Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 17 mrt 2011.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Frans,
    op de bus staat acryl basis. Ruikt wel chemisch inderdaad.Toch is het zo dat acryl verf sneller droogt als een Alkyd verf. Dus de droogtijd is geen argument om het een Alkyd te noemen.
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Wat ik begrepen heb is dat verf op acrylbasis geen water bevat maar wel oplost in water zolang het niet droog is. Je kunt dus je handen onder de kraan afspoelen wat niet kan met verf op alkyd (terpentine) basis
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Robert,
    Nog even op de bus gekeken. Staat niet veel op.
    De action verf is zeker geen Alkyd (volledig op basis van oplosmiddelen)
    Er wordt in Acryl verven ook wel oplosmiddelen gebruikt op organische basis. (Alcohol/Glycolether) leve Wikipedia.
    Dat chemische luchtje zal daar wel vandaan komen.
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    @Alex
    Verf op terpetine basis zul je lang voor moeten zoeken tegenwoordig. Door de Vos2010 wetgeving is dit niet meer toegestaan en is allemaal vervangen door acyl basisverf of een alkyd verf op een siliconen basis. Deze mag ook niet verdunt worden met terpetine.

    nu weer :eek:ntopic:

    de bussen van de action werken prima :D
     
  5. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    verf met oplosmiddel

    Wow bedankt voor het snelle beantwoorden:D
    Heb de verf al op de mylar van het rudder gezet, neon geel (zoals in Loet `s sublieme beschrijving thx Loet) Wil eerst een beetje experimenteren voordat ik aan grotere zaken begin. ik helaas ook nog veel aanschaffen. Naja binnenkort is sinterklaas en/of kerst.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vorderingen

    Zeven maanden na het stellen van de vraag welke carbonband jullie gebruiken is dan een eerste resultaat:

    [​IMG]

    Het kielvlak is voorzien van 25 grams glas met 1K disser, vakjes van 22*22mm. (dat kwam zo uit)


    De plug voor de romp is bijna gereed om afgemald te worden:

    [​IMG]

    Ik weet echter nog niet zo goed hoe de afwerking nu te laten:
    - Geschilderd-> resultaat is hoogglans, met golfjes en pikjes in het oppervlak
    - Geschuurd/polijst-> resultaat is geen hoogglans maar wel een strak oppervlak.

    Misschien probeer ik een tussen stap: spuiten van de laatste laag. Eens kijken of mijn zwager wel met die DD-lak wil spuiten.

    (foto's volgen. Imageshack is bij mij nu niet vooruit te branden)
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Ziet er goed uit Berrie, mooi gewicht ook voor een stabilo!
     
  8. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Ziet klasse uit dat stabilo! Heb die romp zelf gemaakt? Ziet ook goed uit.
    Wil morgen met een rudder experimenteren en vakuumbaggen. Hopelijk lukt het.
    Groetjes
     
  9. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Boom?

    Ik had graag weer een advies van jullie. Ik wil als staartstuk de sky shark black diamond nitro standard benutten, is die stevig genoeg? Vormen jullie romp en staartstuk in een keer?
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    omdat dit toch een bouwpraatdraadje is geworden:
    hoeveel zin heeft het om disser te gebruiken op staartdelen zoals kielvlakken en stabilo's. Geeft het veel meerwaarde qua sterkte tov de gewichtstoename?
     
  11. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Robert,

    disser wordt hoofdzakelijk toegepast om de torsiestijfheid te verhogen en in mindere mate om de sterkte te verhogen.

    Of het zinvol is om de stijfheid te verhogen is sterk afhankelijk van de stijfheid van het staartdeel zonder disser. Indien het staartdeel zonder disser al stijf is b.v. door een koolstof D-box, een lage slankheid of een dik profiel zal disser minder toegevoegde waarde geven.

    Bas
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Bas,

    Op het moment gebruik ik Edge (theo?) staartvlakken. Als ligger de 38grams UD tape. Nog neit helemaal tevreden over de stijfheid. Wel een kielvlak gebouwd met helemaal spread tow op het "roerend" deel na, maar die word zwaar: 7.8 gram.
     
  13. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hier mijn eerste rudder, 3mm depron geschuurd, helaas nog enkele schoonheidsfoutjes.
    Mylar is te dun, epoxy vergeten af te deppen en misschien te veel druk!
    Rudder is kleiner als normaal want ik wil het voor een aangepaste Mimi gebruiken.
    Het begin is er.:p[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo allemaal!
    Is het mogelijk een paar adviezen te krijgen.
    Zou er erg dankbaar voor zijn.
    Prettige avond nog.
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Je geeft zelf al aan dat de mylars te dun zijn. Het helpt voor het uiterlijk ontzettend als die wat dikker zijn b.v. 0.3 mm.
    Verder lijkt het me niet verkeerd, ik zie een ligger (balsa) en voor een Mini moet dat wel kunnen. Maar ga je groter dan moer er wel wat koolstof in.

    Kortom, weinig advies.

    Loet
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Van mij ook een advies: Lekker door knutselen en laten zien wat je maakt! Dan kom je steeds verder.

    Als je er echt een potje van maakt zijn we hier heus niet te beroerd je onze mening op te dringen....
     
  17. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Loet dank je voor de reaktie/advies. Ik heb voor mijn volgende experiment dikkere Mylar genomen. Die ligger is eigenlijk geen ligger maar een wiggetje waar het draaipunt ligt en eruit gehaald wordt. Was niet zo een hit.:( Als versterking heb ik alleen een verkasting van beide delen met een strip 25 gfk gemaakt.
    Vraag1: is het zinvol webbing toe te passen zo als jij het beschrijfd bij je vleugelbouw?
    Vraag2: Schuur jij ook bij stabilo en rudder het draaipunt met een vijltje in?
     
  18. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Berrie dank je wel voor de positieve respons. Ja ik zal lekker verder bouwen.
    Hier fotos van mijn nieuwe kernen.
    Weer 3mm depron, symmetrisch geschuurd.
    Verf heb ik ook[​IMG] [​IMG] al op de mylars gezet.

    Domi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Antwoord: een webbing is altijd beter maar ik gebruik het zelf niet. Ik heb en koolstofstrip van Textreme boven en onder (stabilo), of links en rechts (kielvlak).
    Antwoord 2: ik snijd het in met een mes, draai dan het flapje 180 graden en schuur een schuine kant aan de flapkant.
     
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    poging 1 tot zone v2 vleugel. Met disser, carbon tips en middendeel. Weegt 63 gram onafgewerkt:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina