Welke kies ik om te beginnen??

Hello
Ik wil beginnen met deze leuke hobby waar ik al aan verslaafd ben zonder een helicopter te hebben.
Een paar keer eens mogen proberen met mijn schoonzoon zijn Nine eagle solo en ik heb het al zitten.:D
Ik zal maar beginnen met een Coaxial model omdat ze mij dat hier aanraden,alhoewel ik op dit forum ook al ergens gelezen heb dat als je verder wil gaan dan Coaxial je beter met FP kan beginnen.
Maar ik zal toch maar met de makkelijkste beginnen denk ik zo.
Nu twijfel ik wel nog tussen twee merken waarvan de zender volgens mij verder kan gebruikt worden in een volgend(FP) toestel.
Ik twijfel dus tussen deze twee reeksen
Blade MCX,Blade MSR en Blade 120SR ofwel
WAlkera Lama2,Walkera CB100 en Walkera 4#6 Bell.
Mijn voorkeur gaat uit naar Walkera omdat ik deze veel knapper vind,maar is het ook de beste keuze?Ook kwestie makkelijker vliegen,makkelijker onderdelen verkrijgbaar enz..
Allee,laat de goeie raad maar komen.

Laatst bewerkt:
ik kan niets zeggen over beide lijnen van modellen omdat ik daar geen enkele van heb.

maar aangezien je al een beetje coax hebt gevlogen zou je als je wilt al direct met een cb100 of msr aan de slag kunnen.

ik had zelf maar een 10 tal vluchten met 3 kanaals coaxjes erop zitten toen ik mijn solo pro kocht en na enkele batterijen kon ik hier al mee hoveren, tot nu toe (3 weken) nog maar voor 7 euro aan vervangstukken moeten betalen en die had ik er in 30 minuutjes opstaan, waarvan 15 minuutjes voorbereiden en zweten omdat ik nog nooit enige ervaring had met aan een heli te sleutelen. (toch verlang ik soms naar een coaxje om lui in de zetel te zitten en te vliegen, ik heb mijn aandacht nog helemaal nodig om leuk met de solo pro te kunnen vliegen..)

qua merk heeft eflite een betere naam voor de mcx en msr, de 120sr heeft al wat kritiek moeten verdragen (ik denk toch dat het deze was). walkera heeft heel wat tegenstanders maar ook voorstanders.

onderdelen zijn van beide heli's goed te verkrijgen. het loont ook vaak als je een bepaalde heli terug kan vinden in een modelbouwwinkel in je buurt, dan heb je altijd reservestukken en hulp bij de hand, maar met een beetje geduld, logica en het internet kom je er ook wel uit.

ik zou nóg een hele muur kunnen typen, maar misschien voor een andere keer ;)

Laatst bewerkt:
ik ben zelf nu erg ervaren met de mSR en de 120 SR. en als ik jou advies mag geven, kies dan voor de mSR. koop gelijk online wat reserve accutjes, 2 staart propellors en een stabilisatie rotor. dan kun je perfect gaan starten met leren vliegen. de mSR kun je volle kracht tegen een muur laten vliegen, dan nog is die haast niet stuk te krijgen. ik weet zeker dat deze heli jou veel onkosten gaat besparen.

Walkera gebruikt meer metaal, Eflite meer kunststof. Metaal kan preciezer zijn, maar verbuigt sneller in een crash, terwijl kunststof meeveert. Ook schijnen sommige Walkera motoren een korte levensduur te hebben en het soms na 10 tot 20 vluchten het al te begeven. Onderdelen zijn wel goedkoper dan bij Eflite.

Nine Eagles biedt trouwens ook leuke producten tegen een interessante prijs. Behalve de genoemde Solo coax en Solo Pro hebben ze ook grotere heli's zoals de Free Spirit FP en de Kestrel met schaalromp. Enige nadeel is dat je geen echt uitgebreide programmeerbare zender erbij kan nemen, zoals bijv een DX6i die bij de Eflite producten gebruikt kan worden. Al is de standaard zender zoals die bij de Solo Pro wordt geleverd best uitgebreid, met een handig display, subtrims, met 1 enkele schroef om te zetten van mode 1 naar mode 2 en andersom, en zelfs de eindpunten van de servo's zijn aan te passen in alle richtingen.

Met het ook op het aankomende winterseizoen, waarbij buiten vliegen lastig zal kunnen zijn, is een kleine indoor heli waarschijnlijk nu je beste keus om lekker binnen te kunnen oefenen.

