Welke frequentie en hoeveel mW?

• Topicstarter Topicstarter chrismon0
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
C

chrismon0

Guest
Volgende week krijg ik mijn FPVRaptor binnen, hiermee ga ik eerst een tijdje oefenen om het vliegen te leren maar ik wil al snel overstappen naar het FPV vliegen. De bedoeling van de Raptor is om gewoon voor de "fun" de vliegen later haal ik nog een quadrocopter binnen met camera stabilisatie maar het gaat nu vooral voor het plezier te vliegen.

Hobbyking heeft allemaal mooie setjes voor fpv vliegen maar welke raden jullie aan? Zelf hoorde ik dat 2.4Ghz een open frequentie is nederland maar het probleem daarmee is dat iedereen er op zit en er dus veel storing is. Daarom dacht ik om naar 900MHZ (800mw) over te stappen wat is jullie mening daarover? En mijn zender/ontvanger zit trouwens ook op 2.4Ghz zal dat geen problemen geven?

Als ik op 2.4Ghz gaat zitten wat zal het bereik/storings verschil zijn van 100mW en 1000mW?

Verder zal ik nog een richtings antenne gebruiken en dit hele zooitje bouw ik op een oude tri-pod en zal met een stel accu's worden gevoed.

/facepalm (in de categorie eerst onderzoek doen, dan vragen stellen)

900MHz is van KPN/Vodafone/T-mobile, gebruik is enorm illegaal
1,2GHz-1,3GHz is voor zendamateurs, licentie nodig
2,4GHz voor video is licentievrij maar tot 10mW toegestaan
5,8GHz voor video is licentievrij maar tot 25mW toegestaan
(iets meer vermogen val je in de regel niemand mee lastig, maar de wet is de wet)

Daarnaast heb je aan een berg vermogen niets, maar is de kwaliteit van zender en antenne veel belangrijker. Met een simpele patch haal je met 25mW 5,8GHz makkelijk de 500 meter.
Bereik schaalt niet lineair met zendvermogen! Een 400mW zender heeft ongeveer 2x het bereik van een 100mW zender, en een 1200mW zender heeft ongeveer 2x het bereik van een 400mW zender.

Het gebruik van een videozender met hoog vermogen kan trouwens voor enorme storingen zorgen in je RC ontvanger en multicopter controller.

Persoonlijk kan ik je het 5.8GHz spul van Immersion aanraden, is ook compatible met ingebouwde ontvanger van de fatshark bril.

2,4GHz RC gaat ABSOLUUT niet samen met 2,4GHz video

chrismon0 heeft deze vraag al een paar keer eerder gesteld (zoek maar even op alle posts van hem):
[122702] hobby-king-fpv-plug-n-play-signaal-sterkte-2

ik denk dat hij hengelt naar iemand die zegt "achjoh dat vermogen mag best wat meer" om vervolgens dit forum aan geven... (dat, of hij heeft een zeer kort geheugen en is immuun voor zoekfuncties)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat hij hengelt naar iemand die zegt "achjoh dat vermogen mag best wat meer" om vervolgens dit forum aan geven... (dat, of hij heeft een zeer kort geheugen en is immuun voor zoekfuncties)

Gaat niet gebeuren,

Graag verder in het originele draadje.

Dank

Stevo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back