Welke hout soort gebruiken?

• Topicstarter Topicstarter martinmack
  • Startdatum Startdatum
M

martinmack

Guest
Hallo,

Ik wil zeer binnenkort beginnen met de bouw van de Anna Broere.
Ik zat zo eens rond te kijken voor hout soorten.
Maar het moet ook een beete buigzaam zijn.
Maar toen vond ik dit, en ik schrok jo...
Vliegtuigtriplex - aircraft plywood / Flugzeug sperrholz

Moet je deze kast eens zien:

horsman-kast.jpg

Als dit niet buigzaam is dan weet ik het ook niet meer:D
Maar ik moet ook zeggen dat het ook wel aan de prijs is, maar dan krijg je ook wat.

Maar mijn vraag was:

Welke houtsoort is het beste volgens jullie?

Groeten,
Martin Nuij

Dag Martin ,

voor wat mij betreft , hoe goedkoper , hoe liever ...

Indien mijn rompen groter dan 1 meter zijn , gebruik ik 5mm dik multiplex voor de spanten en 3mm dik triplex voor de beplanking , de 3mm triplex is thuis gezaagd in strookjes met een breedte van 10 mm ...

indien kleiner dan 1 meter , 3mm dik berkentriplex voor de spanten en 2 mm dik abachi stroken voor de beplanking

de groetjes ,

Laurent

Dag Martin ,

voor wat mij betreft , hoe goedkoper , hoe liever ...
Kijk, dit standpunt huldig ik ook!

Ik ga daarom "shoppen" bij de groenteboer. Die heeft vaak kistjes waarin hij zijn producten aangeleverd krijgt. Sinaasappels, mandarijnen, kersen, aardbeien, vaak zitten die kleine doosjes in een wat grotere kist. Deze kistjes heb ik inmiddels in gebruik als basismateriaal voor mijn schepen.
Wel even "mooie" kistjes uitzoeken; dus met vlak, droog hout.
Let op! Er zijn ook kistjes met geperste houten bodem. Deze zijn niet bruikbaar.
Zoek kistjes met triplex of massief hout. Door verschillende soorten kistes te gebruiken krijg je ook nog verschillende diktes hout.

Succes,

Wim

Hallo,

Heel erg bedankt.
Ik dacht dat jullie juist dure hout soorten gebruikten,
Maar ik heb me dus goed vergist.

Maar ik zat zelf ook te denken aan triplex.
Maar kost triplex duur?

Groeten,
Martin Nuij

Voor mij gaat er niets boven mahonie latjes (bruine houtsoort) voor de buitenhuid, het is behoorlijk soepel, en toch stevig. Het is niet echt duurder dan abachi latjes, maar bouwen met massieve latjes is sowieso duurder dan triplex. De uiteindelijke kosten hangen natuurlijk af van de grootte van de boot. Ideaal voor massieve latjesbouw is een boot die kleiner is dan 1m, omdat er dan geen aaneenzettingen zijn, want dat geeft telkens een knikje in de bochten.

Maar kost triplex duur?

een plank van 3mm dik triplex , 122 op 122 cm , bij de G*amma , kost minder dan 10 € , dacht ik ...

Anders , ga je zoals door Wim angehaald , naar de groenteboer , of bij de supermarkt , je kan daar gratis triplex vinden bij het afval ...

Ja , ik weet het , het iks nogal beschamend om in een afvalberg te gaan te gaan "schooien" maar je wordt aan gewend , zeker als je daarbij een klein uitleg geeft bij de mensen die raar zouden kijken ...

de groetjes ,

Laurent

hallo,

als je een gestroomlijnd schip op speedboot wil maken
moet je niet al te dun balsa hout nemen.
maar dat moet je wel nog eerst bewerken.
dat is ook heeeeel licht en sterk genoeg
bouw er zelf ook boten van.

gr . virgil

houtsoort

Ik bouw de spanten van 3mm triplex, het middenschip van 9mmx9mm balkjes. het vlak van 3mm triplex, de huid van het middenschip van 2mm balsahout en de kop en kont van 1,5mm balsa. dit smeer ik van binnen en buiten in 2 tot 3 lagen polyesterhars wat vooral de 1e laag heel mooi in het balsahout zuigt en sterk genoeg wordt voor normaal gebruik. Het betreft bij mij trouwens een binnenvaartschip van 2,2meter lang bij 22,8cm breedt.

Groet, Ingmar

Back