Welke electronica voor de spacewalker 2100mm van seagull

Kan er iemand mij misschien vertellen welke electronica ik nodig heb voor de spacewalker 2100mm van seagull elektrisch te maken.
Dus welke motor, regelaar en batterij ik er het beste in steek? Liefst niet al te duur.
En als het gaat mij een link door te sturen van deze dingen waar dat ik ze kan vinden. Ben hier niet echt in thuis.
Alvast bedankt.

Daar is niet zo maar een antwoord op te geven. Er zijn zo veel dingen die we niet weten en zo veel mogelijkheden.
Dit vliegtuig is ontworpen voor een benzine motor van 25cc tot 35cc. De propellers die daar bij horen zijn ergens tussen de 16 inch en 20 inch in diameter. De pitch (bladhoek) zal ergens tussen de 6 inch en 10 inch zijn. Het vermogen wat deze motoren leveren zal ergens tussen de 2 pk en 3 pk zijn. Dat is ongeveer 1500 Watt tot 2200 Watt.
Dit vliegtuig is geen racer, het vliegt dus relatief langzaam. Het is dus raadzaam om een motor te kiezen die niet al te snel draait en een prop met een niet te grote pitch. Een grote prop met een kleine pitch lever meer "trekkracht" bij lage snelheden dan een kleinere prop met een grote pitch.
De motor moet dus ergens tussen de 1500W en 2200W leveren bij een relatief laag toerental, ik denk dan aan maximaal 8000 rpm. Bij die motor moet je dan een passende regelaar kiezen en natuurlijk een accu. Bedenk hierbij dat een hogere spanning en lagere stroom altijd veel gunstiger is dan omgekeerd. Een motor die bij 12V 2200W moet leveren zal een dikke 185A uit de accu trekken. Als je dat zelfde vermogen bij 24V wilt leveren heeft de motor nog maar 92A uit de accu nodig. Dat laatste is gunstiger voor alles, de motor, de regelaar, de draden en de accu. Je hebt dan ook nog eens duidelijk minder verliezen dus een langer vliegtijd.
Zet dus eerst alles eens voor jezelf op een rijtje. Bedenk je ook dat een dergelijke setup niet bepaald goedkoop zal zijn. Je hebt het hier over serieus vermogen. Daar heb je een serieuze motor voor nodig. Daar horen een even serieuze regelaar en accu bij.
Al met al komt er dus best wel het nodige bij kijken, helaas kan ik zo iets niet even uit m'n mouw schudden.

Hier een voorbeeld van iemand die er al 1 heeft : Seagull Spacewalker 120 Electrified - RC Groups

Zelf kun je even spelen met Ecalc.
Ik heb zomaar even wat ingevuld en krijg de volgende uitkomst :

Turnigy G160 290 Kv, 70A ESC, 10S 3700mAh Lipo, 16x8 APC-E.
(Een 25 cc viertakt draait ook een 16x8)

upload_2023-5-2_19-38-9.png

upload_2023-5-2_19-38-57.png

Succes en grt,

Arnoud.

Jammer dat de G160 nergens te koop is zover ik kan zien.

Het is zomaar een willekeurig voorbeeld. Ik heb niet gekeken wat er wel / niet te koop is.
Er staan tientallen motoren in Ecalc. In principe heeft bijna ieder merk wel een motor van dergelijk caliber. Even in Ecalc en je hebt het antwoord.
Je kunt spelen met alle variabelen en hebt direct een goed antwoord. Voor al mijn modellen heb ik de setup met Ecalc berekend en hierna gemeten. De verschillen zijn verwaarloosbaar.
Ecalc geeft een goed inzicht van wat er mogelijk is.

Grt,

Arnoud.

Back