Welke eletrische figuurzaag.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bassie1976, 3 jan 2007.

  1. Bassie1976

    Bassie1976 Guest

    Hallo iedereen.

    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en veel succes/plezier met bouwen.

    Ik heb een vraag! :D
    Nu hebben de meeste mensen hier op het forum een vraag en nog meer mensen een antwoord hoop ik.

    Nu mijn BB Zwarte Zee in de afbouw fase is gekomen is de werf voor bouwnummer 3 op zoek naar een elektrische figuurzaag.
    Het volgende project is de BB Smit Rotterdam, en aangezien deze nog volledig gezaagd moet worden lijkt het me erg handig om zo'n ding te hebben.

    Nu ben ik al bij verschillende bouwmarkten gaan kijken, heb hier vanalles gezien maar het zag er allemaal maar matig uit.
    Met naar mijn inzicht het nadeel dat ze geen regelbaar toerental hebben om evt ook kunstof te kunnen gaan verzagen en voorzien moeten worden van zaagblaaden met een stiftje.

    Nu is mijn vraag wat is een goede machine? :?

    Proxxon heeft 2 zagen maar 225E vind ik erg veel geld en ik heb geen idee of het 140E model voldoet, Zijn er nog andere merken/ modellen die de ervaren bouwers me kunnen aanraden?

    In de hoop op een hoop nuttige informatie, :D :D

    Groetjes Bas
     
  2. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Ik ben laatst ook aan het kijken geweest en ben uit gekomen bij een proxxon DSH machine.
    Dit is een degelijke machine waar blaadjes in kunnen van een hand figuuraag. Het is een vrij zware machine met 2 snelheden. Dit is meer als genoeg ik mis het niet dat hij traploos regelbaar is.

    Als je toch wat wil kopen koop dan iets goeds.

    Er staat er twee op marktplaats te koop.
    Even zoeken op proxxon
    150 euro in Apeldoorn
    125 euro in Zeeland.
    Dit zijn allebij 2 toerige machines.
     
  3. Bassie1976

    Bassie1976 Guest

    :D Tuut tuut, Lijkt overtoom wel. :D

    Alvast bedankt voor het antwoord, Ik heb alleen nog maar in de folder van Proxxon gekeken en daar staat deze machine niet meer in. Had idd wel al wat gezien op Marktplaats. Maar het is een beetje ver weg om hem op te halen.

    Met vriendelijke groet,

    Bas
     
  4. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Je hebt gelijk Sittard Apeldoorn is ook 190 Km
    Ik heb mijn machine in sliedrecht gekocht bij de e-norm.
    Deze adverteerde met deze machines voor 150 euro nieuw met bon voor de garantie omdat het een over jarig model was.

    Veel suc 6 met je zoetocht Ik zou uitkijken naar een zwaardere proxxon.
     
  5. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Koop een elctrische figuurzaag waar gewone zaagblaadjes van een figuurzaag in kunnen.

    Deze zullen nooit verdwijnen, ik heb al 30 jaar een Dremel, maar hier zijn de standaard zaagjes niet meer van te koop.
    Je had ook maar 2 type's zaagjes.

    Het toerental regelen kan ook later er bij gebouwd worden.
    De eerste Dremel boormachine had geen toerenregeling daar heb ik zelf een voor gemaakt de electronica als een bouwpaket bij een electronicazaak gekocht en dit in een grote grijse adapter gebouwd iemand op het forum heeft hem vorig jaar van mij gekocht.
     
  6. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Ik heb zelf destijds bij de Aldi een figuurzaag gekocht voor 50 euro :lol:
    Doet het altijd nog trouw en gaat keurig over het lijntje heen

    Kan ermee door 4 cm dik hout en door aluminium (ligt ook natuurlijk aan het zaagje), als die weer eens in de aanbieding is is dat misschien een optie...
    Het is niet duur in ieder geval

    Je hebt er zelfs Garantie bij :lol:
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ga eens bij Heuts kijken, daar heb ik laatst een mooie lintzaag met een blad van 3 mm gekocht voor maar 50 euro. De reserve bladen daarvan zijn normaal leverbaar en zijn niet duur.
     
