welke fotocamera kopen?

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Bertus, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Kijk even hier, ik heb ze naast elkaar gezet:
    http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product[]=FE12D5B54EAE0789C125754D003CE762&product[]=1BE069152CDEC03AC12575530054FA05
    Ik hoop dat dat werkt...
    De verschillen zijn minimaal, behalve de video resolutie. De TZ7 heeft 50% hogere video resolutie. Of dat interessant is hangt af van of je veel video denkt te maken. Op zich is 50% wel een groot verschil.
    Overigens, een erg leuke camera MAAR... geen oculairzoeker. Ik had het daar in dit draadje al over. Als je een foto wil maken in de volle zon, dan zal je ontdekken dat je weinig of niks ziet op dat scherm. Dat zou voor mij reden zijn om deze camera niet te kopen, hoe aardig hij voor de rest ook is!
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De TZ7 heeft een 12 megapukkel chip (waar maar 10 tegelijk gebruikt worden, door de "multiformaat" keuze (4:3, 3:2 of 16:9) met behoud van de beeldhoek over het volle zoombereik van 25-300mm kleinbeeldequivalent) ... verder is het videogedeelte aangepast aan de "lowres" HD standaard van 720 lines en 25 frames/seconde ... en het display is 3" groot geworden ...

    @bdoets, "echte" zoekers zijn er bijna niet meer, en als ze er al zijn zijn ze van belabberde kwaliteit (uitzonderingen daar gelaten, op de zoeker van de Leica M9 heb ik niets aan te merken) en een meet/optische zoom-zoeker voor 25-300 mm is ook niet alles ...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2009
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Klik nou even op die link die ik gaf... volgens Kieskeurig.nl hebben zowel de TZ6 als de TZ7 een 10 Mpx chip. Voor wat het waard is... In elk geval zit daar dus geen verschil tussen de twee, en dat was de vraag.
    Kweetniet waar je dat vandaan haalt. Mijn G1 haalt in elk geval 12 Mpx bij 3x4 formaat, bij de andere formaten die je noemt is dat logischerwijze iets minder. Is trouwens ook al niet van schokkend belang, en waarschijnlijk ook niet verschillend tussen de TZ6 en TZ7.
    Als je iets terugleest in dit draadje heb ik dat zelf ook al gezegd.
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd ik had ze bij panasonic ook al eens naast elkaar gelegd, buiten een paar getalletjes en idd bij de video zit er niet veel verschil.

    nu was ik al een tijdje naar deze tz7 aan het kijken en nu is ie wat gezakt in prijs. en ik dacht voor de kerst en nieuwjaar toch maar eentje aan te schaffen. of zijn er mensen die iets anders aanraden met ook een groothoeklens en zoom.
    of gewoon de tz7 nemen.
    prijs dat ik ze hier kan krijgen: tz7 met tasje en 4gb 329euro
    tz6 met tasje en 4gb 249euro
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als je video gaat opnemen is de tz7 interessanter maar anders zou ik eieren voor mijn geld kiezen...

    heb zelf een panasonic lumix dmc fz-28. daar is de video ook al HD ready kwaliteit van meer dan voldoende voor mij. youtube vind groter toch al niet leuk meer... *of we moeten hogere upload snelheid krijgen.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    als 3de optie die ze hebben, wel 389 euro dan is deze DMC-FZ38

    filmen in hd wil ik wel eens mee experimenteren en proberen natuurlijk. maar om vliegtuigen rc te filmen zal dit toch minimaal zijn denk ik??? daarvoor gebruik ik normaalgezien toch mijn sony handycam voor, tenzij die HD echt wel te doen is maar daar vrees ik mss wel wat voor
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2009
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja je kan de FZ7 en de FZ38 nauwelijks met mekaar vergelijken. Aan de ene kant de optie om het ding in je broekzak te laten glijden, dat is op zich goud waard. Aan de andere kant een goede zoeker en nog wat meer zoom...
    Ik leen regelmatig even de Konica XG van mijn vrouw, niet zo'n topcamera maar hij zit wél altijd in haar tas. De beste camera is de camera die je altijd bij je hebt! En dan heb ik het niet over een GSM.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hehe,
    ik zal eens overleg plegen over die 6 en die 7 denk ik...
    mijn huidige camera canon powershot a700 heeft maar een 6x optische zoom en 6MP. dus dit zal al wel een serieus verschil geven. en ik vond deze foto's al goed.alleen is die van mijn ouders enne nu dat ik hem meer gebruik... zal ik toch maar zelf eentje aanschaffen.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.329
    Locatie:
    Harderwijk
    Probeer eerst nog eens of je met zo'n camera zonder zoeker buiten in de (winter)zon wel een foto kan maken.
    6 of 10 Mpx zal dus geen zichtbaar verschil opleveren, tenzij je heeeel grote afdrukken laat maken natuurlijk. Maar iedere nieuwe generatie camera's heeft weer nieuwe leukigheidjes. Veel camera's herkennen nu gezichten en kunnen daarop automatisch scherpstellen.
    Dit voorjaar maakte ik met de G1 en de 45-200 lens, ingezoomd, een portret van mijn vrouw terwijl ze naar me toe wandelde. Normaal gesproken is dat gewoon onmogelijk scherp te krijgen, je loopt altijd achter de scherpte aan. De foto is volkomen scherp... 't Is geen bizondere foto, maar ik kan me situaties bedenken waar zo'n truc goud waard is.
    Ook zijn alle nieuwe generaties digicams telkens nog weer sneller qua reactie. Een paar jaar terug had iedere digicam een duidelijke vertraging als je afdrukte (en mijn oude DMC-FZ3 is naar mijn gevoel met de jaren zelfs trager geworden). Snellere processors maken veel verschil.
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dat is waar mijn canon is ook redelijk traag. en van die megapixels, daar staar ik me zeker niet blind op; maar de zoom en de groothoek spreken me wel aan. mn canon was een 34,8mm deze is 25mm.
    op de canon zit inderdaad ook een zoeker. Om foto's te nemen gebruik ik die eigenlijk nooit, enkel als ik bewegende objecten wil filmen is dit natuurlijk wel een must.
    een alternatief voor die tz7 of tz6 met zoeker zal ik eens moeten opzoeken, maar eentje met zulke zoom en zulke groothoek en zoeker zal moeilijk te vinden zijn denk ik
     
