Welke elektronische aan / uit schakelaren kennen we?

Tadango

Forum veteraan
Wie kent er verschillende merken / soorten aan / uit schakelaren voor de ontvanger? Ik ben op zoek naar mijn volgende systeem. Ik ken powerbox en emcotec maar er zijn vast nog veel meer.... maar welke?

Ik zoek met spannings regelaar en zonder. Enkel of dubbel.

EDIT: Merken tot nu toe gevonden:
Powerbox: https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme.html
Emcotec: http://shop.rc-electronic.com/ELEKTRONISCHE-EIN-AUSSCHALTER.htm?a=catalog&p=5088
JETI Model: http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/BEC-Regulators-Switches/
Multiplex: http://www.multiplex-rc.de/produkte/rc-zubehoer/schalten-und-regeln/
Dymond: http://www.modellhobby.de/Elektroni...fenb&SessionId=&a=catalog&t=9&c=39102&p=39102

Laatst bewerkt:
Deze lijkt me erg mooi : http://www.modellhobby.de/DYMOND-Ea...a=article&ProdNr=03121603&t=9&c=39102&p=39102

DYMOND-Easy-Switch-12A-03121603_b_0.JPG

wat wil je met de schakelaar?

ik heb domweg een + kabel vanaf de lipo verlengt, en doorgeknipt.
beide kanten op een stekker gezet.
en een contrastekker kortgesloten.

dus stekker erin, stroom op de ontvanger.
stekker eruit, alle stroom eraf.

Ook nooit discussie over hoeveel vermogen het ding aan kan ;-)

maar, ik heb dit gedaan, omdat ik de schakelaars niet zo vertrouw.
ziet er vaak een beetje dunnetjes uit en zo.
En door het chronisch ontbreken van gegevens over de capaciteit van zo'n ding, ben ik op mijn oplossing gekomen..

Ik wil hetzelfde als jij, maar dan wel via een schakelaar :) Stekkers vindt ik geen mooie oplossing en is mechanisch gezien ook minder. Ze kunnen misschien los gaan zitten (ook degelijke). Daarnaast wil ik een stukje gemak ook. Die mechanische dingen vertrouw ik ook niet zo (al doen die grote heavy duty switches het prima) maar met de techniek tegenwoordig moet er meer mogelijk zijn. Als je ziet hoe klein die zepsus dingen zijn maakt formaat weinig uit. 1 FET uit een 15A regelaar kan het prima aan en dat is gewoon super klein.

De trackstar blokjes lokken qua prijs en er zijn 2 onderweg om te testen: 1 gaat uit elkaar voor een goede analyse en 1 gaat de lucht in om te kijken hoe die het doet. Hebben enorm veel weg van de Dymond versie maar kosten een stuk minder. 10A is meer dan genoeg want continu stromen heb ik niet. Alleen pieken van misschien net 10A.

Als alternatief ga ik zelf nog wat bedenken want zo moeilijk is het niet. Die zepsus dingen hebben vermoedelijk geen logica en werken analoog. Dat scheelt in de eenvoud en betrouwbaarheid.

Daar kom je natuurlijk in een stukje "onderbuikgevoel" :D

Ik heb wat schade gehad in het verleden dankzij voedingen die stopten..
Maar dan?
Testen of het nu de voeding was, of toch een storing, of toch een servo...
zeker weten.. zooi eruit. zooi er niet uit, wat was het dan?

Schakelaars kom je (meestal) extreem weinig info over tegen..
hoe werkt het ding nou?
krijg ik geen vertrouwen van. Als daarnaast ook internet vrij stil blijft..

Daarnaast ben ik persoonlijk meer van het mechanische, dat je gewoon aan kunt wijzen wat kapot is :D
Al hou ik dan wel van open kasten.. dus geen vlammende schakelaars waar opeens in vlucht de vlam te groot werd.
mechanische schakelaars ben ik dus eigenlijk ook niet echt van.

