Welke E-motor op zwever 2.7 meter

Hallo,

Afgelopen zondag heb ik nog een keer met mijn 30 jaar oude LS1 gevlogen. Er zit nu een Enya 1.5cc motor bovenop. De Enya is na 30 jaar trouwe dienst een beetje moe.
Ik wil de LS1 graag ombouwen naar borstelloos in de neus.
Welke motor kan ik het beste nemen ,Thyphoon 15?? .Er mag best wat gewicht in de neus, er licht nu een onvangeraccu + 250gram lood helemaal voorin.
Ik heb 2 akkupakketten KAN 1050 8cellen welke ik graag zou gebruiken.
De bedoeling is om de zwever met 1 accupakket rustig op een acceptabele hoogte te brengen. Het moet dus geen hotliner worden.

Groeten, Arjan

Inderdaad. Gewicht is belangrijk!

Theorie erachter:
Spanwijdte is leuk voor het zweven, maar voor het stijgen gaat het om brutto "watten per kilo"!
het eigen dalen gaat daar vanaf.

Bij 5 m/s brutto stijgen maakt het niet zoveel uit of dat eigen dalen nu 0.5 m/s is of 1.2 m/s. Verschil in stijgen is dan minder dan 20%.

Met motor uit maakt het echter wel nogal wat uit of het 0.5 m/s is of 1.2 m/s daalt. Bijvoorbeeld 12 of maar 5 minuten zweven per stijgvlucht. (Let op getallen verhouding)

Voorzetje op dat gewicht wat je nog gaat geven:
250g lood in de neus? 2.7 meter? ls1 (schaalmodel).
Ik schat leeg toch snel rond 1500 gram.

Dat is typische vliegklaar gewicht voor "7 cellen zwever", of voor mij part 2 x pakketten 1050 parallel (alleen tijdens vliegen parallel, apart laden!)

Dit betekend dat zwever aan de zware kant wordt (2kg), zeker voor een klein typhoontje. Je kan echter maatje groter nemen dan.

Typhoon 29/12/10 met max 12*6 iets van 25A (9 volt voor 2 x 8 cellen kan 1050)bijvoorbeeld.
Als het goed genoeg stijgt dan kleinere prop (11*6) of terug regelen om wat zuiniger met accutjes om te gaan.

Algemeen antwoord: motor rond 150g (100-200g ruim nemen en meer mag ook altijd...) met rond Kv=1000 rpm/V (ook ruim: 800-1200)

Ik ga niet uit van een "vervanging voor verbrandingsmotor", maar bepaal wat er op moet aan vermogen met een echte motor i.p.v. proberen een inferieure mechanische noodoplossing te vervangen :sniper:

(verbrandingsmotorgebruikers die beledigd zijn zitten vast in het verkeerde onderwerp te kijken :bye: )

Even serieus:
Als je dan wilt vergelijken dan doe je dat prop voor prop met zelfde toerental. Nu is het zo dat je bij een elektromotor een gunstige prop uit kan zoeken, terwijl bij een verbrandingsmotor je noodgedwongen vaak een te kleine prop moet gebruiken. Daarom dus de eerste opmerking.
De "watten" van een verbrandingsmotor zijn altijd minder als je niet maximaal toeretal draait (<6x4 bij een 10 motor).
Bij elektro motor minder watts, maar wel vel betere prop als je het goed uitzoekt. Dit maakt nogal wat verschil in de praktijk.

Maar, als je wilt is het dus wel vergelijkbaar.
Kijk bij modelbouw-fay bij elektromotoren: Welke elektro aandrijving kan een verbrandingsmotor vervangen?
10 enya: dubbel, dubbel /10 = 20, 40, 4
4 SC cellen van 60 gram dus. Vergelijkbaar met 12 kan1050 cellen. In jouw geval dus 16 van die cellen.

Andere vuistregel:
100 watt/kg INGANGS vermogen nodig (*)
2 kg? (je zou het gewicht nog geven!!)
200 watt / 8 cellen = 25A.

(*) we rekenen voor snelle schattingen met ingangs vermogen bij aanname goed rendement. Hierbij 1 of 1.1 volt per cel (gemiddeld over vliegduur), 3.5V bij lipo.

