Welke electro setup op de great planes PT20

• Topicstarter Topicstarter felix19
  • Startdatum Startdatum
F

felix19

Guest
Goede avond allemaal,

hierbij de vraag of jullie een idee hebben welke electro motor plus regelaar ik op een great planes pt20 kan monteren.
Motor voor brandstof raden ze aan rond de 4 a 5cc.
Hoe kan ik dit vergelijken naar een electro motor met regelaar.

hoor graag alle bruikbare tips van jullie.

mvg,

Felix.

Hoi,

Zojuist weer een stukje geschreven over setup keuze in de onderstaande topic
faq-beginners-rc-lees-dit-eerst-under-construction

bij handige weetjes en bouwtips.

Volgens internet is komt 1PK overeen met 746Watt (kom zelf iets lager uit met 1000x 1,36 = 735W)

een 4cc = á 0,8PK = 800 / 1,36 = 588Watt.

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat die berekening klopt.
Want als 300Watt ongeveer 1kg thrust levert dan zou een 4cc iets van 1,8kg thrust moeten leveren en heb het idee dat dit iets minder is. Zeg 1,3kg

Op basis van die 1,3kg zou je uitkomen op zeg een motor van 400Watt

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede avond allemaal,

hierbij de vraag of jullie een idee hebben welke electro motor plus regelaar ik op een great planes pt20 kan monteren.
Motor voor brandstof raden ze aan rond de 4 a 5cc.
Hoe kan ik dit vergelijken naar een electro motor met regelaar.

hoor graag alle bruikbare tips van jullie.

mvg,

Felix.

Dat toestel zal op 2,5kg vliegklaar zitten denk ik, dus dan zal je met minnimaal 3 tot max. 5S lipo accu,s moeten vliegen.Probeer een 700 tot 1000kv motor met een thrust van +/-2,5 kilo te vinden.Hangt nogmaals af van hoeveel volt je maximaal wil vliegen.Check ook eens Calmato setups op deze of andere sites, dan krijg je een idee.Ik zou ook geen al te dure motoren nemen, voor zo,n kist kan je beter in 2 Lipo,s investeren.succes

Wingspan: 52.75 in (1340 mm)
Wing Area: 515 in² (33.2 dm²)
Weight: 3.5-4.5 lb (1590-2040 g)
Wing Loading: 16-20 oz/ft² (49-61 g/dm²)
Fuselage Length: 45.5 in (1160 mm)
Requires: 2-stroke .15-.25 cu in or 4-stroke .26-.30 cu in engine & 3-4 channel radio with 3-4 servos & 2+ rolls of MonoKote

Dacht al 2,5 kg voor een 4cc modelletje is wel wat veel.
Mn taxi weegt 1750 met een 4cc.

Os25 weegt 275 gram.
Tankje 180ml met inhoud á 230 gram.
Gas servo 40 gram
Ontvanger accu 120 gram.

Ga je naar BL (even geschat)

Motor á 180 gram HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
Veel lager kv zou ik niet nemen aangezien een 4cc maar een 9"prop draait en je nu al naar 12"moet wat dus 3,5 cm langer is per kant.

Prop 12x6 ofzo. Deze heb ik gevonden Turnigy 2200mAh 14,8 V 40C - EMP 12 * 6E = Watts 603, Amp 42

Lipo 4s3000 30C = 350 gram

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 4S 30C Lipo Pack

Regelaar met geschakelde BEC 60 gram
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

Totaal elektro 180+350+60= 590 gram.
Totaal brandstof = 665 gram.

Het is maar een voorstel maar denk dat je het wel in die richting moet zoeken.

Loop tijd vollast 3/42 x 60 = 4,2 min. Rustigaan dus een minuut of 10 en misschien nog wat langer.

Bij een 4s4000 20c van 440 gram 4/42 x 60 = 5,7 min vollast
http://hobbyking.com/hobbyking/stor...Product_Name=Turnigy_4000mAh_4S_20C_Lipo_Pack

Laatst bewerkt:
Hallo Dennis,

Bedankt voor de uitleg van de setup.

Ik kwam zelf het volgende type tegen van turnigy de TR35-42C 1100KV
en dan met een 60A regelaar die u ook had gevonden.

Nu heb ik echter ook revieuws zitten lezen over de motors.
Maar der zijn der la die het na 30 minuten hebben begeven of dat na verloop van tijd de as breekt doordat dit een dun asje is van 3,17mm.

Wat zijn echter uw ervaringen hiermee met dit soort motortjes van turnigy.

Of is het niet verstandige om naar een beter merk te kijken naar bivoorbeeld Hacker of een robbe of een graupner.

Graag hoor ik van jullie.

mvg en fijn weekend.

Felix.

Voor een trainer van 2kg, heb je rond de 150W/kg nodig. Dus zo'n 300W.
Motor ongeveer 150-180gram.
Uitgaande van 3S, is een motor met een kV van 1300 erg geschikt.
Lipo 3S 3300 tot 3600mAh.
Gecombineerd met een 40A regelaar heb je dan een mooie setup.

Groet,
Gerben

Soms moet je de reviews ook met een korreltje zout nemen. Er zijn mensen die behoorlijk hard in contact komen met de grond en vervolgens klagen ze dat de as krom is. Zolang het merendeel maar tegen de 4 sterren zit is het goed.

