Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ernst Grundmann zei:
Vandaar dat ik ook NiCad's noem maar toch adviseer om NiMH te nemen.Josv zei:...... Door welke cellen kan ik deze het beste vervangen? NiCad? NiMhy? ....
Dat de spanning terugloopt na het laden is heel normaal, dat doen alle accu's. NiMH accu's hebben als één van de grootste nadelen dat de zelfontlading duidelijk groter is dan bij NiCad het geval was. Hoe voller de accu is hoe hoger de zelfontlading! Een helemaal volle NiMH accu kan binnen de eerste 24 uur al 5% lading verliezen. De temperatuur is hier ook heel belangrijk, hoe warmer hoe hoger de zelfontlading!Josv zei:De cellen zijn 2 jaar oud. Ik merk dat ze "versleten" zijn omdat:
1. als ik laad geven ze 11.2 V aan. Na 2 dagen zonder gebruik lopen ze terug tot 10.6V
2. aanvankelijk kon ik met deze cellen minimum 8 uur vliegen (kan ik nakijken op mijn zender). Nu nog amper 4 uur.
Net als NiCad's vinden ook NiMH cellen langduring en veelvuldig overladen NIET fijn. Een nog lang niet lege accu toch 14 uur aan een lader hangen vinden de cellen niet fijn en dat gaat absoluut ten koste van de levensduur. Ook al laad je maar met 0,1C toch gaan de cellen er op den duur door achteruit. Je kunt de accu veel beter laden met een lader die helemaal stopt als de accu vol is.Josv zei:Ik heb de cellen behoorlijk onderhouden: meestal traag geladen gedurende 14 uur met 0.1 C; soms met 1 A (zeker niet meer) met met snellader. Lang liggen ze ook niet ongeladen want ik vlieg wekelijks. De snelader is geschikt voor NiMh (Schulze) de lader op stroom (Simprop) weet ik niet.
Saft is een merk dat al heel lang bestaat en zeker "vroeger" juist een hele goede naam had. Ik zou niet weten waarom die naam nu niet meer zo goed zou zijn. In de professionele wereld worden ze nog steeds veel gebruikt. (notebooks, meetapparatuur, handheld laser scanners, medische- en nog veel meer toepassingen).Josv zei:Nu dacht ik wel dat de Saft cellen geen al te goede reputatie hebben.
Jos
Zelf kies is bij voorkeur accu's uit de wat lagere prijsklasse. Deze presteren slechter bij hogere stromen, maar vaak beter bij lagere stroomopnames. Ook hebben deze meestal wat minder zelfontlading. Bijkomend voordeel is, dat de aanschaf wat minder pijn doet in de portemonnee