Welke electromotor ter vervanging van een 7.5 ccm?

Hallo,

Ik heb bij Staufenbiel op Intermodellbau een KATANA gekocht: http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=3100&ktg=200 . Een schitterende bouwdoos aan een erg schappelijke prijs. Nu is dit model voorzien voor een 7.5ccm 2takt motor. Ik wil deze KATANA echter ombouwen met een electromotor. Bij Staufenbiel raden ze een MEGA RC 600/30/7 aan: http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=shop&ktg=167&start=10&limit=10 . Is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven? Ik heb lipo packs van 2200 mAh die tot 12C belastbaar zijn en die zou ik graag willen blijven gebruiken (eventueel parallel). Welke kapaciteit moet de regelaar dan hebben.

Bedankt voor een antwoord,

Jos

Niemand ervaring met een dergelijk vliegtuig? Ben zelf een leek op het gebied van krachtige motoren.

Jos

denk zelf dat een motor van 195 gram veel te weinig is voor een 7.5 cc

wil je een beetje kracht hebben moet je toch boven 300 gram zitten

zelf heb ik een axi 4130-16 op 6s lipo's
dit is volgens mij te vergelijken met een 6.5 cc

kijk eens bij www.lenger.de
daar staat de fliton extra 330 als electro zowel als brandstof 6.5 cc en hier geven ze ook de axi aan

ik denk dat je met jouw motor te weinig power hebt

gewoon even motorrechner downloaden
wordt je veel duidelijk

Vergeet "vervanging van een 7.5CC", maar denk "goede motor mijn KATANA".

De roberco optie is een aardig uitgangspunt.

Het gewicht van deze katana:
leeg 1900. Beetje RC (200g) 2100g, motor (200g) 2300, accu (300-500g lipo)
Zit je op 2600-2800g.

Ga je uit van 300 watt/kg wat eigenlijk wel bij zo'n soort toestel past.
300 x 2.7 = ongeveer 800 watt.

Als je dat uit 3S lipo's wil halen (10 tot 11V), dan heb je 80A nodig.
Als je dit uit 6S wilt halen, dan zit je op 40A.

Staufenbiel zet met de 600/30/7 in op wat lager vermogen. Je zit dan op 150 watt/kg. Op zich goed genoeg voor eenvoudige acro, maar het stevige vertikale werk is er niet bij.

Ik denk dat 12 cellen of 4S lipo toch wel het minimum zou moeten zijn hier.

Even vergeten, maar hier staan ook leuke voorbeelden.
De motoren kan je vervangen door iets van een ander merk met zelfde gewicht en Kv.

Bedankt voor de goede raad. Ik zal Motocalc eens proberen. Heb het programma van Geck maar de motoren en cellen zijn niet erg up-to-date.

@Harold
Als je dat uit 3S lipo's wil halen (10 tot 11V), dan heb je 80A nodig.
Als je dit uit 6S wilt halen, dan zit je op 40A.

als je met 6 lipo's 40 Watt gebruikt welke regelaar moet je dan gebruiken, de meeste regelaars gaan maar tot 5 lipo's!

ik gebruik een cc phoenix 60 of 80
weet niet meer precies welke
moet ik even kijken
deze kunnun makkelijk de 6s aan maar wel de bec uitschakelen

We zijn in de club met 3 gasten die deze katana gekocht hebben :hammer:.hij is me opgestuurd met de post daar ze zaterdag op waren. 2 willen we op elec en een zal met een verbrander rond vliegen.
Ik had hem wel een beetje lichter verwacht. denk dat er hier en daar beuk en eik verwerkt zit. maar ja der is niet veel aan te doen. ik heb 4s lipo's(powerhouse)en een twister 650 watt motor= 6,5cc. nu aangezien ik met deze een beetje tekort zal komen, wil ik bij perba zijn grootste motor bestellen.http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=76
deze heeft een lage kv en dan met een proppelor van 14-16 x 4,5,6 of zo.
Ik hoop dat het daarmee lukt. als je wat geduld hebt post ik de resultaten tenzij iemand anders noch sugesties heeft.

groeten Val

@Val
Dat is fijn dat je ons op de hoogte houdt! Ikzelf ga nog eventjes wachten met het bouwen van de Katana want ik heb nog andere projecten die staan te wachten.
De motor bij Perba ziet er prima uit en is niet erg duur (€42). Welke regelaar ga je gebruiken?

Jos

Beste Jos,

Ik hoop dat je hier iets aan hebt : Ik vlieg met een Sukhoi 29 van Graupner ( span 1,42 ) met volgende motor enz. Axi 4120/18, 6s2p 2600 Polyquest lipo, Hacker master 77-O-FL 8-32, prop 13x8 3-blads. Deze kist weegt vliegklaar 3050 gram en is volledig voor kunstvlucht geschikt. Ik heb zelfs met 0 graden timing gevlogen en dit leverde zo'n 29 A bij 19.4 V op. en zelfs toen waren er alle figuren mee te vliegen. Het is natuurlijk de vraag hoe extreem je wilt, maar ik mijn Sukhoi eerst met brandstof motor gevlogen ( 7,5cc 2850 gram ) en ik vind 'm in de bovengenoemde setup een stuk fijner vliegen, vooral door de hogere trekkracht. Op de volgende site vind je trouwens diverse metingen van deze, en ander Axi motoren www.kb-modell.de .

Succes,

Buck

Jos,

Ik vlieg normaal tussen half en driekwart gas, wat er voor zorgt dat ik een gemiddeld verbruik van maar zo'n 25 A heb. Ik vlieg normaal gesproken ook twee keer 5 tot 6 minuten op één lading. Nogmaals, als je echt veel meer power wil, kan je ook de grotere broer van deze motor, de 4130 nemen, deze heb ik op een 160cm Extra staan met 14x9 prop, op 8 lipo's. hoe dat vliegt, kan ik je hopelijk over een paar weken vertellen. Op de site die ik genoemd heb staan ook de meetgegevens van deze motor. Ik denk persoonlijk dat je onderdelen van de Katana eens moet wegen om te kijken waar je op uitkomt. Zo kan je de beste balans vinden tussen gewicht, dus de vleugelbelasting, en de trekkracht.

Succes,

Buck

Hallo Buck,

Ik wil zeker niet alles uit de Katana halen want dit is mijn eerst 'grote' kist. Ik heb wel ervaring met lichtere toestellen zoals de Free en de Bonnie. Wat ik nu wil is met een groter vliegtuig vliegen en eenvoudige figuren maken. De rest komt later wel.

Groetjes,

Jos

even kort een verslagje, ik heb em van het weekend ingevlogen met die perba motor op 4s 3200 powerhousen, prop is een 14x6 met deze combi trekt de motor 40 Amps. En het vliegt, rustige setup zonder geweld maar ruime figuren vliegen is mogelijk hooveren moet je niet aandenken maar toch ook een beetje verticaal voorlopig nog maar 5 minuten gevlogen op beide paketten (1st x gebruik) der komt nog wel eens een grotere prop op zodat i op 50A draait.

op zich een leuke kist met deze motor en een vlieggewicht van 2180 + 300 gram batterij.

normal_Katana%20005.JPG

Op de zijkant kan je lichtjes zien dat ik een luikje gemaakt heb in de motorkap om de batterij te wisselen.

Groeten Val

Back