  11. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De belangrijkste verschillen tussen de TZ6 en de TZ7 een andere opnamesjip 12,7 i.p.v. 10,3 Megaonzin waarvan beide camera's "slechts" 10,1 miljoen pukkeltjes gebruiken (de TZ7 sjip zou beter zijn en tot 800 ISO ruisvrije of ten minste ruisarme plaatjes maken (beide cameraatjes gaan tot 6400 ISO (met wat "kuntselwerk", dus geen officiële 6400 ISO volgens de norm) ... bij de TZ7 is het display iets groter 3" (76mm) i.p.v. 2.7" (68mm) maar wel met het dubbele aantal dotjes 460.000 tegen 230.000 bij de TZ6 ... de video is geüpdatet naar een "echt" HD formaat (low-res HD 1280x720) en daarvoor is er ook een HDMI aansluiting op het beestje gekomen om rechtstreeks HD vanuit de camera op je HD-TV af te kunnen spelen (dat lukt met een composiet of S-Video aansluiting nooit) alleen dit is wel voor de Panasonic eigen Vierra-Link versie van HDMI, dus zal het wel niet op andere merken (vlekkeloos) werken, maar "gelukkig" zit de "ouderwetse" analoge video-aansluiting er ook nog op ...
     
  12. Pieberedmer

    Pieberedmer

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Fryslân
    De TZ7 heeft een betere sensor en snellere processor. De sensor die erin zit is 12 MP, maar gebruikt maar maximaal 10. Dit betekent wel dat deze in 4:3 en in 16:9 een foto van 10 MP kan maken. De TZ6 zal in 16:9 "maar" 8 MP ofzo opleveren. En dan zou je zeggen dan ga ik toch lekker in 4:3 foto's maken, maar ikzelf vind 16:9 een veel mooier formaat, zeker met de huidige breedbeeldschermen. Bovendien zit het dichter bij 3:2, de standaard voor foto's.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    belangrijkste is het lenzen stelsel. en de lens oppervlakte in combinatie met de grote van de beeldsensor.

    op beeldsensor hebben ze zo te zien dezelfde
    FZ-28 / FZ7
    0,43 inch
    0,43 inch
    groothoek wint de FZ-28 netaan
    27 mm
    25 mm
    optische zoom wint de fz-28 op zijn sloffen maar dat is logisch
    18 x
    12 x
    video resolutie is gelijk maar de FPS van de fz-28 is iets hoger
    30
    25
    ik denk als je een simpelweg klik klak cameratje zoekt zonder complexe instellingen dat de tz-7 een prima optie is. de FZ-28 / FZ-38 liggen een klasse hoger betreft opties en snelheid maar dat ga je in praktijk weinig van merken of je moet speedboten op volle snelheid willen opnemen maar dan kom je al snel in de spiegelreflex. met mijn fz-28 haal ik het met heel veel moeite net aan. maar 70% van de fotos mislukt op hoge snelheid (60+)
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    toch eens naar de winkel geweest, was net de laatste verkocht zeker!!
    vorige week stond hij 399euro begin deze week 379 euro en nu 329euro.
    maar vrijdag komen er nieuwe zwarte binnen, gelijk maar eentje gereserveerd. Hij heeft er zelf heel de zomer mee foto's genomen en heeft voorbeelden getoond, ook van de verschillende zoomen. ziet er oke uit. hij zegt dat het nemen bij zonlicht op het scherm redelijk goed meevalt.. bedankt voor jullie input en mij eindelijk over de streep getrokken:p
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina