Welke E-motor op zwever 2.7 meter

Dat is net zo groot als de Geebee Z van Kyosho :lol:
Deze heb ik eerst met een 15cc gevlogen maar dit is te zwaar.
Later met een 8cc webra ging veel beter, maar hij mag nog lichter zijn.
Wellicht is Lipo's dan een goede optie.
 
"standaard" vervanging voor 6.5 cc is 16 cellen en 40A motor.
(Zie ook modelbouw faq vuistregels 40 ==> 4 x2 x2 = 16).

De corsair van Ton is erg licht. dat kan dus ook met minder cellen. Bovendien gebruikt hij 3300 mAh, en die leveren bij hogere stroom ook nog meer capaciteit dan ca. 2000 waar ik bij vuistregels vanuit ga.
Ik moet die regels maar weer eens herzien.

Die kleine warbirds van RBC hebben genoeg een de kleinere van de grote typhoons: 29-12-10. 8-10 cellen of 3 flinke lipo's.

(Bericht aan mezelf: kandidaat voor FAQ)
 
Vandaag de zwever ingevlogen.
Gaat fantastisch!
Stijghoek is goed, hij is snel op hoogte ,en geruisloos.
Zweven gaat nu veeeeeeel beter, zo'n methanolmotor bovenop heeft toch veel meer weerstand dan ik dacht.
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groeten Arjan
 
Arjan,

Mooi. Weer een tevereden klant.
Even terugkoppelen:
Geef nog even aan wat je precies gebruikt hebt.
Motor, cellen, prop, wat is nu het gewicht? Weet je toevallig de stroom?
Hoeveel motorloop?

Met deze info kan ik dan weer beter een volgende situatie inschatten.
 
Kollega's

Bestaat er geen vergelijkingstabel CC' van brandstofmotoren versus vermogen elektromotor ?

Da zou wel heel nuttig kunnen zijn
Op het internet heb ik nog niets gevonden.....

groeten
steffe
 
Harold zei:
Geef nog even aan wat je precies gebruikt hebt.
Motor, cellen, prop, wat is nu het gewicht? Weet je toevallig de stroom?
Hoeveel motorloop?

Met deze info kan ik dan weer beter een volgende situatie inschatten.

Harold,

Vlieggewicht 1855 gram
Spanwijdte 2.7 meter
16x KAN 1050 NiMh
Motor Typhoon 29-18-14
Regelaar Tsunami 30 (BEC afgekoppeld)
11x6 graupner cam folding prop
stroom ongeveer 12 a 13 Ampere (mijn meter is niet erg nauwkeurig)
ontvangeraccu 650MaH NiMhi
Hij gaat bijna 45 graden naar boven. :lol: Power genoeg!!
Halfgas is al voldoende.
Kan ongeveer 3 a 4 keer omhoog op een acculading

Groeten Arjan.
 
OK. bedankt. Dat ligt dus mooi in de buurt van de schattingen

@Steffe:
Probleem van verbrandingsmotoren is dat ze vrij eenzijdig zijn.
kleine prop = hoop toeren en veel vermogen. Grotere prop is minder toeren, maar prop beter.
Netto: komt eigenlijk altijd zo'n beetje hetzelfde uit.

Bij een elektromotor kan je veel meer varieren met cellen en propgroottes.
Deze draad is er een mooi voorbeeld van:
Dezelfde motor die in een corsair een 6.5cc vervangt, is (met andere cellen en prop) ook gebruikt een een zwever waar voorheen een 1.5cctje op stond.
 
Back
Top