Vergeet niet dat de 0.8pk van een 4cc pas bij 15.000rpm of meer opgegeven wordt.
Dit toerental kun je om geluidstechnische redenen bijna nergens gebruiken. Bij een practischer 12000 rpm blijft er een stuk minder vermogen over,
Groet,
Gerben
Daar zat ik eigenlijk zelf ook al een beetje aan te denken. Ze geven die PK's op bij max RPM maar die halen wij nooit. We draaien eigenlijk meer in het koppel gebied dan PK kromme.
Als je denk ik dan gaat rekenen met het nuttige vermogen wat overblijft zal het beter uitkomen.
Als ik 12.000rpm en een 9x5 prop in de calculator gooi kom je ongeveer op 1,4kg thrust en als ik dit vergelijk met de praktijk dan klopt dit wel.
Prop speed is overigens 95km/h. Ook wel een dingetje om rekening mee te houden.
Mag wel iets minder maar lager dan 70km/h zou ik niet gaan.
voor een 12x6 is dat dan. tenminste 8000rpm aan de prop wat al ruim 1,9kg thrust oplevert. of je pakt een 11x7. dan heb je á 1,4kg thrust en 85km/h
Probleem is dat hele kleine brushless motortjes al het vermogen kunnen leveren dat jij nodig hebt. Maar je hebt ook nog wat gewicht voorin nodig.
Als een motor 3W per gram motor kan leveren heb je al aan 100gram motor genoeg.
Ik zou iets zwaarder nemen. Bv 10% van je vlieggewicht dus 150 tot 200 gram. Dan doet je motortje het rustig aan en gaat hij lang mee.
Kv hangt af van de accuspanning die je wilt gebruiken.
Bedankt, jij ook alvast een goed weekend.