Welke electromotor voor een kinderauto?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door retep, 15 okt 2014.

  1. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    Ik heb een kinderjeep gekocht (die nog bezorgd moet worden) die in een pretpark heeft gereden, dus oerdegelijk spul, en die ga ik nabouwen, maar het is oud spul, dus ik ga er alvast vanuit dat de motor en aandrijving niet meer te krijgen zal zijn, vandaar de vraag wat voor modern materiaal ik dan het beste kan nemen? Ik zie veel china motoren met regelaar voor
    (kinder)quads, trikes, pitbikes, enz, en lijkt het wel of het allemaal van een en dezelfde fabriek komt, dus wie kan mij zeggen of dat een beetje betrouwbaar materiaal is, en anders mij kan vertellen wat ik dan wel het beste kan gebruiken?
    Het moet betrouwbaar zijn, maar ook betaalbaar, en het liefst 12 of 24v, vanuit gaande
    dat er dan normale autoaccu's gebruikt gaan worden onder het mom van de meeste amperes voor het minste geld en omdat ze overal makkelijk te krijgen zijn, en zo ook een acculader die relatief goedkoop is en toch snel kan laden.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    oude scootmobiel slopen? mogelijk alleen wat begrenzen?
     
  4. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    op dat forum kom ik niet verder, en gebruikt spul slopen en aanpassen is geen optie,
    want ik wil gewoon nieuw materiaal wat, als het een keer stuk gaat, gewoon makkelijk verkrijgbaar is.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dan zou ik naar een motorenwikkelaar gaan, zoals Walco, of Boer en Bakker, daar het probleem uitleggen, en dan trekken ze zo een standaard motor uit het rek.

    Je kan ook voor een gereviseerde startmotor gaan. Als je een beetje courant model auto neemt dan kan je altijd een andere kopen mocht deze kapot gaan.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Startmotor zou ik niet doen, die zijn niet gemaakt om continu te draaien (bovendien moet je dan eerst de bendix etc. er waarschijnlijk nog af slopen) Een motortje is niet zo'n probleem, wat lastiger (en duurder) is, is de snelheidsregeling.
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Mijn kinderauto had gewoon een kwadrant met weerstanddraad. Oud en mechanisch dus.

    Was wel anno 1929
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb wel eens zo'n "auto" gezien die een stevige ruitenwissermotor uit een bus als aandrijving gebruikte. Die kan heel wat hebben, kan tegen langdurig gebruik en heeft ook een aangebouwde (ingebouwde?) vertraging. De krukarm die de ruitenwissers bewoog was er afgehaald en vervangen door een kettingtandwiel. Een stukje fietsketting en een tandwiel aan één van de achterwielen en rijden maar. (Ja was een één wiel aandrijving. ;);))
     
  10. retep

    retep

    Lid geworden:
    29 nov 2005
    Berichten:
    558
    ik heb een site gevonden van iemand die zelf een flinke kinderauto heeft gemaakt waar
    ook volwassenen op kunnen rijden, en dat met china spul, en dat schijnt toch
    best goed te werken, en aangezien er weinig andere keus is dan peperduur, ga ik het ook
    met china spul bouwen, want bij mij hoeven er geen volwassenen mee te rijden, en stapvoets, want het is tenslotte voor kleine kinderen bedoeld.
    Verder moet de huidige jeep ook gewoon in orde gemaakt worden, en daar zit geen achteruit op, dus is de vraag, bestaat er een schakelaar die de min en plus naar de motor kan omschakelen en dergelijke amperages kan hebben?
     

Deel Deze Pagina