welke elektronica/prop/... heb ik nodig??

• Topicstarter Topicstarter Thomas P
  • Startdatum Startdatum
T

Thomas P

Guest
dag iedereen,

Ik ben nieuw lid op het forum maar heb hier in het verleden al wel enkele keren rond gekeken. ik had al snel de bouw kriebels te pakken maar de meeste boten waren te moeilijk voor een beginner. Toen kwam ik het topic tegen over de VanDutch 40 en ik was meteen overtuigd die moest en zal ik maken...
Nu, ik be vrij zeker dat het bouwen van de romp en het waterdicht maken van de onderdelen mij wel moet lukken(de boot zelf maken dus), maar aan die 10000 motortjes, propellers, ontvangers,... kan ik echt niet uit.
Wat denken jullie dat ik het best in men romp kan steken? (het ding word 70 cm lang)

het is zeker niet de bedoeling dat die boot super snel gaat, maar een beetje snelheid is altijd leuk :). Ik heb een 4 kanaals vliegtuig zender liggen, een Futaba T4YF (dat ding ~~> http://www.waigohobby.com/products/futaba/images/fu_4yf1.jpg)

en wat zou de elektronica me dan ongeveer kosten?

greets, Thomas

het is zeker niet de bedoeling dat die boot super snel gaat, maar een beetje snelheid is altijd leuk :). Ik heb een 4 kanaals vliegtuig zender liggen, een Futaba T4YF (dat ding ~~> http://www.waigohobby.com/products/futaba/images/fu_4yf1.jpg)

greets, Thomas[/QUOTE]

Het is jammer voor u Maar daar mag je niet mee varen
Dat is voor de vliegerij bedoeld dus
Voor het Varen is het 40 Mhz hoor
mvg
Frederik

ook niet als ik er een ander kristalletje in steek??

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om de Freqentie niet om het kanaal
Dus een ander kristal gaat ook niet :confused:
mvg
Frederik:D :D
ps de crisstallen bepalen het kanaal

Oké, bedankt voor de verduidelijking :). Dan zal ik me een een andere zender moeten aanschaffen.

dag iedereen.... maar aan die 10000 motortjes, propellers, ontvangers,... kan ik echt niet uit.
Wat denken jullie dat ik het best in men romp kan steken? (het ding word 70 cm lang)
Ik heb een 4 kanaals vliegtuig zender liggen, een Futaba T4YF

greets, Thomas

Hallo Thomas
Waarom neem je niet PB rechtstreeks contact op met Lex Verkuijl? Er staat een draadje van hem over de bouw van "zijn" VanDutch...

M.b.t. tot die zender: op het afdekplaatje van het kristal staat 72 mHz.
Die frequentieband is in Nederland verboden voor alle modelbouw.
De 35 mHz is alleen voorbehouden aan vliegers. Niet rijden, niet varen op straffe van een behoorlijke boete en inbeslagname van je zender. Niet leuk, zeker niet tijdens een evenement.

Voor schippers zijn er drie mogelijkheden:
27 mHz (weinig kanalen ter beschikking, band is soms "vervuild" met allerlei andere shit en de 27 mHz zenders zijn allemaal slechts tweekanaals)

40 mHz (Iets meer kanalen ter beschikking, redelijk "schone" band en veel zenders voor te koop. tot wel 10 of 12 kanalen. Tweedehands zijn deze zender vaak erg goedkoop, omdat mensen overstappen op 2,4 gHz.

2,4 gHz (Tot nu toe kan je op deze band "onbeperkt" varen omdat de zender en ontvanger aan elkaar gebonden zijn. Keuze uit veel zenders tot 8 kanalen.

het kristalletje dat er bij mij inzat was 35.200Mhz maar ik ben er toch niets mee, ik had het nog liggen van een vliegtuigje dat ik vroeger had..

Ik zal dan wel eens zoeken achter een tweedehands 40Mhz zender.

Ook, ik woon in belgie (antwerpen), ik weet niet of het verschil maakt.

Beste Thomas, voor België is er een klein verschil. In tegenstelling met Nederland is in België 72 MHz wel toegelaten. Kort samengevat voor België;
27 MHz toegelaten voor alle modellen. ( Soms storing door CB, enz... ) Heeft de voorkeur bij duikbootvaarders.
35 MHz voorbehouden voor vliegtuigmodellen. ( Bij conflict met anderen krijgt de vlieger gelijk )
40 MHz toegelaten voor alle modellen ( Bij conflict met vliegers, krijgt de vlieger ongelijk. Dit is geen wet, maar algemene regel.)
72 MHz toegelaten voor alle modellen
2,4 GHz toegelaten voor alle modellen
.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
en is het dan mogelijk om met die zender meerdere boten te besturen? want dan zou ik voor een 6kanaals gaan, ook al heb ik die niet allemaal nodig voor deze boot..

nu weet ik al meer over een zender maar nog steeds niets over de rest van de elektronica.

