Welke hotliner is dit?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door niels steigenga, 5 mrt 2008.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb een hotlinertje liggen welke ik graag wil verbouwen tot een schandalig monster! ;)

    Alleen geen idee welke het is, wel wat vergelijkbaars gevonden maar niets wat letterlijk overeenkomt.

    Wat foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Is er misschien iemand die hem herkent? Graag!
    Als ik weet welke het precies is wordt het makkelijker om een setup uit te zoeken, ook voor het CG e.d. is het wel fijn de naam van de kist te weten.

    Alvast bedankt! :D

    groetjes,
    niels
     
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan je even vermelden wat de spanwijdte is.
    En zit er een gat in je kielvlak om de servo voor hoogte in te plakken?

    Ik denk dat het een Simprop is, of een Surprise achtig iets.

    CG en setup is niet zo moeilijk, CG ligt op ongeveer 1/3 van de voorkant van de vleugel en setup is gewoon wat er in past, binnen je budget.

    GJ
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Lachen! Ja, zo kan ik het ook...
     
  5. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Is het een vliegsmurf?

    [​IMG]





    :D
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2008
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Ja, een hotliner moet zo hard mogelijk omhoog.
    Dus de beperkende factor is de ruimte en het budget.
    Als dit model ruimte heeft voor een 35mm motor en je kan er 16 cellen of 4S lipo in kwijt dan kan je er zo'n 3 kilowatt in leggen, als je budget dat toelaat...

    GJ
     
  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Is dit niet een coyote (hoe je dat ook schrijft) van Jet en speed models??
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2008
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Coyote zou inderdaad kunnen.
    Alleen heeft Jet en speed altijd glitterrompjes maar als de span 150 cm is dan zou het wel zoiets kunnen zijn.
    Maakt op zich niet uit welk model het is, het gaat er alleen om wat de setup zou moeten zijn.
    Dat is voor elke hotliner gelijk, te veel vermogen in een te kleine romp.
    Als servo's gebruiken we Dymond D60 of een Hitec HS85.
    Geen metal gear, die hebben te veel speling en dan krijg je flutter.

    Als het de Coyote is (150 cm span) dan hebben we hem gevlogen op ongeveer 800 watt en dat ging leuk omhoog ( 7 seconden verticaal omhoog en uit zicht).
    Snelheid lag zo tegen de 200 km/u, met een ander geprofileerd stabilo , gemeten met radar.

    Even zoeken, ik heb nog wat fimpjes denk ik.

    GJ
     
  9. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt voor de reactie's!

    Het gat in het kielvlak is enkel een doorvoer van stuurkabels. Het hoogteroerservo ligt in de romp.

    Aan een coyote had ik inderdaad ook gedacht, maar omdat ik het niet zeker wist...
    Ik zal vanmiddag eens alles opmeten (span e.d.)

    Als setup wordt budget niet echt een beperkende factor, 4S lipo had ik al in gedachte. Alleen zoek ik nog een motortje, liefst bij UH. Zou dat een buitenloper of beter een hoogtoerige binnenloper moeten zijn?

    Als iemand tips heeft voor de setup=> graag! :D

    Als het maar heeeeeel erg hard gaat, en daarbij een klein beetje aan de centjes denken ;)

    Voor motor en lipo trek ik 160 euro uit! 8)

    gr,
    niels
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niels, je moet ook even kijken of er wel een sterke ligger in de vleugel zit.
    Dit soort modellen (beplankte vleugel) heeft wel een topsnelheid, profiel is waarschijnlijk een RG14.
    Over de 200 km/u zal je moeilijk komen, er zit gewoon een rem op..
    De voll gfk dingen (Raketenwurm, Surprise) zijn een stuk sneller (maar ook duurder).

    160 Euro is een behoorlijk beperkt budget voor een hotliner.
    Mijn lipo is alleen al zo'n 120 euro.
    De motor is ruim 350 euro en de regelaar 170.

    Maar OK, je kan wel wat simpeler spul erin hangen en ook hard gaan.
    Als motor zou ik een binnenloper met gear nemen, een buitenloper past erg moeilijk in de neus.

    Ik zou gaan voor een Feigao 540 7L met een 6.7:1 gear.
    Daar zet je een 15x13 prop op, op 4S trek je dan zo'n 60A.
    Neem een regelaar die dat makkelijk kan trekken, 100A op 6S of zo, dan kan je met de setup nog wat spelen.
    Je moet dan zeker met 15-20 meter per seconde omhoog kunnen.

    Succes!

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2008
  11. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Duidelijk! :D

    De vleugel is trouwens extreem stijf, helemaal strak en eigenlijk geen ligger te vinden zo vanaf de buitenkant.

    Ik zag dat UH ook alle feigao motortjes hadden liggen, is een gearbox perse nodig? Misschien is er een andere binnenloper waarmee ik direct drive kan gebruiken, is wat makkelijker, bovendien zou ik zo snel niet weten waar zo'n gearbox te vinden.

    Verder neem ik aan dat de prop een klapprop wordt, klopt dat?

    gr,
    niels
     
  12. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    gearbox gevonden! ;)

    @GJVO:

    Welke snelheden kan ik verwachten met die setup? Gaat mij niet zo zeer om het hotline vliegen maar meer om gewoon extreem snel rond te toeren!

    gr,
    niels
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om een beetje rendement te krijgen moet je wel met een gearbox werken.
    De prop is inderdaad een klapprop.

    De snelheid waar ik over praat (200km/u) is aangedoken.
    Rechte lijn is minder snel.
    Dus met een mindere setup kan je ook 200 maar dan duurt het zo lang tot je weer boven bent.

    Oh... onze ervaring is dat hij met lipo's langzamer gaat, hij is te licht, NiMh pakket kwam veel harder over het veld zetten.
    Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te zwaar aan het bouwen bent.

    En de vleugel kan wel stijf aanvoelen maar zal zeker een keer breken, dus kijk even zeker of er een ligger in zit.
    En het pennetje wat in de vleugel verlijmd zit, dat moet ook erg goed vast zitten!

    GJ
     
  14. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt voor de tips!

    Gaat goedkomen dan. En om efficient aan m'n gewicht te komen is het wellicht een idee om eens te gaan kijken naar A123 cellen! Ik denk niet dat ik 12 nimh cellen kwijt kan in het smalle rompje, doe deden jullie dat?

    bedankt! :D

    gr,
    niels
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan GP2200 cellen gebruiken ipv de grotere GP3700.
    A123 kunnen niet zo heel veel stroom aan. ongeveer 40A, hou daar rekening mee.


    GJ
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja hallo... een baksteen gaat ook 200 km aangedoken (misschien nog wel iets sneller). Ik denk niet dat iemand het interessant vindt hoe snel een vliegtuig (model of 1:1) naar beneden kan duiken! Toch? :-D
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uh.. Bart,

    Het is niet verticaal naar beneden hoor maar onder een hoek.
    Een baksteen die onder een hoek valt zal je niet snel zien.
    Rechte lijn snelheid van een hotliner is moeilijk te meten omdat dan de motor oprookt en de prop ontploft.
    Dus je meet de snelheid recht omhoog, dus volledig verticaal en ook de snelheid recht over het veld, aangedoken.
    Recht omhoog loopt bij de wedstrijd kisten van 40 tot wel 70 meter per seconde, dus hij gaat ook tussen de 150 en 240 km/u recht omhoog.
    En aangedoken halen de RW's wel >300

    Dat zie je een baksteen niet snel doen.

    Zondag gaan we filmen, kan je zien hoe het er uitziet.

    Mijn zelfgebouwde kist met als vlieger Gerben:
    [​IMG]
     
  18. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Netjes! :D

    Maar zouden de GP2200 cellen niet wat weinig zijn bij 60A? Ik denk dat die stroom misschien te hoog is voor ze maar dat je sowieso een extreem korte vliegtijd hebt.

    Ik heb naar de 3300mah cellen gekeken, pakket weegt dan 695 gram.

    groeten,
    niels
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niels, goede GP2200 cellen kunnen meer dan 100A aan.
    Je moet gewoon even kijken wat voor accu's erin kunnen, beetje schuiven en rommelen.
    Als de vleugel er nog maar goed op kan, dat is het moeilijkst.
    De motorloop ligt ergens bij 1 minuut.
    Dus als je 6 seconden nodig hebt om omhoog te komen kan je 10x omhoog.
    Dat is meer dan genoeg
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2008
  20. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt voor de tip!

    Ik ga eens meten! Van de week maak ik uit piepschuim wat blokken met dezelfde afmetingen als de accu's, eens kijken wat wel en niet past. :D

    gr,
    niels
     

Deel Deze Pagina