Welke Dremel

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Robert53, 12 jan 2021.

  1. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben al ver gevorderd met mijn Colin Archer. Heb daarvoor regelmatig boortjes van 0,5mm gebruikt. Mijn elektrische boortje van wolfcraft is oud en onhandig. Één toerental eigenlijk op batterijen. Zoek dus wat nieuws.
    Nu begrijp ik dat een in Dremel alleen boortjes van 0,8mm passen.
    Wat gebruiken jullie?
    Vriendelijke groet, Robert
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Voor een Dremel zijn losse boorkopjes te koop.
    Spantang er af en dan de boorkop er op, spant van 0,1 tot 4 m/m.

    Groet John
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ook is er een groot assortiment boortjes met een schacht van 2,35 mm te koop, die perfect in de Dremel passen zonder de boorkop waar Fuel Monkey over praat.
     
  4. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank voor jullie reactie. Ik kreeg de info van Dremel nl. dat 0,8mm de kleinste is. Dat geldt voor de micro wellicht. Want wil toch een klein handzaam apparaat. zal eens op zoek naar die boortjes met dikkere schacht.
    groet, Robert
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
  6. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt. Voel geen beïnvloeding. elk advies is welkom voor een beginner !
    Groet, Robert
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Lidl heeft een snoerloze dremel (parkside) in de aanbieding.
     
  8. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goede tip, Rhelie. Zal ik naar kijken.
    groet, Robert
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb een eenvoudige Dremel, zowel met spanbussen, als met een boorkopje.
    In de laatste heb ik boortjes 0,3mm gespannen om de sproeiers te maken voor de gasbranders van mijn stoomschip.
    Groet, Henk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dremel en Proxxon. De Dremel is 230V voor ruig, met haakse overbrenging...
    Gewoon bouwmarktding. De Proxxon is handvast en trillingsvrij voor het fijnere werk.
    De tools gebruik ik op beiden, die voorzien zijn van snelwisselboorkopjes ipv kleine spantangetjes... die je vroeger vaak had... of nog steeds geleverd worden.

    Hier de Proxxon met zo een kopje.
    Met het freesje slijp ik handvast een centerpuntje... kan er honkvast een miniboortje
    op los gelaten worden... :)

    IMG_3066.jpg

    Hele dunne boortjes moet ik ook weer eens aanschaffen...
    Had ik onlangs goed kunnen gebruiken...

    Gr Bas
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ik ben eigenlijk op zoek naar een handschroevendraaier die heel dunne boortjes kan klemmen.
    Ik moet 0,3 mm gaatjes boren in PVC of welke plastic Trumpeter ook mag gebruiken.
    Een elektrische handboormachine draait zelfs op het traagst nog te veel toeren, waardoor het plastic rond de boor smelt.
    Een manuele handboor kan je niet stil genoeg houden waardoor die dunne boortjes constant breken. (ik wouw er dus 25 kopen en heb er per vergissing nu 250 :) )
    Een elektrische schroevendraaier zou wel traag genoeg draaien maar is voorzien voor bits die meestal 6 mm breed zijn.

    Iemand een idee waar ik dat zou kunnen vinden?
    ik heb Amazon.de al afgeschuimd en de toestelletjes ( ze moeten bijna als een stift in de hand kunnen gehouden worden om voldoende precies te kunnen werken) die er nog het meest op lijken zijn niet gemotoriseerd.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Ergens moet ik nog een messing houdertje hebben waar je een heel dun draadje in kunt klemmen om de pit van een gasbrander door te steken. Hoe zo'n ding heet en waar te koop zou ik niet weten. Maar misschien dat het iemand (zoals Willum) triggert die ons wijzer kan maken. Waarschijnlijk weet hij ook of zoiets bruikbaar is om uit de hand te boren. Nu nog verzinnen waar dat ding bij mij ergens zwerft. Gr. Klaas.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Herby, ik denk dat je misschien kunt zoeken naar handboortjes voor een goudsmit.
    Zoals deze.. want ik denk niet dat je een elektrisch handboormachine zult vinden voor deze kleine maten.
    Als je een handboor niet stil genoeg kan houden om breuk te voorkomen , denk ik dat een elektrische machientje, hoe klein ook, je toch dezelfde problemen zal geven..

    https://www.dennisdeal.com/products...MIw9uut8eX7gIVh-_tCh2XQQ1mEAQYBSABEgJT4fD_BwE
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die heb ik ook nog via eBay... verrek!
    Spannen goed in.


    Maar ik heb ooit een kleinere boorhouder voor de draaibank aangeschaft.
    Daar kan een fijn boortje in. Door aan de klemkonus te draaien, als een tolletje... zakt de boor keurig op eigen gewicht...
    Dat kan wat zijn wellicht?

    En aan een monoperm pile... een boorkopje knutselen... met een borstelregelaartje kan je op de vertraging de toeren tellen.
    De aldi mini accuboor gaat afgeregeld stapvoets... alleen het inspannen... 0,3 is wel erg klein, en dan zijn de getoonde freesjes van Jan prima in te zetten?
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij het gebruik van een boortolletje, loop je bij deze dunne boortjes het gevaar, dat deze verbuigen, krom slaan bij het stoten tegen het werkstuk.
    Voor het boren van kunststof of hout gebruik ik de Drehmel niet, maar een pennentang.
    Geduldig draaien en het boortje gaat, wel langzaam door het materiaal.
    Onderstaand de Drehmel met in de boorkop een boor van 0,3mm en daaronder de spantang.
    Deze heb ik aangepast, gelijk een horlogemakers schroevendraaier heb ik een draaibaar kopje hierop gezet.

    SAM_3477 verkleind.jpg

    Voor een spantang met mogelijkheden is deze misschien een prijs redelijke oplossing: HBM Mini Handboor met Spantangen | HBM Machines (hbm-machines.com)
    Bij het gebruik van een spantang, zal je merken, dat het met de hand boren in dunne kunststof verrasend snel gaat.
    Succes, Henk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Google... zoek eens op microdrill of micro drill...
    Komt een hoop boven water.
    Vroeger had je ook van die can-motor boormachientjes op trafo... voor dit hele exacte werk.

    En op youtube hoe er een zelf te maken...
    En als je er een zelf maakt met een motorregelaar, kan je deze sturen met een servotestertje. Verder niet vergeten een zekering te plaatsen bij overbelasting!
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Buiten mijn bovengenoemde oplossing gebruik ik ook 2 stuks 12-18V boortolletjes.
    Deze gebruik ik op een regelbare voeding, maar dan praat je toch over andere bedragen.
    Groet, Henk.
     
  19. Robert53

    Robert53

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank allemaal. Veel om uit te zoeken en na te denken. mvg, Robert
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de vele reacties.
    Zo'n handboorhoudertje heb ik en ik kan de kleine boortjes perfect inklemmen (die waarvan ik er 250 heb :) )
    die boortjes van 0.3 met schacht van 2,35 mm heb ik er 10 van, waarvan al 2 gebroken en ik moet nog beginnen met het werkje waarvoor ik ze gekocht had

    Op een ander (engelstalig) forum beschreef de bouwer het herkenbare probleem van de handboor, dat door het met de hand draaien er enig gewiebel optreedt waardoor ook hij regelmatig de boortjes brak.
    Als ik opzoek wat voor toestelletje hij gekocht had (Micro Mark??) kom ik in USA terecht en kost het bijna 100$ + verzending, dan maar de voorraad van 250 boortjes er door jagen :)
     

Deel Deze Pagina