Momenteel steekt mijn heli (HK450MT) volledig in elkaar.
Voor dat ik verder ga met afstellen ga ik beginnen met alle vijzen, moeren te lijmen.
Hiervoor gebruik ik 2 soorten lijm
1) CA voor metaal - plastiek verlijmingen
2) Loctite 243(blauwe) voor metaal - metaal verlijmingen
Mijn vraag is welke delen jullie vast lijmen en welke niet?
- bvb. lijmen jullie de pre-assembeld parts?
- Halen jullie de rotorhead uit elkaar om hem terug in elkaar te lijmen?
Ik ken je heli niet, en dus ook niet de kwaliteit van schroefjes en hoe ze in het kunststof steken, maar in het algemeen geldt:
-Zelftappers in kunststof NIET borgen. BIj losdraaien, en vervolgens weer monteren, even "zoeken" naar de reeds in het kunststof gesneden schroefdraad, anders is het na de tweede keer inschroeven gebeurd met deze verbinding. De flexibiliteit van het kunststof zou voor een afdoende borging moeten zorgen.
-Stalen schroefjes in stalen moeren of onderdelen: normaal borgen met middelsterk borgmiddel. Goede kwaliteit boutjes zijn met enige kracht los te krijgen, matige kwaliteit boutjes beschadigen nogal snel; dan verwarmen tot plm 80~100 graden voor het losdraaien (beter een niet té hete soldeerbout wat langer erop houden dan een zéér hete soldeerbout heel kort). Niet borgen als er Nylock of zelfborgende moeren gebruikt zijn!
-Stalen schroeven in Aluminium onderdelen: borgen met middelsterk middel, maar zéér zuinig met borgmiddel omgaan: een druppel borgmiddel op een stukje papier leggen, en het boutje er met hoouguit de eerste twee gangen indippen. Gebruik je meer, dan loop je de kans dat je bij losdraaien de draad uit het aluminium mee naar buiten trekt, ook als je verwarmd hebt. Alternatief kun je een lichter borgmiddel gebruiken, maar dat maakt monteren weer gecompliceerder, meerdere flesjes borgmiddl op je bouwtafel.
Met de kleine heli's (heb er nog niet echt veel ervaring mee) krijg ik sterk d indruk dat het verstandig is, alle boutjes en moertjes te vervangen voor een goede kwaliteit, want de inbuskopjes worden over het algemeen erg snel "rond" en dat geeft een hoop irritatie, en vooral onveiligheid: je kunt er niet meer van opaan dat het boutje vast genoeg zit als het gereedschap geen goede grip meer heeft.
Bij heli's van een bewezen goede kwaliteit (Vario, Align, Hirobo, etc) laat ik pre-assembled in elkaar zitten, maar controleer het wel terdege. Bij heli's van mindere kwaliteit of reputatie (alle goedkope aziatische klonen) gaat ALLES uit elkaar voor zover dat wil, tenzij ik van buiten af kan zien dat het in orde is (bijv als ik het borgmiddel kan zien zitten). En zoals Molen al zegt: als je het niet los krijgt, kun je het ook niet borgen, en dan hoeft dat m.i. ook niet....
Groet, Bert