Welke cellen voor mijn MC24?

Hallo,

In mijn MC24 zitten Saft cellen van 3000 mAh, maar zij hebben hun beste tijd gehad! Door welke cellen kan ik deze het beste vervangen? NiCad? NiMhy? Mijn lader gaat op 220 V tot 3100 mAh (Simprop) en een mijn snellader onbeperk.

Bedankt voor een antwoord,

Jos

Hoe kom je tot de conclusie dat de cellen hun beste tijd hebben gehad? Hoe oud zijn ze? Zijn ze al heel vaak geladen/ontladen? Zijn ze kapot gegaan door verkeerd laden en/of ontladen? Hebben ze misschien heel lang ergens ongebruikt gelegen?
Normaal gesproken zal een accu in een zender jaren mee moeten gaan. De oudste accu die ik nog heb is zo'n 15 jaar oud en hij werkt nog steeds. Goed de capaciteit is natuurlijk niet meer zo groot als toen de accu nieuw was maar meer dan 80% daarvan is hij nog steeds.
Ik geef toe dat het een uitzondering is maar bij intensief gebruik moet een levensduur van een jaar of 5 toch zeker haalbaar zijn.
Als je nieuwe cellen wil gaan kopen moet je eerst voor je zelf bepalen wat je nodig hebt of denkt te hebben. NiCad accu's "gaan er uit" omdat ze gevaarlijke zware metalen bevatten (gevaarlijk voor het milieu). NiCad's zijn nog wel te koop maar de voorraad zal langzaam maar zeker op raken en na verloop van tijd zullen ze niet meer te koop zijn.
Dus als je toch nieuw gaat kopen dan kan je net zo goed direct NiMH kopen. Denk er wel aan dat je lader voor NiMH geschikt moet zijn, zo niet dan moet je ook een andere lader kopen.

Nee dit is geen standaard verhaaltje hoewel ik we vaker soortgelijke "verhaaltjes" schrijf.
De vraag was:
Josv zei:
...... Door welke cellen kan ik deze het beste vervangen? NiCad? NiMhy? ....
Vandaar dat ik ook NiCad's noem maar toch adviseer om NiMH te nemen.
En vervangers voor de SAFT cellen? Niet simpel, er zijn vele merken op de markt en het hangt meer van de gebruiker af hoe lang ze mee gaan dan van de kwaliteit van die cellen. Je moet natuurlijk ook goed opletten dat de cellen geschikt zijn voor hetgene waarvoor jij ze wilt gebruiken.
Voor een zender heb je betrouwbare cellen nodig die gedurende een zo lang mogelijke tijd een lage stroom kunnen leveren. Je kunt het beste kiezen voor cellen met een hoge capaciteit, dan kan je de zender lang aan laten staan. Het nadeel is dat deze cellen meestal wat minder stroom kunnen leveren. Voor de zender maakt dat toch niet uit omdat een zender maar een lage stroom uit de accu trekt.
Het is vrij zinloos om in een zender cellen te gebruiken die hele hoge stromen kunnen leveren. Deze cellen hebben meestal ook een iets lagere capacteit. Daarom is kiezen voor een hogere capaciteit voor een zender accu zinvoller.
En snelladen? Voor dit soort accu's is dat meestal ook niet echt aan te bevelen. Laden met 0,25 tot 0,5C is hoog genoeg en ook nog net veilig om het in de zender te doen.
Over het laden van de accu in de zender zijn ook al de nodige stukken geschreven zoek die maar eens op als je hier meerover wilt weten.

De cellen zijn 2 jaar oud. Ik merk dat ze "versleten" zijn omdat:
1. als ik laad geven ze 11.2 V aan. Na 2 dagen zonder gebruik lopen ze terug tot 10.6V
2. aanvankelijk kon ik met deze cellen minimum 8 uur vliegen (kan ik nakijken op mijn zender). Nu nog amper 4 uur.

Ik heb de cellen behoorlijk onderhouden: meestal traag geladen gedurende 14 uur met 0.1 C; soms met 1 A (zeker niet meer) met met snellader. Lang liggen ze ook niet ongeladen want ik vlieg wekelijks. De snelader is geschikt voor NiMh (Schulze) de lader op stroom (Simprop) weet ik niet.

Nu dacht ik wel dat de Saft cellen geen al te goede reputatie hebben.

Jos

Josv zei:
De cellen zijn 2 jaar oud. Ik merk dat ze "versleten" zijn omdat:
1. als ik laad geven ze 11.2 V aan. Na 2 dagen zonder gebruik lopen ze terug tot 10.6V
2. aanvankelijk kon ik met deze cellen minimum 8 uur vliegen (kan ik nakijken op mijn zender). Nu nog amper 4 uur.
Dat de spanning terugloopt na het laden is heel normaal, dat doen alle accu's. NiMH accu's hebben als één van de grootste nadelen dat de zelfontlading duidelijk groter is dan bij NiCad het geval was. Hoe voller de accu is hoe hoger de zelfontlading! Een helemaal volle NiMH accu kan binnen de eerste 24 uur al 5% lading verliezen. De temperatuur is hier ook heel belangrijk, hoe warmer hoe hoger de zelfontlading!

