welke houtsoort is dit?

Helaas, helaas.... tegenslag gehad.
een slechte landing met als gevolg vleugelschade.
mijn toestel een esm F8F ARF.
1/2 van de vleugel gebroken.
Ik ben deze nu aan het reconstitueren.

De vleugel is gebroken op zijn zwakste punt en dat zie je gewoon. De spanten die niet gebroken zijn, zijn volgens mijn bescheiden mening 3 laags triplex.
294IMAG0868.jpg

De gebroken ribben zijn anders, qua look zou je zeggen balsa, maar het is net iets steviger..
263IMAG0859.jpg

als ik het stukje identiek uit balsa maakt dan weegt het balsa kopietje net 1 gram, terwijl het origineel 2 gram weegt...
25920131008_091938.jpg

het lijkt op balsa, en het buigt iets minder.... heeft wel de looks van balsa....
160IMAG0858.jpg

Het zou nog geïmpregneerd balsa kunnen zijn, bijvoorbeeld met G4 van VossChemie. Dat maakt het stijver en zwaarder, naast dat het een hoge vochtbestendigheid geeft.
Is lastig uit te vinden, of je moet iemand in de buurt hebben die het gebruikt.

Groet,

Ad Bakker

ik heb hier epoxyhard staan voor te glassen.....

Even de vraag of dat voldoende impregneert, daar zou je dan een injecteer hars voor moeten hebben die dikwijls op hout wordt aangebracht voorafgaand aan het lamineren met glasvezel.
Maar is het proberen waard.

Groet,

Ad Bakker

Even de vraag of dat voldoende impregneert, daar zou je dan een injecteer hars voor moeten hebben die dikwijls op hout wordt aangebracht voorafgaand aan het lamineren met glasvezel.
Maar is het proberen waard.

Groet,

Ad Bakker

idd het proberen waard.
Ik vraag mij af indien ik die stukken zou vervangen doordezelfde dikte 2mm of misschien 1.5 triplex, ik niet aan een sterk gelijkend gewicht zou uitkomen.
Maar dan denk ik weer ,gezien het stukje 2 gram weegt...in 1.5 triplex het nog zwaarder zal zijn.

Heb je nog hout over van je fruitkistjes?
Die paar grammetjes op zo'n kist kan volgens mij geen kwaad.
Zal je nooit merken. Je kan nog die gaten ovaal maken om wat gewicht te besparen.
Zal dan nog sterker zijn dan de originele.
Mvg Wes.

Fruitkistjes zijn ook 3mm
Zal er ook eens eentje maken en wegen,
Alleen die balsa liggers zijn gebroken, persoonlijk vind ik dat ook iets te zwak.
Anders triplex van 1,5mm ...
Ik ga eens bij de modelbouw shop moeten binnen springen....

Zou het Abachi kunnen zijn? Dat is plm 2 x zo zwaar als Balsa, en inderdaad tamelijk grof vezelig (waarbij de vezels op het snijvlak van dichtbij er uitzien als dunne buisjes, net als op de onderste foto) en een beetje sterker dan Balsa.

Werd redelijk veel gebruikt om schuimvleugels in te dekken (Abachi-fineer) en werd volgens mij ook gebruikt voor bijvoorbeeld wortelribben....

Groet, Bert

ik weet niet of abachi het dubbele weegt als balsa, maar de kleur en de structuur zou het wel kunnen verraden, dat he inderdaad abachi kan zijn.
Maar waar kan je dat gaan kopen??

Ik heb nu dat balsa stukje van 1 gram eens behandeld met epoxyhars die ik normaal gebruik om te glassen.
Na een namiddag droog.
Het valt me op dat het nu even sterk tot zelfs sterker is dan het originele 2 gram wegende plaatje.
Onderhandeld woog het 1 gram, nu weegt het 1,67gram....
Denk het zo te gaan vervangen, dus met geimprimeerde balsa.....

Even naar de plaatselijke fruit en groenten winkel geweest.
Daar hadden ze net een grote lege doos van brie kaas.
Triplex van 2,3mm dik....ideaal :)
Zal dit gebruiken, het heel geringe keerdicht zal de stevigheid ten goede komen....

45120131011_183622_1.jpg

Laatst bewerkt:
Het ziet er voor mij eigenlijk gewoon uit als hard balsa....
Balsaplankjes variëren enorm in gewicht, sterkte en hardheid. De lichtste van 2mm wegen bijvoorbeeld minder dan 20 gram (=wit, licht, zacht hout), de zwaarste kunnen makkelijk meer dan 50 gram wegen. Die zware zijn véél harder en stugger en hebben een veel donkerder kleur. De structuur van hard balsa is is duidelijk anders.
Ik heb toevallig pasgeleden een stapel gesorteerd. De gewichten staan er op (mijn zwaarste vallen in de categorie "middelhard") maar je ziet goed het verloop, ook in kleur.

130325_Libelle000_zps408aae98.jpg

:shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:

Ja het is een schaalfoto...
Nee, het is gewoon mijn tablet die denkt dat het woord verkeerd geschreven is en dan automatisch woorden zelf verbeterd,is soms gemakkelijk maar ook soms vervelend.....

@pfajh.... Bedankt voor je info.
Ik zal in het vervolg mijn weegschaaltje meedoen.ik wist dat er wat verschil in gewicht kan zitten bij balsa, maar ik wist niet dat het bijna het dubbele kon zijn.....

Laatst bewerkt:
Back