welke draaibank en freeskolom?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Grondboer, 28 sep 2007.

  1. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    help collega's :roll:

    Als beginnend modelbouwer ben ik begonnen met de bouw van een vrachtwagen 1:16. Omdat ik zo weinig mogelijk onderdelen wil kopen zit er niets anders op dan deze zelf te maken.
    Een draaibank en freeskolom is dan ook onmisbaar.
    Nu heb ik al diverse sites afgestruind en heb diverse merken vergeleken.
    Mijn voorkeur gaat uit naat een draaibank met een senterafstand van 400-500 mm. Volgens mij is dat genoeg.
    Toch ook aan de plaats denken.
    Herman Buitelaar heeft leuke aanbiedingen maar door de diversiteit aan reacties ben ik niet overtuigd.
    Ik twijfel momenteel tussen Optimum / Quantum / Huvema en Wabeco.

    Ook kijk ik uit naar een freeskolom.

    Wie kan mij helpen met tips en advies...................... en ervaringen natuurlijk.

    groetjes Grondboer.
     
  2. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    de machines van optimum/quantum/huvema zijn allemaal `t zelfde komen uit de zelfde fabriek ik dacht uit china hebben alleen andere naam en/of kleur.
    kwaliteit is niet hoog.

    zelf heb ik een draaibank + frees bank van wabeco deze zijn wat duurder maar van een veel betere kwaliteit
    deze lopen veel rustiger (trillingsvrijer) en maken minder lawaai dan die andere
    ook de elektronische toerental regeling is veel beter van langzaam tot snel altijd `t volledig motor vemogen

    ik woon in echt als je ze eens wil zien laat maar weten.

    gr. jacques
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ik heb wel eens iets gefreesd op een Optimum BF20 Vario. Dat is echt een leuke machine voor het geld wat je ervoor betaald! Hij kost zo'n €1100,- dacht ik.
     
  4. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    bedankt voor jullie reacties,

    Ik wil graag gebruik maken van je aanbod Jaques om een keer te komen kijken.
    Waar is Wabeci te koop hier in de buurt?

    Hoe zit het met Proxxon? ziet er ook leuk uit ........ maar ook niet goedkoop.

    Bedankt voor jullie snelle reacties,

    Ik wil graag gebruik maken van je aanbod Jaque
     
  5. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Er is ook een goedkoere versie geloop ik de BF16 Vario.... heeft hier iemand ervaring mee?
     
  6. BigBoat

    BigBoat Guest

    De goedkope, onder de 5000 euro, draai / freesbanken met een toerenregeling zijn naatje omdat je vermogensverlies hebt.
    Hierbij wordt gebruik gemaakt van fase-aansnijding en niet aan frequentieregeling.
    Hierdoor wordt de motor bij laag toerental bloedheet.
    Ook het vermogen neemt bij laag toeren verschrikkelijk af, waardoor bv het draaien van een stukje rond 40mm niet gemakkelijk wordt, zeg maar zeer lastig.
    Mijn advies, koop een draai / freesbank met tandwielkast of poelie overbrenging.
     
  7. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Ikke (zei de gek).

    Omgebouwd naar cnc. Leuke machine voor een niet te gekke prijs. Nadeeltje is het lage maximum toerental maar dat hindert niet voor hobbygebruik. De machine heb ik nu 1 jaar in bezit en verder geen nadelen of onvolkomenheden aan kunnen ontdekken. Voorlopig presteert de machine beter dan mijn vaardigheden aankunnen.

    Gr.

    Erik
     
  8. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
  9. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi ,

    dit is zo bij die china app. maar niet bij wabeco deze zijn voorzien van speciale. 1,4 kw motor + frequentie regeling

    de prijzen zijn dus wat hoger maar nog lang geen 5000


    gr. jacques
     
  10. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Ik had al meerdere forums geraadpleegd en ondekt dat er zeer uiteenlopende meningen zijn.
    Als hobbyist mag je natuurlijk niet eisen dat een hobbymachine aan de zelfde criteria voldoet als een proffesionele productiebank.
    Ik volg momenteel een cursus draaien op het volwassenonderwijs in Maasmechelen. (nagenoeg gratis en 3.5 uur lang les elke maandagavond).

    Ik weet dat het vermogen bij de kleinere (goedkope) machines minder is. Dan maar meer frees of draaigangen, goed koelen en minder beiteldruk.
    Het is hobby dus het mag ook wat langer duren.
    Verder wil ik de meeste onderdelen vervaardigen uit messing en aluminium. Hetgeen beter lees gemakkelijker verspaand dan staal

    Daar is mij geadviseerd om een tweedehands celtic of Myford te kopen.
    Deze zijn mij over het algemeen te groot. Nieuw is onbetaalbaar en tweedehands meestal 20 jaar oud.