  8. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Lintzaag heeft als nadeel dat de afstelling héél nauwkeurig moet gebeuren voor veilig werken :wink:, en het duurt ook lang voordat er weer een nieuwe zaag op zit
    Bij figuurzaag heb je daar geen last van.

    Ik weet natuurlijk niet wat voor werk 'Bassie1976' heeft, maar ik raadt geen lintzaag aan voor iemand die er normaal nooit mee werkt :eek:

    Groeten,

    Fabian de Interieurbouwer :lol: :lol:
     
  9. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal ,

    ik heb een lintzaag en figuurzaag in mijn werkplaats staan ...

    moet wel toegeven dat de zaagsnelheid van een lintzaag hoger is dan een figuurzaag , wat ervoor zorgt dat je preciezer en sneller kan zagen met een lintzaag , kan voordelig zijn als je veel spanten moet zagen ...

    nadeel van een lintzaag : kan je de binnenkant van je spant niet zagen , terwijl je met open spanten werkt , wat ik nooit doe ...

    andere (grotere ) nadeel van een lintzaag : als de blad kapot gaat , en dat breekt gemakkelijk als je niet oppast , is dat een duurdere grap dan met een figuurzaag ... :oops:

    mijn lintzaag komt van bij mijn vader , is van een chineze makkelij , ik heb geen gedacht hoeveel het zou kunnen kosten .

    mijn figuurzaag is een kenzo en heeft een 65 € gekost ...

    om te eindigen : koop maar een figuurzaag , kost minder in aankoop en in bladen ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ja voor modelschepen moet je wel door 4 cm hout kunnen zagen.
    We zijn modelbouwers en geen bouwvakkers hoor :lol: :lol: :lol:
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zoals al eerder aangehaald: probeer een machine te krijgen waarin normale zaagjes gaan.
    Er zijn ook adapters te krijgen waarmee je normale zaagjes in een pennetjes-zaagmachine kunt steken, maar het blijft een hulpmiddel.

    Ikzelf heb overigens een Delta, een Amerikaanse machine, die me goed bevalt. Heeft maar 1 snelheid, maar dat heeft me nog nooit gehinderd.
    Nadeel vind ik de plaats van de aan/uit schakelaar, die zit onder de zaagtafel. Is lastig wanneer je de machine aan of uit wilt doen en tegelijkertijd een "groot" stuk hout wilt vasthouden ;)
    Ik weet overigens niet waar de plaats van de schakelaar is bij andere machines.

    Wanneer je de keuze hebt uit meerdere machines zou ik ook zeker kijken naar de uitlading, dus de maximale ruimte onder de zaagarm. Hoe groter die is, hoe langer je rechtdoor kunt zagen zonder tegen het einde van de zaag te komen.

    En, om een open deur in te trappen: de Hegners blijven prachtige machines, maar zijn evenredig duur.

    Wim
     
  12. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Maximaal 4cm he....Ben er ook meer door 1mm gegaan :lol:
     
  13. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Bas,

    het ligt er ook aan wat je er aan uit wilt geven, wij hebben een machine van Hegner en die voldoet prima. Tegen woordig zijn ze ook toertal geregeld en er kan tot 65mm hout mee worden gezaagt en er gaan normale zaagjes in die ook voor de beugel zijn te gebruiken.
    Alleen ze zijn niet goedkoop Maar wat ik venomen heb bij diverse demonstratie's van andere merken schijnt het de Rolls te zijn onder de figuurzaag machines. Maar goed die bevinding laat ik voor wat hij is want dat is toch voor iedereen verschillend.

    http://www.hegner.nl/

    Gr Martin
     
  14. ingmar

    ingmar Guest

    Ik heb een goedkope zaag via marktplaats gekocht waar gewone zaagjes in gaan, incl. verzendkosten voor 25euro.
    Werkt perfect en voor de grotere stukken heb ik een lintzaag, ook via MP gekocht voor 17,50euro en ook nog van black en dekker.
    Kijk ook eens onder de afdeling BOUW want daar staat ook nog wel eens iets maar dan vaak goedkoper dan onder modelbouw.

