Welke cellen voor de Pond-Racer.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Theo Coenen, 24 apr 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor mijn pondracer ben ik op zoek naar goede cellen die 2x speed 280 aan kunnen. Helaas heb ik niet veel plaats voor de cellen. GP 600 past als ik ze kop-kont zet en dan 1staaf van 3 en 1 staaf van 4 cellen en iedere staaf in een motorgondel. Alleen weet ik dan niet waar ik de regelaar kan duwen, eventueel onder of boven op de vleugel maar dan niet mooi. Andere cellen die passen zijn Sanyo Twicell waarvan een blokje van 4 precies in de motorgondel direct achter de motor past maar deze kunnen helaas de stroom niet aan. Met dit formaat cel krijg ik de regelaar makkelijk nog in een motorgondel verwerkt dicht bij het zwaartepunt. de diameter van de motorgondel is 25 mm. De lengte die beschikbaar is voor de accu is 7 cm.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Twee KOKAM's (of andere goede LiPo) in de vleugel inbouwen.....
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Sorry dirk dat gaat niet ivm zwaartepunt en te weinig gewicht en de relatief dunne vleugel.
    Alle gewicht moet in die 2 motorgondels voor de vleugelneus.
    Het zwaartepunt ligt bij de wortelrib op ongeveer 0,5 cm van de voorkant van de neuslijst.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Theo daar gaat je vlaai of Ron moet accepteren dat je met het kistje in de hand rondjes rond het veld loopt en "brrrbrrrbrrr" roept......eh verlengsnoertje iets......
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Nog een idee, SP280 er af 2x Cox 0,3 cc er op.....(de eis was toch niet electrisch........alleen maar dat het rondjes kon vliegen ;-) ......of je je dan verder populair maakt.......moet je maling aan hebben....
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    In elke motorgondel 7 of 8 x Gp350 direct achter de motor?
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dank je Bert daar had ik helemaal niet aan gedacht en dan met 2 regelaars zit ik ook gelijk goed met het zwaartepunt en minder kabels aan de buitenkant. Een pakket van 8 heb ik al nu nog een 2de erbij en we kunnen testen.

    @ Dirk het gaat me allang niet meer om die vlaai maar om andere dingen en voor mijn plezier. Door het werken aan deze Pond-Racer en Flappy heb ik weer heel veel geleerd op het gebied van sterke en lichte constructies maken.
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Als je toch 2 regelaars inbouwd kun je die via een mixer in je zender ook gedifferentieerd aansturen met je rudder stick. (Rechts rudder is meer power linker motor en minder power rechter motor en vice versa.) Dat zelfde truukje heb ik ook in een ME 110 gebruikt. Het resultaat is dat ik er zelfs een Zhelezowski stall turn mee kan vliegen. (540 graden stall turn zoals uit het heli programma bekend is.)
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bert, kan je dit ook mixen op een MPX Cockpit V2.0

    Ik ben er al een keer mee bezig geweest, uitsluitend op twee motoren te vliegen via liefst één stick..gasschuif/stick "normaal" hiermee hoogte regelen en met de rudder (of aileron) stick de toeren diferentiatie voor de motoren te regelen is dus sturen (net als in die wegwaai RC setjes)..

    zo kan je een kistje van 60 tot 75 gram bouwen met "goede" RC componenten...

    Met de MPX heb ik "de truc" nog niet gevonden...lukt wel met oude Atack 4 kanaals (gewoon twee gasschuiven geconstrueerd...werkt maar vliegt wat onnatuurlijk...zal op den duur wel wennen....maar toch..

    Al geprobeerd Delta mix en in dan in Mode 1 (ik vlieg mode 2)..gasstick (met ratteltje) wordt hoogte. (i.p.v. servo's de regelaartjes) werkt maar is voor verbetering vatbaar ....maar kan het ook anders ????
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Helaas Dirk de cockpit MM kan dit niet. Alleen zenders met vrij programmeerbare mixers kunnen dit. Of misschien via het heli programma dat je het daarin kan mixen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is me wel een vlaai waard :D :D

    Ik geloof er niets van ;)

    Theo, heeft je Cockpit MM een V-staart mixer, flap-aileron mixer, pitch-roll mixer o.i.d.?
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dan slinger ik hem nog liever aan een touwtje rond!! :lol: :lol:
    Het model zal en moet op eigen kracht vliegen. :twisted:

    Die vlaai speelt geen rol meer het is voor mij gewoon leuk en interesant om iets te maken dat dan ook nog werkt. En die vlaai gaat daar toch op.

    Die zitten er wel op maar ik heb geen zin om alles om te gooien en hiermee te experimenteren op dit moment. En dan moet ik in de software met een andere mode gaan werken dit kan dan ook leiden tot fouten.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    sorry dubbel plaatsing, moderators svp verwijderen.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Dirk ik breng een echte onvervalste Limburgse Proemen Vlaai (laat ik dan wel speciaal bakken door een echte limburgse bakker) voor je mee als je met een door mij aan te wijzen model bij Ron enkele rondjes op die manier over het veld maakt.
     

Deel Deze Pagina