Welke kist halen

Heren,

Ik vlieg nu al geruime tijd met een EZ* brushless 2200Kv.
Leuk vliegtuigje maar ben toe aan een nieuwe uitdaging.

Ik wil beslist electro blijven vliegen. maar nu een stapje hoger. met rolroeren enz. ook wil ik een toestel dat wanneer er wat wind staat hier niet teveel last van heeft. ik wil dus af van dat elapor gebeuren.

welk toestel zou ik het beste kunnen aanschaffen.

groeten,

Calmato sport .40 (gewone brandstof versie) en die 'ombouwen' naar electro.

Een van de lekkerst vliegende trainers op dit moment imo, vliegt makkelijk, je kan er veel mee, niet echt windgevoelig, mooi maatje.
Er een electromotor opzetten kost niet al teveel moeite, acculuikje is ook goed te doen volgens mij.

Nando, wat is het voordeel van ombouwen van brandstofversie naar elektro, i.p.v. direct de elektro-versie kopen?

De brandstof versie is wat groter en zwaarder. Ik heb laatst een ep versie ingevlogen, vloog wel wat kieteliger dan een brandstof versie.

Idd, het is gewoon een ander toestel, ik vind de .40 lekkerder vliegen.
Maar omdat hij groter is word het allemaal wel iets duurder, vooral omdat je ook een behoorlijke lader enzo nog nodig gaat hebben als je een beetje veel wilt vliegen. Maar in de openingspost is geen budget aangegeven.

Valide kanttekeningen lijkt mij (als nooit Calmato, of überhaupt fixed-wing, vlieger).

Zowel van de geëlektrocuteerde versie als de EP versie zijn nuttige discussies op MBF te vinden.

edit: 'valide', mooi woord, moet ik vaker gaan gebruiken ;) evenals 'conflagratie' ;)

Laatst bewerkt:
Zelf vlieg ik de EP 1400 als trainer en ik vind hem, zeker met een beetje wind, erg kietelig ook mijn mede clubleden die er mee gevlogen hebben delen deze mening. Ik zit er over te denken om een .40 brandstof calmato te ëlektrocuteren dit om het vliegen wat sneller onder de knie te krijgen.
Dus mochten er nog suggesties zijn voor een setup voor de .40 Calmato dan lees ik
ze hier graag.

Gr,
Luigi

Je zegt af te willen van schuim.. terwijl het beste advies wat iemand jou kan geven, is om de multiplex mentor te kopen.

Is van schuim, maar net zo groot als een Calmato GP, en vliegt bergen beter dan een Calmato EP.

2872961925_0bb9c8b782_o.jpg

is die dan niet zo windgevoelig.

ik wil eigenlijk heel het jaar doorvliegen..........

afgelopenzondag nog met de EZ* gevlogen maar het waaide eigenlijk net te hard. wel spannend dan hoor maar toch..............

de mentor nee joh. vliegen er 3 bij ons op de club. kan wel wat wind hebben erg leuk ding, mocht je het leuk vinden je kan er ook mee slepen etc.

leuk toestel, Ik vind hem leuker dan een calmato.

Justus

Idd, het is gewoon een ander toestel, ik vind de .40 lekkerder vliegen.
Maar omdat hij groter is word het allemaal wel iets duurder, vooral omdat je ook een behoorlijke lader enzo nog nodig gaat hebben als je een beetje veel wilt vliegen. Maar in de openingspost is geen budget aangegeven.

Wat lader en zender betreft ben ik al klaar. heb een mx12 zender en een robbe powerpeak EQ lader. laad tot 5 of 6 cellen lipo met geintergreerde balancer.
Wat zou ik dan kwijt zijn voor alleen het vliegtuig met toebehoren???

weet niet wat je verstaat onder toebehoren maar de mentor kost leeg 120 euro bij albatros meen ik.

voor setupje even kijken op hobbycity servo's moet je zelf weten maar ik zou er wel goede inzetten en ook 1 voor het slepen.

Justus

Die Mentor is een prachtkist, ondanks dat hij van schuim is.
Ziet er zeer fraai uit, is best een groot model, en vliegt erg goed..

Qua vliegtuigen staat hij bovenaan mijn verlanglijstje ;)

Wat zou ik dan kwijt zijn voor alleen het vliegtuig met toebehoren???

Ff snel, niet super doordacht.
TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv / $25.95
Turnigy 4000mAh 4S 20C Lipo Pack $37.94
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller $43.95 (als je 2,4 vliegt ben je goedkoper uit met een SS reg en losse bec, maar die regelaars willen op de 35 nog wel een storen)
3X HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo $5.95
Turnigy Electric Ultra-light wood propeller 15x8 $4.21 (of mss net een maatje kleiner)

Kan nog goedkoper, kan lichter, kan ook krachtiger maar is volgens mij een mooie gemiddelde setup. (voor de Calmato sport .40 gp)

Zoon 145$/~100€ inc verzendkosten ex ontvanger, stekkers, krimpkous, lijm en met maar 1 accu.
Toestel zelf, 130€
Totaal word dan al snel 300€

Laatst bewerkt:
Als alternatief voor de Calmato 40 Brandstof --> Electro versie is er ook de Protech Skystar II.

Deze vlieg ik nu alweer een tijdje met een 500kV motor en 5S5000 pakketten. Erg leuk, simpel te vliegen. Ook stabiel (mede door het wat hoge gewicht van de lipo's en de niet te lichte motor, de Turnigy SK 42-50 volgens mij).

Meeeeerrr dan voldoende vermogen voor verticaal omhoog, alle soorten basic-kunstvlucht zijn mogelijk.

Waarom deze ipv de Calmato: deze is een stuk goedkoper...

Ergens op dit forum een draadje van HugoW, daarin kan je het vliegtuig met setup zien.

Groeten,
Ton

@Nando: met een 15x8 heb je volgens mij een Calmato-grasmaaier ;-)

Bij ons op de club vliegt er ook een protech skystar II electro, ook 5s (4200 geloof ik), AXI 4120/18 met graupner stikker, gaat ook verticaal.

Vliegt idd ook erg goed en stabiel, is ook nog niet iets groter. toestel is goedkoper maar de apparatuur word wel weer duurder (hoewel ze bijde ook met hetzelfde kunnen vliegen).
Toch heb ik het idee dat je met de calmato sport nog net iets meer kan, ik heb hem meer dan eens meskant getrokken, gaat mooi rechtuit.

Laatst bewerkt:
ik zou een skystar 2 kopen van protech .
dit is een leuke kist welke best in is voor wat ``mishandeling`` :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
ik weet niet met welke setup je deze aan de lipo moet leggen maar hij kost maar 89 eurie en het vliegt als een tiet.
succes

Back