welke kabels gebruiken

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
mag morgen mijn EZ bouwen en ben aan heb nog een klein vraagje:
van de motor naar de regelaar moet ik een kabel leggen nu heb ik een dikke kabel opengesneden en de draden eruit gehaald is dit goed of moet dit speciale modelbouwkabel zijn?
de doorsnede van de ijzeren geleiddraad is even dik als die van de regelaar maar de issolatie is minder dik en de kabel is niet zo flexibel meer plooibaar.
mag ik deze kabel gebruiken? of beter een andere?

greets

elke kabel mag je gebruiken, als ze maar dik genoeg zijn, en goed geisoleerd.
Doe als het kan ook even een krimkous over de soldeerpunten, dan ziet het er ook nog eens netjes uit!

Hallo,

Het beste (en brandveiligste) is om speciaal hiervoor in de modelbouwwinkel te verkrijgen gewoven electrodraad te kopen met silicone isolatie (rood of zwart) van 2.5mm of 4mm kwadraad. Het rendement (weerstand) van deze draad is waarschijnlijk ook beter dan diegene die je nu gebruikt. Nadeel : prijs (2.5 Euro mer meter voor de 4mm)

Olivier

Het is gebruikelijk om de kabel tussen de motor en de regelaar zo kort mogelijk te houden.

De kabel die dan verlengt zou moeten worden zit tussen de accu en de regelaar.

Dikte, type en soort kabel. Als het even dik is als wat aan de regelaar zit is het prima.
Een kabel met Silicone isolatie is pas nodig als je door een te dunne kabel teveel stroom perst. Dat wordt warm.

Bij een EZ is van te dun en te veel stroom geen sprake.

Een kabel met Silicone isolatie is pas nodig als je door een te dunne kabel teveel stroom perst. Dat wordt warm.

Dat geeft toch een hoop verlies ?????? :oops: :oops:

natuurlijk geven dunne draden meer verlies, daarom lekker dikke draden gebruiken.
Siliconen isolatie is om het lekker flexibel te houden. Dan heb je ook niet snel last van een kabelbreuk ed.

veel mensen onderschatten het nut van degelijke kabels. bij lage amperages is het waarschijnlijk niet nodig degelijk draad te gebruiken maar het haalt altijd winst.

een kabel heeft een weerstand hoe hoger de weerstand hoe meer verlies hoe korter je gebruikstijd. het voordeel van flexibele draden is inderdaad het minder kwetsbaar en het is makkelijker weg te werken.

het aantal aders in een draad zegt vaak iets over de weerstand. hoe meer aders hoe kleiner de kans op draadbreuken.

beter besteed je een paar euro meer in bedrading en voorkom je een crash als ik het goed begrijp heb je een vliegtuig. een draadbreuk is dan hoogstwaarschijnlijk fataal.

Heeft iemand een online shopje waar ik siliconenkabels kan kopen ? (Ja, conrad heeft ze maar die verzendkosten zijn zo hoog :cry: )

Beter is het om wat te investeren in een verguld stekkertje voor de accu.
Dan een dure dikke kabel in een EZ te legggen.

De meeste ongecontroleerde boomtop landingen worden veroorzaakt door een slechte verbinding tussen accu kabel en de rest van de bekabeling.

De touwen (kabels) die ik zelf gebruik zijn.
PVC litze 1mm² kern 259x 0,07mm²
Tot 15A meer dan voldoende

PVC litze 2,5mm² kern 651x0.07mm²
40A continue is toch wel de grens.
Niet dat kabel gaat roken.
De stekkers mogen eigenlijk maar tot 32A continue belast worden.

ik zou gewoon naar de dichtsbijzijnde goede electronicazaak gaan, hebben ze ook erg goede kabel.

conrad heeft geen gratis verzendkosten meer, dat was tijdelijk :(
nog wel 7,50 korting, maar dit is alleen als je boven de 75 pleuro zit :(

Ik vind idd goede kabels en connectors ook belangrijk. Daarom heb ik eigenlijk altijd siliconenkabels(gevlochten volgens mij)+goudcontacten.

Siliconenkabel koop ik meestal bij aircraft-world
net als goudcontacten vind ik die daar zeker betaalbaar.
En voor $2,50 verzendkosten altijd leuk :D

Back