Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
welke elektromotor-bec en klapprop
Mijn vraag is ik heb een vliegtuig van geheel leeg van 400 gram. Ik ben op zoek naar een elektromotor. Mijn vraag is welke type motor moet ik aanschaffen. De diameter is max 30 mm. Tevens heb ik een vraag over de klappropellor die er op het vliegtuig moeten.. Vanaf de voorzijde van de romp tot aan de voorzijde van de vleugel heb ik circa 8,5 cm. De voorzijde van de romp is 37 mm uitlopend naar 55 mm voorzijde vleugel. Mijn vraag welke maat moet is nemen. Ik zie in advertenties bijv 9x 5 bij de propellers staan. Wat is dan de werkelijke maat. B.v.d. bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Een vliegtuig heeft een bepaald vermogen van doen om te kunnen vliegen, dus moet je een motor kiezen die min of meer dat vermogen levert.
Daar zijn bepaalde regels voor bv: 150W/kg vliegt amper 250W/kg lukt al aardig, 500W/kg verticaal omhoog.
De schroef zal je moeten kiezen afhankelijk van de motor. In de specs van de motor zal een schroef vermeld staan waar de motor zich het best bij voelt en daarbij het hoogste rendement geeft. Een kleine afwijking is hierbij geen probleem.
In jouw geval zou ik bv kiezen voor deze of deze motor. Als je verder zoekt bij de motoren zal je zien dat deze motor met dezelde diameter te verkrijgen is in verschillende lengten, wat ook het vermogen beinvloed. Ook de KV waarde verschilt, waarbij je de regel moet hanteren dat hoge KV waardes dienen voor snelle vliegtuigen, en lagere waarden voor vliegtuigen die meer baat hebben bij een hoog koppel (slepen, zware lasten vervoeren,...)