Welke gereedschap aanschaffen als beginner?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bamekipa, 27 nov 2020.

  1. Bamekipa

    Bamekipa

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo modelbouwers,
    Zojuist nieuw op dit forum omdat ik nu met meer tijd, bijna met vervroegd pensioen, eigenlijk een hobby van mijn eigen opa wil oppakken, namelijk modelschepen van hout bouwen.
    Op internet gezocht en in een winkel geweest waar ik het advies kreeg om bijvoorbeeld te starten met de Zuiderzee botter, ik geloof van tegen de honderd euro.
    Mijn vraag is echter wat ik aan extra gereedschappen dan nodig heb, want ik neem aan dat niet alles in de doos zit. Op zich ben ik wel handig, heb uiteraard wel veel gereedschappen, maar dan vooral voor grotere hout projecten, zoals kasten enz.
    Is er wellicht iemand bereid wat preciezer aan te geven wat ik als beginner sowieso echt moet aanschaffen?
    Ik zie op internet namelijk best veel verschillende dingen.

    Graag een reactie.
    Groeten,

    Paul
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Paul, Welkom op het Forum en goed dat je iets met je vrije tijd wilt gaan doen. Neem maar aan dat er in een doos met bouwmaterialen voor een scheepsmodel geen gereedschap zit. Er even vanuit gaand dat je die Zuiderzeebotter gaat bouwen raad ik je de volgende dingen aan: een figuurzaagset met metaalzaagjes, hobby- of Stanleymes, kleine boortjes (1, 1,5, 2, 2,5 en 3 mm), Dremel, of afgeleide daarvan, klemmen, watervaste houtlijm, bouwplank, snijmat, metalen lineaal, postbode-elastieken, hobbyzaag(je), set kleine vijltjes, pincet(ten). Neem aan dat je een accuboortol hebt. De Dremel is gemakkelijk om iets te frezen, schuren of slijpen. Zo je dat wilt dan ook iets in die richting. Zelf biets ik bij de tandarts zo af en toe wat afgedankte boortjes of freesjes. Met genoemde spullen kom je al een heel eind. Bewust heb ik er buiten de Dremel geen machines bij gezet. Maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker en sneller, maar met wat inventiviteit heb je het niet echt nodig. Modelbouwen is een hobby waarvoor je veel tijd nodig hebt en die ook gewoon moet nemen. Maar als pensionado gaat dat wel lukken. Succes ermee en gewoon vragen als iets niet duidelijk is. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Bamekipa

    Bamekipa

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Klaas, hier kan ik wat mee! Super bedankt. En met die vrije tijdsbesteding komt het wel goed, ik heb eigenlijk teveel hobby's.
    Gr. Paul
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    1. Schuifmaat
    2. Veel geduld, goede verlichting, een plek die je niet iedere dag op moet ruimen!
    3. Dremel is leuk maar een handboortje werkt vaak beter.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Klas zijn advies is meer dan compleet, Kan alleen goesting en geduld toevoegen.
    Succes alvast met de nieuwe hobby
     
  6. Bamekipa

    Bamekipa

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de tips! Inmiddels al een weekje bezig zojuist de "valse bodems" aangebracht. Voorgebogen boven een pannetje met water aan de kook. Ging goed. Wel 10 lijmklemmen gebruikt, staat te drogen. Afgelopen week eerst een kielklem gemaakt. Op een paar vijltjes na lijken de hulpmiddelen op orde. Leuke hobby; je wilt maar door, maar zoals al gezegd goesting en geduld zijn belangrijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina