Welke hotliner is dit?

Je moet wel rekening houden met het feit dat je een klapprop gaat gebruiken.
Toerentallen boven de 10000 zou ik niet aanraden, dus die hoogtoerige binnenloper als direct drive kan je vergeten.
Bladen vliegen je om de oren.... ja, daar hebben we ervaring mee.
Dat kom ik voor het eerst tegen... zit 'm dat puur in de draaisnelheid, of in het ev. uitlubberen van de gaten in de bladen? In dat geval zou je, lijkt me, de ESC zo kunnen instellen dat-ie wat rustiger opstart, toch?
 
Nee, dat komt door de centrifugaalkracht (middelpuntvliedende kracht)
De bladen worden dus zwaarder.
Geloof dat er ook een waarschuwing bij de props geleverd wordt, zowieso heeft een vaste prop ook een maximaal toerental.
Graupner heeft van die mooie lijstjes bij de props.

@Niels, ik heb de motor gevonden.
Stuur me maar een PBtje met je adres, stuur ik hem op.
Huis is ongeveer 50mm lang, diameter is 32 mm, asdikte 4mm.
Ding trekt ongeveer 48A op 3S met een 10x6 Aeronaut klapprop.
Weegt 106 gram.
Timing van de regelaar moet op 10 graden

GJ
 
Op 4S met een Graupner 8x4,5 - 18284 rpm, ca. 100 km/u, 2000 gr., 45A, 600Watt.

Dus dan zit je met 18284 te hoog, plus dat je rendement bij een snel draaiende prop lager ligt dan bij een langzaam draaiende prop.

Als je dan ook nog eens de motor aanzet in duikvlucht of zo dan klapt ie zeker.

GJ
 
16000rpm met 8 spoed is toch wel een must voor zo'n vliegtuigje. Dus misschien geen klappropje? Een theoretische snelheid van tegen de 200 is denk ik goed te doen. Ligt misschien ook een beetje aan de sterkte van het vliegtuig. Doe ik nu ook met m'n diamond dust. En is nog comfortabel te vliegen qua snelheid.

Maar snelheid went, er zullen er vast wel een paar tussen zitten die met 300+ op zondag ochtend nog rustig vliegen.

Veel succes, en maak er iets snels van!
 
Hobbycity Online R/C Hobby Store : A41-60 Brushless Hybrid Inrunner/Outrunner 1600kv $39.55

we run the motor on 4 lipo 5000 from zippy , with a 7 x 7 apc on 700 watt. the prop runs at 18500 rpm.very good setup for speed models.
gr from the nederlands

Tja, maar een vaste prop hoort dan toch eigenlijk niet op dit model.

03121475_b_0.JPG

IL 3656

Gut geeignet für E-Segler mit bis zu 3,5m Spannweite,Abfluggewichte bis 2800g.
Länge 56 mm, Durchmesser 36 mm, Gewicht 260 g, Wellendurchmesser 5 mm.
Stromaufnahme 40-50 A, 450 Watt, 1200 Umin/V.
Empfehlung: 11x6,5 Klappluftschraube mit 3 LiPo, 41 A, 9000 U/min .


Het genereuze aanbod van GJ is natuurlijk helemaal niet gek!

 
Als je geen klapprop neemt remt dat zo enorm af.
Als wij met de prop ingeklapt vliegen en je zet de motor aan dan zie je het vliegtuig gewoon remmen.
Dus bij dit soort vliegtuigen is een klapprop een must.
 
Bedankt voor alle tips!

Ik heb nu wel een helder beeld van wat wel en wat niet te doen!

Ook erg bedankt voor de uitleg bij sommige setups! :D

groeten,
niels
 
Als wij met de prop ingeklapt vliegen en je zet de motor aan dan zie je het vliegtuig gewoon remmen.
Met dit voorbeeld kan je natuurlijk geen onderscheid maken tussen de remmende werking van een stilstaande, of een (langzaam) draaiende prop. Dat een draaiende prop weerstand geeft weten we natuurlijk; een stilstaande heeft ook weerstand, minder dan een vrij draaiende, maar hoevéél precies is waarschijnlijk van verschillende factoren afhankelijk... (o.a. het profiel en de spoed).
In elk geval vind ik óók dat op sommige typen vliegtuigen een vaste prop geen gezicht is...
 
Probleem opgelost.
Komplete setup (motor, meenemer, prop, spinner) onderweg naar Niels.
Veel succes ermee!

GJ
 
Bedankt voor deze uitermate nuttige bijdrage aan dit forum, waaruit niet valt op te maken over welk onderwerp je nu eigenlijk een nogal onaardig overkomend optisch waardeoordeel velt.

Verder zou ik het op prijs stellen als je probeert het vloeken achterwege te laten. Nergens voor nodig.

Vincent
 
Back
Top