Welke electro motor en/of propeller?

• Topicstarter Topicstarter johnny.
  • Startdatum Startdatum
J

johnny.

Guest
Hallo vlieglui,
Ik heb een algemene vraag op dit forum, wie kan mij helpen?
Ik vlieg met een DG- 1000 zwever. Leuk toestel vliegt en zweeft goed!
Alleen ik vind het motor vermogen wat minder. Nu wil ik graag een zwaardere motor op mijn Dg-1000 plaatsen. Ik heb wat rond gesnuffeld op internet, en nu blijkt dit niet simpel. Ik heb er standaard een 18amp. regelaar in zitten, en een 1500 kv motor op 11,1 volt lipo accu. Ik heb nog een regelaar liggen 25 amp. van een beld cp v2 heli. nu wil ik daar graag een motor bij zoeken. is dat mogelijk? Ik had 1500 kv, wat volgens mij staat voor de toeren van de aangedreven as voor de propeller. moet ik nou alleen een andere propeller kopen?, of moet ik een bv. 2000 kv motor kopen met de zelfde propeller?
Graag tot horens!

Gr. Johnny,

Hoi,

Is het mogelijk wat meer info te plaatsen over welk vliegtuig je precies hebt. Vooral spanwijdte en gewicht?

1500 kv betekent het aantal toeren per volt. Op een 11.1 V accu is dit dus 1500 * 11.1 = 16650 toeren per minuut (onbelast).

Meestal helpt het nemen van een motor met een hoger kv niet zo veel. Met de goede propeller (kleinere diameter en grotere spoed) wordt de stuwkracht niet of nauwelijks hoger, alleen de stroomsnelheid van de lucht gaat omhoog (uitstroomsnelheid). Voor een zwever is dit niet echt zinvol, je vliegtuig gaat er voornamelijk harder van en een zwever klimt dan veel minder efficient, het rendement van de propeller bij de goede klimsnelheid van je zwever ligt ook een stuk lager.

Wat je idealiter zou willen doen is een motor met een hoger wattage, gebruik je hierbij de goede propeller dan heeft deze een grotere diameter en vrijwel dezelfde spoed als je huidige die bij eenzelfde aantal toeren meer lucht verplaatst (door de grotere diameter) en dus meer stuwkracht levert.

Een motor met hoger wattage trekt uiteraard meer stroom en het is dus even belangrijk om uit te zoeken of je huidige regelaar dit kan. Tevens is het meestal niet handig om echt op de max van de regelaars te gaan zitten.

Groeten,

Mark

Kijk ook even in het data bestand(excel) van Arjan PH-AJH. (het aller bovenste draadje van het zweefvliegforum) Daar staan meer dan 100 electrozwevers van verschillende gewicht, span en setup in. Altijd wel iets om mee te vergelijken.

succes

Willem

Laatst bewerkt:
Kies uit de excel-database van van Arjan een aantal kisten die lijken op de jouwe, en probeer hier eens mee te stoeien.

Streef naar:
  • Propellor : static trust ± 50% van vliegtuiggewicht (of meer)
  • Propellor : pitch-speed: ± 2x de vleigsnelheid van je kist (2x9 m/s = 64 km/h)
  • Propellor : Prop-efficiency > 4 gram/watt
  • Entire drive : efficiency > 70%
Bedenk dat de prop de schakel met de grootste verliezen is in het geheel.

Dirk.

Back