Welke draden verlengen.( ESC in F16 HK)

Had gisteren verkeerde titel gebruikt.

Had een vraagje over de plaats voor de ESC in een F16, vermoedelijk van HK.
Vleugelspan; 840 mm.
Romplengte: 1030 mm.
Fan: 70 mm.
De luchthapper is volledig afneembaar, dan zie je een nylon plaat over de ganse lengte aanwezig, hier liggen de servo draden onder weggewerkt.
Word de ESC (35 A) hier ook onder geplaatst? mogelijke reden voor betere koeling, licht dan een beetje in de luchtstroom.
Of gewoon vooraan bij de baterij.
Het is gewoon om weten welke draden ik ga verlengen, motor of baterij.
Had in het verleden eens een probleem met een verlengstuk, vandaar dat ik liever de draden verleng door solderen.

http://

Het is een tweedehandse, daardoor heb ik de handleiding niet.
Het word mijn eerste ervaring met een EDF, andere tips zijn ook welkom.

Groetjes.
Johan.

hoe lang praat je dan over de esc ligt meestal voor de edf daar is de ruimte ook voor vrijgemaakt de accudraden zij in dat toestel ongeveer 25cm maximaal wel fatsoenlijke dikte gebruiken qua draad gebruiken maar verder zie ik geen problemen, heb dit toestel zelf ook gehad, die esc zou ik niet gebruiken maar een zwaardere wel even meten van tevoren en er 20procent bij optellen minimaal

gr Andre

Laatst bewerkt:
Hert is niet de weerstand van de accudraden die de lengte beperkt, maar de zelfinductie. En daartegen helpt geen grotere koperdoorsnede kiezen.

De zelfinductie is alleen te beperken door het bijplaatsen van extra verliiesarme condensatoren.

kun je dit eens iets nader verklaren want ik dit vroeger wel eens geleerd geloof ik maar weet niet meer wat je bedoelt, en een beetje bijspijkeren kan geen kwaad

gr Andre

Dat is niet in een paar woorden te verklaren, maar toch een poging.

De natuur maakt bezwaar tegen verandering. Dat geldt ook voor een electrische stroom. Een stroom die vloeit wil blijven vloeien, een stroom die niet vloeit wil dat eigenlijk niet gaan doen.

Als dit verschijnsel optreedt in een geleider (stroomdraad) wordt dit zelfinductie genoemd. Omdat de stroom naar een borstelloze motor geen constante stroom is, maar bestaat uit vele korte impulsen treedt het verschijnsel op in de draden tussen accu en ESC.

Om het effect te verminderen worden in de ESC één of meer condensatoren geplaatst. Die kunnen de zelfinductie van een korte kabel tussen ESC en accu compenseren. Worden de kabels langer, dan moeten extra condensatoren worden geplaatst.

Gaat er nu een lampje branden???

Lenghten motor wires if possible. If not possible see
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups

Contents
  • Manufacturer & EE opinions
  • Problem
  • Solution
  • Rules of thumb
  • Capacitor type and polarity
  • How to add extra capacitors
  • DIY pictures
Excellent thread by someone who apparently is into controller and/or power supply design. Explanation, considerations, capacitor choice, capacitor sources, albeit with a slight e-bike slant:
Endless-sphere.com: Cap choices for high power motor controllers

Ja het gaat weer bovenkomen maar deed wel zeer , maar ik begrijp je wel , de standaard condensatoren zouden die niet voldoende zijn dan, over welke lengtes zou zoiets berekend zijn? En Ron ja de RC groups oeps dat gaat wel erg ver in deze materie, maar het is wel intressant nog niet eerder aan gedacht allemaal

gr Andre

Back