Wat Gerben zegt die 300W voor 2kg is eigenlijk al voldoende om goed te kunnen vliegen.
Het is net wat je wilt. Ik denk zelf dat 300W net iets minder is dan een 4cc. Maar met wat geluk ben je wel lichter.

Alleen moet je ook op het zwaartepunt letten. Wanneer je motor en accu te licht zijn krijg je het zwaartepunt bijna niet goed.

Wil je bv besparen op de accu dan kan je een iets hoger kv nemen en dan op 3s gaan draaien. Nadeel is dat de maximale stroom weer iets oploopt.

Er zijn in dit geval vele opties en mogelijkheden en het is alleen aan jou de keuze wat er uit eindelijk in komt. Dus een setupje wat genoeg is met redelijke vliegtijd of een setup met meer dan voldoende vermogen en bij deellast een langere vliegtijd.

Zolang je geen 300kv motor op 2s gaat draaien met een 8" prop zal het wel goedkomen ;)

Ik heb zelf dit motortje in een 1000gram modelletje zitten met 3s4500 30C lipo en 40A regelaar.
Eigenlijk een nog net de kleine prop 9x4,5 maar kan oneindig recht omhoog en kan zeker met rustig vliegen 45min in de lucht blijven.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2140

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat de 0.8pk van een 4cc pas bij 15.000rpm of meer opgegeven wordt.
Dit toerental kun je om geluidstechnische redenen bijna nergens gebruiken. Bij een practischer 12000 rpm blijft er een stuk minder vermogen over, ik schat zo'n 0.4 a 0.5pk, en dat op een 9x6 propje of kleiner. Een 11 a 12" prop zal een veel groter rendement hebben, de aangeboden 300 a 400W wordt veel effectiever in kracht en snelheid omgezet.
Een .40 Calmato met 650W is stukken krachtiger dan een 6.5cc brandstofversie, ondanks dat de 6.5cc theoretisch +-1pk (=735W) heeft.

Groet,
Gerben

Inderdaad Gerben.
Eigenlijk zijn 2takt gloeiplug motoren helemaal niet een goed voorbeeld om elektrisch na te bootsen.
Gewoon ¨watten per kilo¨ gebruiken wat mij betreft.

4 takt motoren kunnen beter als voorbeeld dienen als je kijkt naar propmaat en toerental.

Sommige merken gebruiken verbrandingsmotor aanduidingen om vergelijkingen makkelijk te maken. Bijv eflite en cyclon
Cyclon Power,Silver wiring
Brushless Motors : Power Systems: E-flite - Advancing Electric Flight

een eflite 25 zou een 4cc moeten vervangen
Deze motor heeft Kv870 en een gewicht van 190gram. Dat lijkt erg veel op de voorrgestelde TR-35-48B 900 motor van Dennis.
Power 25 BL Outrunner Motor, 870Kv (EFLM4025A): E-flite - Advancing Electric Flight (de PT20 wordt genoemd als toepassing voor deze motor)

Ik heb een Kv1000 motor van 160gram met 10x7 op 4sA123 (zeg maar 3S lipo) op een oude barnstormer 20S van 1.5kg. Stevig vertikaal op nog geen 400 watt.

Hallo Dennis,

Bedankt voor de info en jij zou me dus jouw motortje van hobby king aanraden om deze in mijn great planes te zetten. echter heb ik wel gezien dat dit motortje maar 106 gram is.
Is dit een probleem omdat Gerben in zijn info heeft gezegd dat het motortje rond de 150gram maocht wegen of ites meer.

Gerben ook bedankt voor uw info altijd handig dat er mensen zijn zoals jullie die al stukken ervaring hebben en die ook willen delen.

Hoor graag nog even jullie en mijn dank is alvast weer erg groot.

mvg en fijn weekend nogmaals.

Felix.

Vergeet niet dat de 0.8pk van een 4cc pas bij 15.000rpm of meer opgegeven wordt.
Dit toerental kun je om geluidstechnische redenen bijna nergens gebruiken. Bij een practischer 12000 rpm blijft er een stuk minder vermogen over,
Groet,
Gerben

Daar zat ik eigenlijk zelf ook al een beetje aan te denken. Ze geven die PK's op bij max RPM maar die halen wij nooit. We draaien eigenlijk meer in het koppel gebied dan PK kromme.

Als je denk ik dan gaat rekenen met het nuttige vermogen wat overblijft zal het beter uitkomen.

Als ik 12.000rpm en een 9x5 prop in de calculator gooi kom je ongeveer op 1,4kg thrust en als ik dit vergelijk met de praktijk dan klopt dit wel.

Prop speed is overigens 95km/h. Ook wel een dingetje om rekening mee te houden.
Mag wel iets minder maar lager dan 70km/h zou ik niet gaan.

voor een 12x6 is dat dan. tenminste 8000rpm aan de prop wat al ruim 1,9kg thrust oplevert. of je pakt een 11x7. dan heb je á 1,4kg thrust en 85km/h

Probleem is dat hele kleine brushless motortjes al het vermogen kunnen leveren dat jij nodig hebt. Maar je hebt ook nog wat gewicht voorin nodig.
Als een motor 3W per gram motor kan leveren heb je al aan 100gram motor genoeg.
Ik zou iets zwaarder nemen. Bv 10% van je vlieggewicht dus 150 tot 200 gram. Dan doet je motortje het rustig aan en gaat hij lang mee.
Kv hangt af van de accuspanning die je wilt gebruiken.

Bedankt, jij ook alvast een goed weekend.

Laatst bewerkt:
Back