Welke fan ?

Hoi
Het vermogen van de EDF wordt aangegeven in watt.
Maar wat kan ik nou verwachten van een fan van bv 400 watt.

Stel je bouwt een F15, spanwijdte 100 cm.
Gewicht totaal 1.6 kilo.
Wat voor fan (fans) gaan daar dan in.

Is er een ruwe regel als X Watt per Y gewicht ?

grt, FX

Fan

Hallo FX,

DF (Ducted Fan) modellen zijn mooi, zelf heb ik nog een (vliegende!!!) Robbe Bae-146, gaan 4 DF's in.

Grofweg kun je stellen dat 100 Watt per kg het beste is, kistje van 1 kg gaat dan prima, als kistje een halve kilo weegt helemaal !
400 watt aan vermogen zou dan een vliegtuig van 4 kg kunnen voortstuwen.

Een F15, spanwijdte 100 cm.
Gewicht totaal 1.6 kilo...
Wat voor fan (fans) gaan daar dan in. Beetje ruime marge nemen, 1 fan van 200 Watt, of twee van 100 Watt.

Is er een ruwe regel als X Watt per Y gewicht ? --> 100 Watt / kg

Voor wat m'n Bae-146 aangaat, kist weegt meer dan 3 kilo. Ik gebruik er geen fans voor omdat ik niet geloof in zo'n vliegende kruimeldief-constructie, net alsof je je roeiboot voortbeweegt met een theelepeltje, marges zijn te klein, maar da's mijn opinie, succes ermee !

Hoi
Het vermogen van de EDF wordt aangegeven in watt.
Maar wat kan ik nou verwachten van een fan van bv 400 watt.

Stel je bouwt een F15, spanwijdte 100 cm.
Gewicht totaal 1.6 kilo.
Wat voor fan (fans) gaan daar dan in.

Is er een ruwe regel als X Watt per Y gewicht ?

grt, FX

1*400 watt vliegt, 2*400 watt en dan begint het echt lekker te gaan. Het is ook maar wat je ervan verwacht en wat voor toestel het is (depron of houtbouw of GFK?).
Ik heb zelf geen ervaring met vliegtuigen met lage vermogens maar een EDF en 100 watt/kg is nogal aan de magere kant lijkt mij zo en je hebt zeker een bungee nodig om weg te komen. Wat verwacht je zelf? Vertel eens wat meer van je project!

Je moet het "probleem" in tweeën hakken .... het "technisch" vermogen wat je nodig hebt om te kunnen vliegen .... en het vermogen wat je nodig hebt om "realistisch" te vliegen ... als je een F16 bouwt met één meter span en een vleugelbelasting van 30 gram/dm² dan kan je hem (zeer waarschijnlijk) al met 100W/kg vliegen ... alleen het vliegt als een Piper Cub ... maar wil je een beetje "jet-like" performance dan is 400W/kg (of meer) een must ... en omdat je dan toch sneller vliegt kan je vleugelbelasting ook behoorlijk omhoog ... en verder hebben (E)DF's "standaard" de nare eigenschap pas echt hun vermogen optimaal te ontwikkelen als ze een behoorlijke snelheid hebben ...wil je een grondstart maken met een (E)DF dan heb je behoorlijk wat meer vermogen nodig om de inefficiëntie van de fan bij lage snelheden te compenseren ....

Hmm, dat kistje "verbruikt" dus 2x 45A op 5SLipo, gemiddeld is dat ca. 1500 Watt, kistje weegt 3Kg dus 500W/kg .....

Laatst bewerkt:
Erik, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Zet me weer aan het denken.
Maar die kisten onder de link, allemaal van jou ..... inclusief starthulp zag ik.
Dan heb ik nog een laaaaaaannnnnge weg te gaan.

grt, FX

Back