Walkera gebruikt meer metaal, Eflite meer kunststof. Metaal kan preciezer zijn, maar verbuigt sneller in een crash, terwijl kunststof meeveert. Ook schijnen sommige Walkera motoren een korte levensduur te hebben en het soms na 10 tot 20 vluchten het al te begeven. Onderdelen zijn wel goedkoper dan bij Eflite.

Shit happens, staartmotor van de onlangs geleverde 2e CB100 is een ma-ochtend model. Een nieuwe staartmotor a 18 euro bij een NL retailer kopen is volgens mij voordeliger dan een RMA procedure incl. verzendkosten richting HongKong op te starten. Dinsdag rolt het nieuwe brushless staartmotortje in de brievenbus.

Overigens is de staartmotor van de CB100 zo'n beetje het duurste vervanginsonderdeel. Meeste onderdelen zijn onder de 5 euro.

@ Vraagsteller: CB100 is leuk speelgoed, net als de Solo Pro en mSR.
Het allerbelangrijkste van dit speelgoed is of je snel aan onderdelen kan komen. Mijn advies is om er 2 op 1 zender te kopen, ongeacht voor welk model je gaat.

Edit:
Leuk beginnerspad is beginnen met een kleine coaxiale heli om het stickgevoel te krijgen, daarna mini FP en wat daarna te doen weet ik zelf nog niet

Laatst bewerkt:
Ga toch voor coaxial denk ik,maar welke is de beste van deze drie?
Blade MCX(2), Nine eagle solo of Walkera Lama 2?
Ik geraak er niet uit,als ik denk het te weten kom ik toch weer ergens iets tegen dat mij doet twijfelen.

Laatst bewerkt:
en welke punten laten je dan twijfelen?

alle 3 de heli's zijn qua vliegeigenschappen zeer aan mekaar gewaagd.

ik heb zojuist wel wat over de walkera lama 2 gelezen, op rcgroups, omdat ik deze heli niet kende en het heeft toch niet zo'n grote indruk achter gelaten.

mcx is kwalitatief het beste denk ik, solo pro heeft wel beste prijs/kwaliteit en volgens mijn zeer snel, en dus onbetrouwbare, gevormde mening over de lama 2 denk ik dat deze kwalitatief de mindere is in deze groep.

ik zou niet voor coax gaan. waarom eigenlijk ?? de mSR vliegt net zo stabiel als een coax. en je kunt er zo veel meer plezier mee beleven.

Ik heb toch voor de Walkera Lama 2 gekozen,ben er gewoon verlieft op geworden,en ja liefde is soms blind hee.;)
Nu nog wachten op de postbode.:(

Blade SR 120 spinnen om zijn eigen as bij opstijgen

Hallo,
Ik ben een beginner in helicoptervliegen en heb eerst de blade mcx2 aangeschaft. Is echt een leuk helicoptertje maar alleen voor indoor. 14 dagen geleden heb ik bij de blade SR 120 aangeschaft maar als ik met die heli opstijg begint hij te spinnen rond zijn as. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Staartrotor?

Hello

Mijn lamaatje 2-1 is al een tijdje binnen.
Super content van,maar is toch even wat wennen.
Nu heb ik een vraagje over de batterijen voor de zender.
Deze kan met gewone batterijen,maar ook met oplaadbare NiCD batterijen.
Die Nicd heb ik niet in huis,maar wel NiMH,mogen deze ook ?

NiMh of NiCad kan beide. Maar let wel even op, deze oplaadbare cellen hebben een lagere spanning dan niet oplaadbare alkaline batterijen. Soms kan je dan te weinig spanning hebben en krijg je problemen met de besturing.

NiMh of NiCad kan beide. Maar let wel even op, deze oplaadbare cellen hebben een lagere spanning dan niet oplaadbare alkaline batterijen. Soms kan je dan te weinig spanning hebben en krijg je problemen met de besturing.

Ja,de oplaadbare battererijen hebben maar 1,2 volt,maar volgens de gebruiksaanwijzing van de zender mogen 8 x NiCad oplaadbare batterijen.
Zal inderdaad rekening mee moeten gehouden worden dat er wat minder bereik zal zijn denk ik.

Voedt mijn zenders met AA Aerocell alkaline batterijen van de Lidl, kosten 1.79 per 8-pack. Doen echt niet onder voor Duracell batterijen.

Een vriendin had laatst een aantal 8-pack Duracell AA batterijen voor me gescoord bij een of andere prijzenmepper (2.50 per 8-pack), gaan echt niet langer mee dan de aerocell's. Houdbaarheidsdatum van de Duracells is 2015, dus echt geen oude meuk.

Voordeel van gewone batterijen is de hogere spanning, 1.5V ipv 1.2V van oplaadbare batterijen.

Beste oplaadbare oplossing voor een zender is een Lipo zenderpack.

Back