Gezien het gewicht van deze motor, de 12S setup en het vermogen moet er eigenlijk aan het kopje van dit draadje een '-X' toegevoegd worden achter 'F3A' ;-)
Nou heel strikt genomen is er ook geen max op het aantal cellen, maar op het voltage. 40 volt is de max. Waarom dat is, weet ik ook niet, ergens is het wel krom inderdaad, want als ik een 100cc brandstofmotor op m'n kist wil zetten, moet ik dat zelf weten, zolang ik maar op of onder de 5kg blijf.. maar er zal vast een goede reden voor zijn..
Officieel is het 42.5 volt +/- een meet afwijking. Inderdaad is er gekeken naar de maximale spanning van een 10S lipo pakket. die 42 volt heeft ook iets te maken met de grens van laagspanning/doorslag etc. Maar inderdaad het is raar dat het aantal CC's vrij staat, maar die spanning begrensd is. Nadeel van een lagere spanning is dat je het vermogen dus uit de stroom moet halen en juist hoge stroom belast alle componenten veel meer als bij een hogere spanning/lagere stroom. Ook raar is dat een brandstof vlieger nog eens 600cc brandstof mag meenemen boven de 5Kg, maar dat er geen compensatie is dat b.v. electro modellen ook een fictieve tankinhoud van 300cc meemogen nemen in hun weeg meting. Doe het dan eerlijk en zeg dat de brandstof modellen met een volle tank gewogen moeten worden. Maar dat is een andere discussie.... sorry... ;-)
Ook niet Winfried, ik weet niet of de FAI iets bepaald heeft hierin maar in duitse F3A-X stellen ze ook de grens op 42 volt waarom ? ik zou het niet weten, Enerzijds willen ze het liefst hun oude regel van 10kg behouden om stille kisten te hebben, dit hebben ze moeten afgeven en is de cilinderinhoud nu de beperking van 110cc. (3W zal hier wel iets voor tussenzitten omdat het niet 100cc is) door die 42 volt in te voeren beperken ze het type toestel tot een max span van zo'n 2m40 en pakweg max 8 kg. ik denk niet dat in NL al de noodzaak gekomen is om hierover een standpunt in te nemen. Ik persoonlijk zie geen probleem is 50 volt of 12 cellen dus.
Hoi Peter, bedankt voor de toevoeging! Ik wist niet dat de F3A-X in duitsland die beperking op zich genomen had van 42volt. Maar de F3A-X komt langzamerhand wel op een eiland te staan nu er meer en meer F3M gevlogen wordt. Zegt de FAI nog iets over toegestane spanning bij electro in F3M modellen?
Ik denk dat voorlopig electro in de F3A-X nog sowieso geen issue is. Winfried heeft die lichte 2.2m Velox met F3A pakketten die hij toch al had, maar als je een 2.6m model of groter wilt uitrusten op electro ga je pas echt serieuze euro's moeten neertellen aan accu's......
ik vraag het eens na of ga het eens opzoeken of de FAI specifiek iets vermeld, maar aangezien F3A en F3M in dezelfde sportcode van de FAI staat vrees ik dat het op 42 volt blijft, al betwijfel ik of Berd Beschomer (of zoiets) met zijn raven op slechts 42 volt vliegt met die plettenberg. Er zal wel een reden zijn waarom jeti een regelaar van 300 amps aanbied zeker ? een hoop accu's parallel en je komt er ook wel op 42 volt.
Van mij mag een moderator deze topic verplaatsen naar F3AX, maar zo te horen hoort hij daar ook niet thuis misschien dan toch maar een nieuwe onderdeel toevoegen, F3AX-E-HV
Ookal was hij <42V, je gaat er toch niet wedstrijd me vliegen. Hier hoor hij thuis: Electro vliegtuigen - Modelbouwforum.nl