Welke f5d setup?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 6 nov 2015.

  1. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hallo,

    Na mijn eerste evaring met f5d racen op de Peel smaakt het wel naar meer moet ik zeggen.
    Mijn huidige (en eerste) kist, een avionik d5, valt nog wel wat aan te verbeteren. Deze heeft een scorpion motor waar Tjarko een mooi huis omheen gedraaid heeft zodat het een geheel vormt met de romp:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwtips-avionic-d05-f5d.202710/

    Maar goed één kist = geen kist als je gaat wedstrijdvliegen, dus moet er nog eentje komen, Nu gaat het gerucht dat direct drive reglementair verboden kan gaan worden. Beng! Daar gaat je Avionik zo de kliko in... :frustie:. Heb ik weer, kist is al afgeschreven voordat ik hem goed en wel fatsoenlijk op de pylon op parkeer of in een midair combat verspeel ... Goed, kan er natuurlijk nog wel mee trainen gelukkig.

    Maar goed, die tweede, en misschien wel derde kist... dat wordt er dus eentje met een motor met vertraging. Maar wat is hier een verstandige en nog enigszins betaalbare keuze?
    Daar is dan de Leoset van Leomotion, schijnt goed te zijn (Heb Joriz er mee zien vliegen, gaat idd als een speer), maar wel een goudstaafje meenemen om te betalen :eek:.
    Ik zou graag ervaringen horen met setups (en natuurlijk richtprijzen).
    De tweede en evt. derde kist zal wel weer Avionik worden denk ik.

    Groeten,
    Peet
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    directdrive met een buitenloper ook? lijkt mij niet reëel. Buitenloper draait al een grotere prop dan een binnenloper. Ik heb hier een powerdekker die het misschien wel zou redden, nu vlieg ik hem op 4s met een 11x10 prop, maar kan naar 6s met een 7x10 prop misschien een nog wel grotere spoed.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ragger,

    Even ter info:
    Er circuleert binnen de CIAM inderdaad een voorstel om de minimum propmaat op 9" te stellen, wat vrijwel automatisch een vertraagde binnenloper betekent. Als lid van de 'technical experts' groep heb ik voorgesteld dat minimum op 7" te stellen, omdat vertraagde buitenlopers al veel stiller zijn dan de binnelopers op 40.000rpm. Werd in 1e instantie goed ontvangen, maar het is nog niet zeker of het geadopteerd wordt.
    Het lijkt wel zeker dat er een dergelijk voorstel (of dat nou 7 of 9" is) ingebracht gaat worden voor de april vergadering in Lausanne.
    Voordta het in de reglementen ophgenomen zou worden, moet het eerst nog aangenomen worden
    En als het al haalt, zou dit vanaf 2017 ingaan.

    Groetjes,
    Gerben
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Het is inderdaad nogal heftig dat nieuwe voorstel. Met name de duitsers hebben er heel veel op tegen.
    Het argument: met binnenloper en apc propjes kun je heel gemakkelijk en betaalbaar een F5D setup realiseren, met veel mogelijkheden, propjes, om de looptijd aan te passen.
    In geared is er eigenlijk maar heel weinig van de plank te krijgen dat goed gaat, en verschillende prop maten zijn er nauwelijks. Zelf de diameter verkleinen gaat natuurlijk wel, maar het is zeer kostbaar als je zo een setje van b.v. 5 props wil aanleggen.
    Low rpm directdrive vlieg ik zelf, 7x 11 props, ook eigenbouw. Dat is moeilijk en veel werk. En dus het risico dat het wordt verboden.

    Peet mocht het echt zo ver komen, dan kun je altijd een reserveromp aanschaffen. Afschrijving blijft dan beperkt tot romp en motor. Maar leuk is anders.. We kunnen in NL natuurlijk gewoon met het huidig reglement doorvliegen..
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Gerben: dank voor de verheldering op dit punt. En ook dank voor het 7" voorstel. Dan zou ik met deze setup nog door kunnen, zou mooi zijn.

    @tjarko: tuurlijk kunnen we in NL afwijkende regels hanteren, maar ik denk dat ik in 2016 ook wel schreden op het internationale vlak wil gaan maken. En dus daarop voorsorteren. Verder vind ik jou setup waar ik nu mee vlieg top! Alleen moet ik natuurlijk zorgen dat ik niet afhankelijk van jou blijf m.b.t. aandrijving. Voor jou ook geen gewenste situatie denk ik. Vandaar dat ik nu naar motoren met vertragingen aan het kijken ben.

    Dus ik hoor nog steeds graag ervaringen op dat vlak...

    Peet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ondertussen heb ik mijn tweede f5d kist aangeschaft, een tweede hands Dominator van Big Bruce racing.
    Zit te kijken naar Kontronik Kira 600 6,7:1 voor de aandrijving, lijkt betaalbaar. Ervaringen iemand?
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi kist!

    Is een Kira 600 niet erg zwaar voor een F5D model?
    In mijn Viper heb ik een Kira 480, dat is op zich voldoende. In mijn ervaring hebben 2-polers net wat minder rendement dan 4-polers (Neu/Leomotion), ook zijn de planeetwielen van Kontronik niet de beste en slijten vrij snel. In ieder geval bij de hogere belastingen bij F5B, In D is de belasting wat lager maar loopt de motor dan weer langer.

    Ter info hebben we een bestelling lopen bij Leomotion die binnenkort deze kant op komt, daar kan als je interesse hebt altijd nog een motor bij in dat doosje ;)

    Gerben
     
  8. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    OK. Uiteindelijk ben ik dan toch door de knieën gegaan en heb de Leo L3025-3400 5.2:1 UMS nu in bestelling via Gerben. Daar gaat een SAW klap prop op.
    Kan ik tenminste niet zeggen dat het aan mijn setup lag als de resultaten achterblijven bij de verwachting :D
    Ben heel nieuwschierig, hoe dat gaat vliegen.

    Peet
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Heel goed Peet, ik weet waarvoor je het doet!

    Rick
     
  10. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Jaja en ik weet ook waarvoor deze aanmoediging is hahaha
     
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Lekker bezig Peet, even onbeschoft vraagje, wat kost een compleet F5D kistje met jouw setup?

    Mag er tegenwoordig gebruik gemaakt worden van telemetrie om de max motorloop te bepalen? Dan kan nl heel simpel in OpenTX en scheelt een dure logger.
     
  12. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zeer onbeschofte vraag haha... Ik heb de kist niet nieuw gekocht, maar ik schat dat je snel rond de €1200 uit komt. Nee niet goedkoop....

    Wat bedoel je met motor loop? Tijd? Een energie limiter is verplicht op 1000 watt-min. Ik gebruik daarvoor de unilog 2

    Peet
     
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik bedoel dat met OpenTX kun je ook bepalen wanneer je aan de 1000 wm zit en je zender dus het gas dicht laten gooien. De vraag is of dat reglementair mag.
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Interessante methode de zender als energy logger.
    Ik denk dat het niet reglementair is, maar helemaal niet verkeerd om mee te trainen.

    Goed bezig Peet, gaat een mooi tweede F5D jaar worden hoop ik.
    Tjarko
     
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Tuurlijk, daar gaan we voor!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016

Deel Deze Pagina