Josv zei:
Ik heb de cellen behoorlijk onderhouden: meestal traag geladen gedurende 14 uur met 0.1 C; soms met 1 A (zeker niet meer) met met snellader. Lang liggen ze ook niet ongeladen want ik vlieg wekelijks. De snelader is geschikt voor NiMh (Schulze) de lader op stroom (Simprop) weet ik niet.
Net als NiCad's vinden ook NiMH cellen langduring en veelvuldig overladen NIET fijn. Een nog lang niet lege accu toch 14 uur aan een lader hangen vinden de cellen niet fijn en dat gaat absoluut ten koste van de levensduur. Ook al laad je maar met 0,1C toch gaan de cellen er op den duur door achteruit. Je kunt de accu veel beter laden met een lader die helemaal stopt als de accu vol is.
Lees ook DIT artikel eens door.

Josv zei:
Nu dacht ik wel dat de Saft cellen geen al te goede reputatie hebben.

Jos
Saft is een merk dat al heel lang bestaat en zeker "vroeger" juist een hele goede naam had. Ik zou niet weten waarom die naam nu niet meer zo goed zou zijn. In de professionele wereld worden ze nog steeds veel gebruikt. (notebooks, meetapparatuur, handheld laser scanners, medische- en nog veel meer toepassingen).

Bedankt Ernst voor je antwoorden. Je beschrijving van de cellen is super!
Ik zal als het echt nodig is GP's of Panasonic NiMH 3000 mAh kopen. Dat is waarschijnljk een goede keuze. En tot die capaciteit kan ik langzaam laden met de Simprop lader (NC-Master Pro)

Heb net hetzelfde voor met mijn zender, je zou denken dat je wel even toekomt met een 3000mAh, maar nee hoor, voor je het goed beseft is dat ding al terug aan het piepen. Een MC24 vreet stroom!

Dat valt wel mee, hoor! Een MC24 kent een stroomopname van zo'n 180 mA. Meer is dit absoluut niet.
Problemen met zenderaccu's komen meestal doordat met kwalitatief te goede accu's kiest en deze vervolgens veel te netjes behandelt. Dit klinkt vreemd, maar is echt zo.

Accu's, die hoge stromen kunnen leveren en uitsluitend voor lage-stromen-toepassingen worden gebruikt, blijven het beste functioneren als ze van tijd tot tijd versneld of snel worden geladen. Bij voorkeur doe je dit buiten de zender. De reden daarvoor moge duidelijk zijn: als het fout gaat fikt er bij de nieuwere typen MC24 een kabelbundel uit. Oudere typen branden 'gewoon' door, maar moeten toch even heen en weer naar de servicedienst. De 1800mA standaardaccu van mijn MC24 is inmiddels ook weer aan zo'n snellaad-behandeling toe. Deze is nog maar een jaartje of 4, dus die wordt voorlopig nog niet vervangen.

Zelf kies is bij voorkeur accu's uit de wat lagere prijsklasse. Deze presteren slechter bij hogere stromen, maar vaak beter bij lagere stroomopnames. Ook hebben deze meestal wat minder zelfontlading. Bijkomend voordeel is, dat de aanschaf wat minder pijn doet in de portemonnee.

Bij mijn testzenders heb ik een paar jaar geleden de accu's vervangen. Dit waren Varta's. Deze bleken er al meer dan 12 jaar in te zitten.

Corrien schreef:
Zelf kies is bij voorkeur accu's uit de wat lagere prijsklasse. Deze presteren slechter bij hogere stromen, maar vaak beter bij lagere stroomopnames. Ook hebben deze meestal wat minder zelfontlading. Bijkomend voordeel is, dat de aanschaf wat minder pijn doet in de portemonnee

Welk merk en capaciteit bedoel je dan?

Merk-adviezen ben ik niet goed in. Ik betrek m'n eigen spullen namelijk altijd bij de fabrikant of importeur, waarmee ik een goede relatie heb en/of waar het meeste te bietsen valt. Dat is het voordeel van het vak :D . Mijn MC24 heb ik dan ook van Graupner gekregen en dan ga je natuurlijk niet klagen, dat er 'slechts' een NiCd in zit :wink: . Zodra deze een keer vervangen moet worden ga ik zeuren om een NiMH-accu en dan zie ik wel wat ik krijg 8O !

De standaard NiMH-accu's van Graupner zijn van Saft of Sanyo (volgens de prijslijst zijn de Sanyo's niet meer leverbaar). Met beide merken is niks mis, maar dat geldt natuurlijk ook voor andere merken. Gewoon kijken, wat er te koop is en dan niet voor de duurste typen kiezen...

Back