Ik denk nodig te hebben:
-2 x esc (regelaar voor de motor???)
Waarvoor staat het ampérage ervan? Tussen welke waarden zou ik ongeveer moeten zoeken?
-2 x motor
Zijn er verschillen tussen een inrunner en een outrunner op het langs binnen of langs buiten draaien na? Welke zou voor mij meer geschikt zijn?
-2 x roer
Is er op grootte na veel verschil tussen de verschillende roeren?
-2 x koeling spiraal (gaat dit enkel bij inrunners of brushedmotoren??)
-2 x aandrijfas + koppeling
-ontvanger
-accu
Zooooo veel verschillende accu soorten :o. Welke is er beter geschikt dan de andere, voor boten of mijn model in het algemeen, of word dit bepaalt door het doel van de boot (rustig varen vs. racen)?
-lader
-servo
er staat vaak het een waarde in gram bij, is dat het moment in g/m of g/cm of ...? en tussen welke waarden moet ik zitten voor een servo die twee roeren moet aansturen op een boot van 70cm?
iets vergeten??

Mvg en dank bij voorbaat, Thomas

Beste Thomas, dat zijn veel vragen in een keer.
1.Met een zender kan je inderdaad meerdere boten besturen, maar niet allemaal tegelijkertijd. Ik stuur meerdere boten met een zender. Daarvoor heb ik in die verschillende boten ontvangers zitten met dezelfde frequentie. Een boot uit het water, ontvanger uit. Volgende boot ontvanger aan, testen of alles naar behoren werkt, boot in het water en dus met die andere boot verder varen. Sommigen besturen inderdaad twee boten tegelijkertijd met dezelfde zender. Hiervoor bestaat een kunstje. Je bestuurt boot één met de kanalen 1 tot 4 en je uitgezette bijboot bijvoorbeeld met kanaal 5 en 6. In beide boten zit dan een ontvanger op dezelfde frequentie.
2. Eén of twee snelheidsregelaars hangt af van de zwaarte van je motoren en of je deze afzonderlijk wil aansturen. Bij zware motoren, is een regelaar per motor aan te raden. Bij lichtere motoren kan een regelaar voor twee motoren. Dit hangt er van af hoeveel ampère/uur je motoren trekken. Trekken je twee motoren bijvoorbeeld 7,5 Ah bij maximale belasting ( dus samen 15 Ah ) dan zou je met een regelaar van 20 à 25 Ah moeten toekomen, maar een grotere reserve is zeker aan te raden. Je boot kan bijvoorbeeld takjes, gras of plasticfolie in de schroeven krijgen en als je dan niet voldoende reserve hebt brandt je regelaar gewoon door. Hier helpt natuurlijk wel een zekering in je circuit. Het nadeel van een zekering is dat die kan doorbranden terwijl er gewoon niets aan de hand is. ( Murphy, die kerel ken je wel zeker.)
Tussen haakjes; Ampère/uur is de elektrische lading die in een uur heeft gestroomd. m.a.w. een motor die 5 Ah trekt, verbruikt theoretisch een elektrische lading van 5 Ampère. Met een accu van 5 Ampère zou hij dus theoretisch een uur moeten kunnen varen. Waarom theoretisch, wel er zal altijd een verlies optreden.
3. De keuze van je motor moet je zelf bepalen. Krachtige motor = snel varen. Is zwaardere accu's, hoog verbruik en kort varen. Lichtere motoren = normaal varen. Lichtere accu's en relatief lang varen.
4. Roeren bestaan er in alle maten en vormen. Geef dat maar eens in bij Google.
Bij modelboten worden meestal roeren gebruikt met 1/3 tot 1/4 van het blad voor de roeras en dus 2/3 tot 3/4 achter de as. Het voordeel is dat je voor deze roeren relatief lichte servo's kan gebruiken. Zelfs bij twee roeren kan een servo met 2,5 tot 3,5 kg trekkracht volstaan.
5. Koeling is enkel nodig als je je motoren steeds vol belast. Als je altijd rustig vaart is koeling zelfs niet nodig.
6. Voor een boot van 70 cm kan je motoren gebruiken uit series 280 tot 400. Dan zal je bij twee motoren over een heel vlotte boot beschikken.
7. Voor modelboten zijn zowel loodaccu's als Nikkel-Metaal-Hybride ( NiMH ) accu's geschikt. Loodaccu's zullen gemiddeld genomen wel iets zwaarder uitvallen. Bijvoorbeeld, voor mijn " Schutze " heb ik een loodaccu van 6 volt 5 Ah gewicht 1 kg. Voor dezelfde boot heb ik ook een NiMH accu in gebruik van 7,2 volt en 8 Ah gewicht 1 kg. Met deze tweede accu kan ik bijna dubbel zolang varen.
In de modelbouw geldt hetzelfde als overal in het leven. Wil je meer, dan betaal je ook meer. De keuze is aan jou.
Hopelijk heb je iets aan deze uitleg.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Back