Vandaar mijn keuze voor de JBF manier.
Stekkers..
geintje is, zolang je er goede stekkers op zet (bij mij zit er een 3,5 mm tussen..) kan er eigenlijk nooit wat mis gaan.
zelfde als bij accu's.. als daar een stekker lam raakt, vervang je die ook. zelfde struikelblok.
Al heb ik tot nu toe in de 3 jaar (of langer) dat ik dit gebruik geen last gehad.
Ook niet hoeven te wisselen.
En dat zit op een trex 600 brandstofheli.. dus rammelt stevig.
ga je mini stekkers gebruiken, wordt het anders natuurlijk..

Maar, ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen..

Tja, als ik zover ga dat ik een aan / uit schakelaar niet ga gebruiken omdat ik dan afhankelijk ben van een stukje electronica dan klopt er iets niet gezien de bakken met electronica die in de kist zit :) Allemaal zijn belangrijk en nodig. Daarnaast is een aan / uit zo enorm simpel dat dat haast niet fout kan gaan toch? :)

Daarnaast is een aan / uit zo enorm simpel dat dat haast niet fout kan gaan toch? :)
Tsja.... aangezien in dit specifieke geval een onbedoelde "uit" ook echt over en uit is... Zou ik toch minstens een absoluut betrouwbare schakelaar hebben. De rest van de electronica, vaak wel wat redundancy (een heli zonder gyro is in elk geval nog te autoroteren, een motor waarvan de ontsteking uitvalt kun je ook nog wel iets op improviseren) maar een ontvangerschakelaar, daar valt niks op te verzinnen...

Jawel, 2 stuks :) Gezien de lage prijs zit ik daar ook aan te denken. Gewoon 2 accu's met 2 schakel units beiden op de ontvanger.

Ik gebruik in mijn f5b modellen de magnetische schakelaars van Practical RC:
http://www.practicalrc.com/magnetic-switch-v2.html

Nog net wat zekerder dan de Zepsus schakelaars, om uit te schakelen moet je 3 seconden de magnet bij de schakelaar houden.
Als de spanning wegvalt en weer terugkomt (slecht contactje bij de accu?), gaan ze standaard aan.
Geen bewegende contacten, dus geen last met vibraties.

Ik ben destijds overgestapt, nadat ik een mechanische schakelaar open gemaakt had na een seizoen vliegen. Het BECje wat erachter zat had een inschakelvonkje (opladen condensator).
In de schakelaar zag je dat deze door dat inschakelvonkje inbrandsporen had op de contactvlakken. Op de langere duur kan de mechanische schakelaar het daardoor begeven..

Gerben

Heb de 2 trackstar switches binnen. Enigste nadeel tot nu toe: Bij kort wegvallen van de accu gaat hij niet weer aan. Op zich niet erg want de kans dat dat gebeurd is bijna 0 en ik ga altijd 2 gebruiken. Straks eens zwaar belasten met kortsluiten edg. In 1:8 offroad krijgen ze deze niet stuk dus dat klinkt goed :)

Heb 2 aangesloten in een oude ontvanger. 1 met een 4 cellen NiMh pack en 1 met een 2s lipo pack. Werkt allemaal prima. Ook de uitgangen kortgesloten met wat vonkjes en hij trekt gewoon de accu's plat en blijft werken (aan). Wordt iets warm maar meer niet. Enige nadeel is dat als je 2 aansluit op de ontvanger en op maar 1 een accu dat beiden aan willen en groen branden. De uitgangsspanning is immers in orde.... je hebt dus geen indicatie dat maar 1 accu werkt. Zie je bij fysieke schakelaars ook niet dus is niet erg.<br /><br />Ze zitten ook enorm simpel in elkaar. 1 processor en 2 fets. Een druk knopje en wat kleine dingen erbij maakt hem af. Led's zijn goed duidelijk en de rode is veel feller dan de groene. Mooi als indicator dat er iets niet klopt. Lipo safe werkt ook al zal ik die niet gebruiken voor een ontvanger. Is wel weer ideaal voor een verlichting accu oid :) Formaat is ook super klein zodat ze overal passen. Binnen kort gaan ze in een kist samen om te testen.

Heb er 2 ingebouwd inmiddels en tot nu toe werken ze super. Binnenkort mogen ze vliegen. Door het compacte formaat passen ze altijd. Spannings drop is verwaarloosbaar.

IMG_20161012_202422.jpg

Back