Welke gloeiplug te gebruiken?

Onlangs heb ik een tweedehands tunnelboat gekocht met daarachter een 7,5cc K&B outboard motor.
Nu zit ik met het volgende, de motor is op zich prima te starten, en aanvankelijk draait deze prima verder.
Mijn probleem is alleen dat als de boot een meter of 40 verwijdert is, de motor stilvalt.
Nu heb ik hem aan de kant getest met verschillende instellingen, en ik begin te vermoeden dat het aan de gloeiplug ligt.
Momenteel zit er een OS 8 gloeiplug in, maar is dit wel de juiste voor deze motor?
Op internet heb ik ook al gezocht maar ik kan er helaas weinig over vinden.

Is er hier misschien iemand die me wat wijzer kan maken?

Ben geen botenman , maar vanuit m'n auto ervaringen lijkt het mij dat het eerder in de afstelling gezocht moet worden.... Met een slechte plug wordt starten en lopend houden meestal lastiger/onmogelijk...

Aangezien de motor wel loopt en de boot ook wegkomt , zit het in mijn ogen eerder in de afstelling. En dan vooral het volgas gedeelte ;)

probeer de motor eens te starten met zender en ontvanger aan.

doe de hendel tegenovergestelde richten duwen als dat je gas geeft (remmen bij autoos)
kan zijn dat hij dan de carburateur te veel dicht duwt, als dat zo is de stationair schroef afstellen.

mvg Hans

carb moet bij een boot dicht kunnen ...
je wil ternimmer nooit dat de motor blijft lopen als hij uit MOET.
een boot heeft namelijk altijd aandrijfing en dus geen koppeling zoals een autotje.

zender goed afstellen zodat als je stick of trigger neutraal staat de carb 1½ a 2 mm open staat .

verder is afstellen op gevoel..
als je op de kant gas geeft houd ie dan in of schiet ie gelijk in toeren.
als ie inhoud iets armer zetten
als ie snel in toeren schiet iets rijker zetten.

let op dat je een K&B outboard aardig op toeren moet houden tijdens het varen ...
deze motoren houden niet van laag toerental

okeeeej weer iets geleerd.

maar dan moet ie wel zorgen dat ie niet remt (wat ook door stroing kan worden veroorzaakt servo jitter) zeker bij 27mhz of 40 mhz

carb moet bij een boot dicht kunnen ...
je wil ternimmer nooit dat de motor blijft lopen als hij uit MOET.
een boot heeft namelijk altijd aandrijfing en dus geen koppeling zoals een autotje.

zender goed afstellen zodat als je stick of trigger neutraal staat de carb 1½ a 2 mm open staat .

verder is afstellen op gevoel..
als je op de kant gas geeft houd ie dan in of schiet ie gelijk in toeren.
als ie inhoud iets armer zetten
als ie snel in toeren schiet iets rijker zetten.

let op dat je een K&B outboard aardig op toeren moet houden tijdens het varen ...
deze motoren houden niet van laag toerental
De afstelling van de carb staat dus goed want als ik de stick helemaal naar beneden druk (geen luchttoevoer meer) valt de motor dus stil.
Stationair draaien doet ie goed, maar wel met een redeljk hoog toerental.
Maar zoals ik hierboven lees Jaimy, zal ik hem iets rijker moeten zetten.
Morgen weer eens testen en we zullen zien wat eruit komt.

Overigens wel jammer dat ik er niet bij kon zijn in Eersel, ik had nog wel wat tips en trucs kunnen gebruiken, wie weet een volgende keer.

Aangezien de motor wel loopt en de boot ook wegkomt , zit het in mijn ogen eerder in de afstelling. En dan vooral het volgas gedeelte ;)

Yep, klopt helemaal, dus morgen weer lekker verder prutsen, ik kom er wel hoor. Al is het dan met wat hulp van hier en daar, maar daar is dit forum dan ook voor.

Hoi Jaimy,

Ik heb nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken, ik ben namelijk ook nog bezig met een ander speedbootje aan de praat te krijgen, met een 4,5cc K&B.
Ik moet zeggen dat dat bij deze een stuk beter gaat, toeval misschien, maar toch...

Afspreken wil ik best doen, maar wat is voor jou halverwege?

Back