carbonwebbing er tussen. Ik moet zeggen dat het effect van webbing me tegen valt.

    Voorzie je de flaperons van facing? Dat maakt de flaperons beduidend stijver. Je past geen RDS toe, gezien de positionering van de servo's. Mijn Edge vleugel is mijn eerste DLG met RDS. Het blijft wel een sjiek gezicht, een vleugel zonder uitstekende roerhorns.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2011

Deel Deze Pagina