Welke eletrische figuurzaag.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bassie1976, 3 jan 2007.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb voor de liefhebbers nog een dremel figuurzaagtafel te koop.

    50 euro.
    af te halen in eindhoven
     
  2. jeepje

    jeepje Guest

  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Als ik heel goed naar de bovenste beugel van de machine kijk lijkt het er sterk op dat er pennetjes bladen in moeten. Ik weet het echter niet zeker. Zelf even kijken geeft uitsluitsel.

    Wim
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [Daar zijn hulpstukjes voor (adapters zeg maar ):confused:
    Om ook gewone zzagbladen te gebruiken
    Zitten er waarschijnlijk ook bij
    Bij mijn tenminste wel heb ook een dremel
    mvg
    Frederik:D
     
  5. jeepje

    jeepje Guest

    figuurzaag machine

    oke bedankt dan ga ik hem mischien binnenkort halen maar is er ook iemand die er mischien ervaring heeft met deze figuurzaag Kijkshop.nl - FERM Figuurzaagmachine FFZ-400R

    alvast bedank mvg julian
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Julian,

    Ik denk dat hier ook geldt: alle waar naar z'n geld. Eerlijk gezegd ben ik niet weg van Einhell en Ferm produkten, ik vind ze nogal gammel. Maar het moet gezegd worden: ze zijn goedkoop. Zelf stond ik zo'n jaar geleden voor dezelfde keuze. Na veel wikken en wegen heb ik toen voor een Proxxon gekozen. Nog niet eens de duurste, maar met krap 170 Euro toch een stuk duurder dan de Einhell en Ferm. Achteraf heb ik geen spijt, maar ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf na te gaan hoe vaak je zo'n apparaat gaat gebruiken. Als dat maar incidenteel is, zou ik voor "goedkoop" gaan.

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Voor mijn bijna 40 jaar oude dremelzaag zijn geen zaagjes meer verkrijgbaar (dit zijn korte ca. 7 cm lange zaagjes met pennetjes voor de bevstiging). Een adapter om merkvreemde zaagjes te gebruiken zou een uitkomst zijn. Waar zou die verkrijgbaar zijn?
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Julian,
    Ik heb ook een keuze gemaakt toen ik weer tijd kreeg voor de modelbouw 1.5 maand terug.
    Heb gekozen voor een eenvoudige en goedkope. Heb na dit projekt toch niet zoveel meer te zagen. De zaagjes gaan erg lang mee (vind ik in vergelijk met het vroegere gehark met de hand). Ik heb de volgende: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=&productid=3655


    Zitten zaagjes bij met dwars erdoor een pennetje voor in de houder.
    Je kan er ook een stofzuiger slang op aansluiten.
    Zaagje losnemen, daarna door een 6mm gat in de plaat steken om ergens een gat in te maken en weer opspannen gaat ook vrij simpel.
    Ik ben er blij mee.
     
  9. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken.
    Heb ik een machine gekocht voor 20 euri's en bevalt prima.
    Zeker als je hierna niet zoveel zaag werk meer hebt.

    Groet, Cees
     
  10. Kamme

    Kamme

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Terschelling West
    Zelf heb ik ook een oude Dremel moto-shop staan. Hier horen ook van die 7cm lange zaagjes in met pennetjes voor de bevestiging. Deze zaagjes kan ik nog steeds bestellen bij de plaatselijke doe het zelf zaak. 2 soorten hebben ze, fijn en grof. Ik denk dat u ze ook vast ergens kan bestellen.
     
  11. jeepje

    jeepje Guest

    figuurzaag machine

    bedankt voor de reactie en inderdaat is dat belangerijk om na te gaan en omdat ik hem best veel denkt te gaan gebruiken heb ik tog maar besloten om voor een figuurzaag machine van proxon te gaan Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.gereedschappenweb.nl/afbeeldingen_kl/FERZ7434.jpg ook omdat mij diet iets degelijker leek en volgens mij kunnen daar ook gewoon zaagjes in uit een handfiguurzaag in
    mvg julian
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Beste Julian,

    Dat is waar, maar op dat punt zou ik niet al te zuinig zijn. Het inzetten van zaagjes met pennetjes gaat wel heel erg gemakkelijk en snel. Daarbij passen er ook wel zaagjes van goedkopere merken als Einhell in.
    Let wel op dat Proxxon twee versies heeft, één met variabele snelheid, en één met twee vaste snelheden. Ik heb de laatste, en waarschijnlijk ben ik niet zo'n "fijnproever" dat ik de variabele snelheid mis. Wat volgens mij veel kritischer is, is de instelling van de zaagspanning. Als die te hoog is komt "fijnproeven" helemaal niet aan de orde, want dan vreet je ze. Dat is echt een punt van het in je vingers krijgen, en zal best wat zaagjes kosten.

    Succes ermee, het zal je niet verbazen dat ik het een goede keuze vind.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  13. jeepje

    jeepje Guest

     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Julian,
    Volgens mij is die lage snelheid alleen van belang met kunststof zagen. Lijkt me dat ie dan niet zo snel moet omdat anders alles smelt.
    Bij rvs is het ivm oververhit raken van de zaag ook dat langzaam beter is, maar geloof dat rvs niet iets normaals is om te figuurzagen.

    En houd er rekening mee dat die zaagjes met pennen een gat van ca 6 mm in de plaat nodig hebben.
    Als de gaatjes of luikjes die je wilt zagen kleiner zijn, dan kun je dat niet zagen.

    Nadeel van die handzaagjes (als die nog steeds zo smal zijn als ik me kan herinneren) is dat ze sneller breken.
     
  15. jeepje

    jeepje Guest

    bedankt voor je reactie
    en inderdaat kan ik me voorstellen dat die smalle zaagjes sneller breken dus daarom vondt ik het wel handig dat er in die proxon Baptist voor Houtbewerkers - PROXXON DSH FIGUURZAAGMACHINE - Proxxon gereedschap allebij de soorten zaagjes kunnen en hier trouwens nog een site waar ze een hoop spul van proxon hebben Baptist voor Houtbewerkers - Proxxon gereedschap - Elektrisch gereedschap naar mijn idee wel een beetje duur maar er staat wel een hoop op
    mvg julian
     
  16. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Iemand nog meer ervaring met dit apparaat? Ik heb al helemaal genoeg van de handzaag ;)
     

Deel Deze Pagina