Sorry, sorry nog geen tijd gehad om te wegen, we zijn op de vliegclub een nieuw clubgebouw aan het zetten, ik zit de komende dage nog in de grond te graven voor de fundering.
alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat ik in ieder geval met 8 cellen niet gedraaid kom en zal dus de twee pakketten of serie of parralel moeten zetten.

Ik denk aan parallel. Als je uitgaat van serie schakelen is er ook wel een motor voor te vinden, maar dat is onhandiger (=duurder) om later naar lipo's over te stappen.

Nu 8 cellen (8s2p NiMh), starks 3sXp lipos.

Huidige spullen slim gebruiken, maar wel de toekomst in de gaten houden.

Ik zie teveel dat mensen rommel kopen omdat ze nog rommel hebben en daarom in de toekomst ook weer rommel moeten kopen.
Zo vroeg mogelijk de "poreuze circel" (*) doorbreken scheelt kosten.

(*)qoute van Koot en bie

Ik heb nog even zitten puzzelen,
Een Tsunami 30 regelaar kan 6 tot 18 cellen aan zo kan ik dus de twee KAN 1050 paketten in serie zetten om ongeveer 250 watt te produceren heb ik bij 16 volt iets meer als 15 ampere nodig, geen probleem voor de Kan cellen. volgens de site van RBC kan de Typhoon 29/18/14 wel 16 cellen aan.( zie T29 use for warbird with 10 -16 cells) Een 11 x5.5 prop moet ergens in de buurt van de 15 ampere komen met ongeveer 8500 rpm. Of is dit toch teveel spanning voor de Typhoon 29. Als dit kan heb ik een betaalbaar setje.

Hoi hoi,

Nadeel is dan dat je een separaat ontvangerpakket moet gebruiken (of een geschakelde BEC).

Gr.A.

Hoi Harold,

Waarom is dit geen voor de hand liggende oplossing?
Geeft de vrij hoge spanning problemen met de motor, of kan die dit zonder problemen aan.
De Typhoon 29/18/14 heeft vlgs de site van RBC een breed spanningsbereik zodat ik altijd nog met minder cellen en een grotere prop kan vliegen. bv 3 lipo's

Nee, alleen ongebruikelijk om veel kleine celletjes te gebruiken in plaats van een klein aantal grote.
Dit is voor jou handig vanwege de spullen die je al hebt liggen. het is niet een combinatie die je nieuw zou kopen als je nog niets hebt (zie andere aanbevelingen.

Technisch verder geen probleem.

Toekomst:
Ton van Munsteren gebruikte deze motor echter prima op 12 cellen, 15x10 prop op een 2.5kg warbird. Stroom meen ik 25-30A.
Heel bruikbare waardes voor een nog iets grotere zwever tot 3.5kg

Niet 3 maar 4 lipo's gebruiken dan als je op lipo's overstapt.
Met 3 lipo's moet er een nog grotere prop op en ga je de motor teveel smoren, waardoor rendement te slecht wordt.

Je kan niet ongestraft spanning verlagen en stroom verhogen.
Bij een speed 600 kan je ook niet op 4 cellen gaan vliegen en dan 50A gaan trekken met een grote prop. Zelfs een borsteloze motor heeft grenzen.

Plaatje van typhoon 29-18-14 in de corsair van Ton van Munsteren (een "40" maat warbird).
Ton gebruikt een 15x8 op 12 x GP3300.
Ik denk dat dit al een beetje aan de grote kant is voor de motor, maar de vliegprestaties zijn overtuigend.

Let eens op hoe klein de motor is ten opzichte van de motorruimte.

typhoon29-18-14.JPG

Harold zei:
(een "40" maat warbird).
Hoe groot is dit een 40 warbird??
Ik heb nog twee GeeBee Z liggen een van Kyosho en eentje van RBC kits.
De Kyosho is voor 7.5cc maar die van RBC is kleiner en veeeeeel lichter, echt een mooi ding om electrisch te vliegen met lipo's, misschien dus wel met de Thyphoon motor.

Back