Welke elec. motor en prop setup zou jij nemen? (Aqua Star)

• Topicstarter Topicstarter Fokker S11
  • Startdatum Startdatum
F

Fokker S11

Guest
Ik ben nog niet lang bij dit forum, maar vind het wel interessant.

Ik zeg maar op voorhand dat ik NIET bij een club zit en op dit moment ook nog niet doe, simpelweg omdat ik niets vliegends heb. Ik heb wel 1 vliegklaar model, maar die gaat voorlopig de lucht nog niet in ivm het gebrek aan vliegervaring bij de kleine modellen. Vliegkennis en ervaring heb ik wel, maar dan alleen in het groot.

Nu wil ik mijn Herr Aqua Star eindelijk eens gaan bouwen. Ik wil hem tevens als een soort van trainer gebruiken. Op deze opmerking komt kommentaar, maar bespaar je de moeite svp. Voorlopig vliegt er nog niets.

Nu wordt er voor dit model een 1cc motortje geadviseerd, echter ik wil electro vliegen met dit model. Nu heb ik met de Motocalc div. combinaties gekregen. Echter door gebrek aan electromotor kennis, vraag ik aan jullie:

WAT ZOU JIJ NEMEN ????

Motocalc adviseerd bijv :
-Robbe Power 400/35 6V 35T
-Generic 9x9 prop
-4:1 gearbox
-3x E-tec ET-0700 Lipo batt.

Een andere combinatie is :
-Hacker B20 15L
-Generic 9x8 prop
-4,5:1 gearbox
-8x Sanyo CP-1300scr

Ook bij Hobby-in heb ik inmiddels advies gevraagd, maar daar wacht ik nog op antwoord. En aangezien de kerst dichterbij komt ben ik er benieuwd naar jullie antwoord.

Het mag ook een compleet andere combinatie zijn !

Fokker S11 zei:
Ik zeg maar op voorhand dat ik NIET bij een club zit en op dit moment ook nog niet doe, simpelweg omdat ik niets vliegends heb.
Dat is het beste moment om bij een club te gaan! Voordat je ook maar iets heb gekocht en ook nog geen meter hebt gevlogen!
Bij een club kun je alle uitleg krijgen die je nodig hebt om een model aan te schaffen, bouwen, en vliegen!

Wat een raare combinatie´s van motocalc, brushed en 700mah lipo en dan brushless en 1300 nimh :?
Als ik er iets voor uit moest zoenken voor niet al teveel geld kan je voor een paar opties gaan, sp400, 1:4 vertraagd of een "fietsbel" borstellose motor (deze) met een 3s lipo (1000-2000 mah) ik verwacht dat je voldoende power hebt om te vliegen, niet overpowerd maar daar is het het model niet voor.

Is het deze?
http://www.pivot.net/~acarr/ron/aquastar.htm

Je kan niet onbeperkt groot met je prop.

Die fietsbel is best een aardige optie.
Als je bij hobby-in een motor wil kopen, dan neem je een typhoon 6/3D, want die is vergelijkbaar.
3 lipo's en 8x4 of 7x6 prop.

Overpoweren heeft met zo'n hoge motor niet zoveel zin. Anders zou je een typhoon 15/10 kunnen gebruiken.

Je zegt dat je vliegervaring hebt in het groot. Is dat met modelvliegtuigen, of vlieg je 1:1?

Die 1:1 ervaring heb je dus weinig aan als je modellen moet besturen.

Harold zei:
Is het deze?
http://www.pivot.net/~acarr/ron/aquastar.htm

Je kan niet onbeperkt groot met je prop.

Ja dit is een soort gelijke, alleen wil ik de floats op het vleugel wel gebruiken. De prop mag idd niet te groot worden. Maar 9" wordt vaker gebruikt heb ik gezien. Ook in combinatie met een speed 400 4,8v

Harold zei:
Die 1:1 ervaring heb je dus weinig aan als je modellen moet besturen.

Totaal met je eens, maar de ervaring hoe een vliegtuig vliegt is er wel. 't is meer om te voorkomen dat iemand een verhaal gaat schrijven hoe een propellor werkt etc.
Maar omdat de ervaring op het gebied van modellen ontbreekt vraag ik jullie ervaring. Zeker de electro setup is voor mij een beetje abracadabra. Al begin ik er steeds meer van te begrijpen.
Maar misschien weet iemand zo wat de beste setup kan zijn.

"beste" is een breed begrip.
Zuinigste, goedkoopste, lichste, maar ook makkelijk bij je favoriete winkel te krijgen.

Met een 15/10 kan je tot 9x6 prop en 20A bij 3S lipo. Waarschijnlijk veel te veel vermogen (900g trekkracht), dus in dat geval:
- een kleinere prop monteren
- of met 2S lipo
- of heel gevoelig met gas regelen.

Maak je niet al te veel zorgen over rendement van props. Het verschil tussen goed (8x4) en net iets beter (9x7) is hoogstens een procent of 10. Vroeger belangrijk. tegenwoordig gooi je er makkelijk en anderhalf of twee keer zo grote lipo in. Bij 150 of 200% meer energie maakt 10% niet meer uit.

Ja zal met 150-200 watt/kg ingangs vermogen zat hebben.
Wat weegt dat? 700g? Heb je aan 100 watt dus al genoeg (dat is fietsbel of 6/3D met 3S en 10A).

Ik heb zelf ervaring in grote luchtvaart (had een B4 en een aandeel in een 20 meter janus). Van mijn 1:1 zweefmaten bakten er maar weinig iets van het sturen met een modelvliegtuig. Het vereist heel andere coordinatie.
Wat ik soms zag is dat mensen teveel aan het redeneren waren i.p.v. de realiteit van een modelvliegtuig te accepteren en daardoor niet de juiste beslissingen nemen.
Kan dus voordelen hebben, maar vertrouw daar niet teveel op.

Bedankt voor je antwoord Harold. Ik zal hem zeker mee nemen.

1 twijfel heb ik nog wel. Ik hoor vaker dat je het niet hoeft te overpoweren, maar tegelijkertijd las ik een aantal verhalen die de kist niet vanuit het water op konden laten stijgen door teveel weerstand.

Wat zou jij doen ?
een 15/10 met 8x4 en 3S lipo ?
of toch maar
een fietsbel / typhoon met 8x4 en 3S

Ik denk zelf dat ie laatste iets te licht is voor een water takeoff.

15/10 geeft inderdaad de mogelijkheid om meer vermogen te gebruiken als je het nodig mocht hebben.

Back