    Mijn schoonvader is hobby edelsmit en heeft diverse apparaatjes van Proxxon.
    Proxxon heeft ook kleine draai en frees werktuigen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

    Ik ga nu sowieso even wachten totdat ik de Wabeco machines van Jacques heb gezien. Ik ben dan ook zeer nieuwschierig.

    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  11. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Van mijn duitse hobby collega's heb ik begrepen dat er inmiddels maar zeer weinig meer met Proxxon werken. "in verhouding duur", "te weinig gebruiksmogelijkheden" en "stabiel/sterk/duurzaam genoeg". Zelf heb ik er geen ervaring mee maar Optimum en Wabeco wordt daar veel naar volle tevredenheid gebruikt.
     
  12. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Ik ben van de week bij Jacques op bezoek geweest.
    Prachtige gereedschap van Wabeco. Zowel de frees als de draaibank.
    Via een aantal demo's heeft hij mij de mogelijkheden laten zien.
    Alle verliep moeiteloos en mooi afgewerkt.
    Ik ga binnenkort met de leverancier om de tafel. een kijken waar ik financieel op uit kom.

    Het is duurder dan Optimum en Huvema maar het ziet er degelijk uit.

    Daarbij 5 jaar garantie is natuurlijk ook niet mis :D
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het enige "nadeel" van Wabeco is de levertijd van 6-8 weken .... de "Chineesjes" kan je zo afhalen ;-) ....
     
  14. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Ik mag toch hopen dat de mogelijkheid om een chinees direct te afhalen niet het enige nadeel is?

    Gister ontving ik de nieuwe catalogus van Wabeco 2008.
    Mijn keus viel direct opde draaibank D4000E, uitbreidbaar met digitale aflezing (digitale meetlinealen). Het ziet er weer prachtig uit maar het kost een paar centen.
    Toch blijft Proxxon ook mijn aandacht houden. Zo vond ik en winkel vlak over de grens in duitsland met kortingen tot wel 25%.

    Is er nou ech niemand die ervaring heeft met de proxxon draai en frees machines?

    Achter in de Wabeco catalogus staat een prachtige kleine freesmachine, had ik nog nooit gezien. Is natuurlijk minder zwaar dan een serie 1200. Maas kost dan ook maar € 600,= excl. BTW.



    groetjes grondboer.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waar is die winkel? de enigste die ik weet waar proxon gewoon te verkrijgen is zit in Beek (L) aan de markt.
     
  16. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In Beek (L) aan de markt is een kleine gereedsschapswinkel en die heeft bijna het gehele proxon gebeuren staan en kan alles leveren uit het programma van proxon. Als je van de rijksweg de markt op gaat zit hij rechts van je.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Grondboer
    Hallo Grondboer :!:
    Ga even naar google.
    Typ PROXXON in en je heb alle antwoorden die je zoek. :roll:
    Met alle adressen van heel het land etc etc :idea:
    Mvg
    frederik :D :D
     
  19. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Dat had ik uiteraard al gedaan...... alleen die winkel in Beek, notabene hier een paar kilometer vandaan die kende ik niet.

    Waar ik echter naar op zoek ben zijn mensen die ervaring hebben met een Proxxon draaibank en freeskolom.
    Op diverse forums kom ik ervaringen en meniningen tegen. die gaan meestal over Huvema, Optima, Quantum en Wabeco.

    Ik kreeg trouwens gitsre een reactie op mijn offerteaanvraag bij VDH machines over de Wabeco apparatuur. Deze week komen ze er op terug. Nou ik ben benieuwd.

    Groetjes Gondboer
     
  20. Grondboer

    Grondboer

    Lid geworden:
    12 feb 2007
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Sittard
    Hallo allemaal,

    ik heb eindelijk een keuze kunnen maken:

    1x Freeskolom Optimin BF20 Vario
    1x Draaibank Wabeco D4000E met digitale maataanduiding
    1x MBS-56 CS Metaallintzaag van JET

    met de nodige hulpstukken.


    e.e.a. is besteld dus afwachten maar.
    Mijn eigenlijke keuze was de Wabeco freesmachine 1200........... maar ja. het budget bepaalt nu ook een deel van de keuze.
    op gegeven moment zegt het budget natuurlijk stop.

    Als ik alles in huid heb zal ik een en ander laten zien

    groetjes, grondboer
     

Deel Deze Pagina