    Ingmar
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb vorig jaar de Proxxon MBS 240B Lintzaag gekocht.............. Super!!!!!
    Als ik het geweten had had ik hem jaren eerder gekocht.
    Zaagt vele malen mooier en strakker dan een figuurzaag, omdat je alleen een neergaande beweging heb kan je dunnere plaat ook veel makkelijker zagen.
    Heeft één eerder genoemd nadeel, je kan niet ergens binnen in zagen.
    Ik heb twee type zaagbladen er bij gekocht, fijne vertanding voor messing, fosforbrons, aluminium, en een wat grofere voor hout ed.
    Machine heet ook een regelbare snelheid, zeer makkelijk voor het zagen van kunststoffen.

    In het afgelopen jaar heb ik twee gebroken zagen gehad, één omdat ik messing ging zagen met een te grove tand, en de andere (vrij nieuw) brak spontaan.

    Ik zou zeggen: geef iets meer uit, je heb er jaren plezier en gemak van
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ik gebruik de 'kleine' proxxon figuurzaag, de DS230/E. Deze heeft een instelbaar toerental (niet vast, maar met een draaiknop vrij instelbaar) en er zijn verschillende zagen voor te verkrijgen.

    Dit ding werkt perfect voor alle soorten vliegtuig triplex, maar ook kunstof, perspex, etc. Is gewoon een fijn apparaat. Ik heb er € 130 voor betaald.

    [​IMG]

    Bij de praxis hier in de buurt doen ze nu alle proxxon spullen voor de halve prijs, voor dezelfde € 130 heb je hier nu z'n iets grotere broertje, dus deze:
    [​IMG]

    Als je wilt, kun je geld naar mij overmaken inc. 10 euro (verzendkosten) en dan haal ik 'm voor je en stuur 'm op.. (als hij er nog is, de laatste keer dat ik keek was 1,5 week geleden)
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Geen gek aanbod!

    Zoals ik zie:
    variabele snelheid
    grote tafel
    redelijke uitlading
    tafelhoek instelbaar
    geschikt voor normale zaagjes (?)
    het lijkt er op dat er een snelspaninrichting op zit (nr 2 in de foto) (MAKKELIJK!!, echt waar!)
    betrouwbaar / gerenommeerd merk

    En een aanbod om het aan de deur te laten bezorgen.

    Wim
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @wimg
    Die tweede grote dus. :oops:
    Denk niet als dat je die voor 10 Euro thuis heb :roll:
    weegt geloof ik 25 kilo
    mvg
    Frederik :D :D
     
  19. PeeWee

    PeeWee

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Wooden-City (Houten)
    http://www.figuurzaagfiguurzagen.be/figuurzaag_zaagjes.htm

    Kan je veel info vinden.

    Ik heb er zelf 2, een mechanische voor het zwaardere werk (alu, carbon, ijzer, kunstof) en een die ik heb met een magnetische aandrijving voor het fijne werk. (balsa en triplex).

    Ik heb die laatste net verkocht, maar erg plezierig om mee te werken.

    [​IMG] [​IMG]

    Suc6 met je keuze.

    Greetz Mario 8)
     
  20. Bassie1976

    Bassie1976 Guest

    Hallo Iedereen.

    Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden.

    Ik heb net op marktplaats en consorte zitten neuzen en ben daar een zaag van het duitse merk Rotwerk tegengekomen
    Op de foto ziet het er heel degelijk en netjes uit.

    Kent iemand het merk en het Type Rotwerk ESF 160DS? :?

    Heeft iemand er ervaring mee of weet of hij te gebruiken is met normale zaagjes?

    Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik ben 1e stuurman op een chemicalien tanker van de Clearwatergroup. www.clearwatergroup.nl
    Heb ook als machinist gevaren maar nu alweer een tijde wonend in het aquarium boven. Ik ben redelijk handig maar een lintzaag heb ik nog nooit gebruikt.

    Bedankt en prettig weekend, :p

    Bas.
     

Deel Deze Pagina