welke klap prop aan te raden voor easyglider

• Topicstarter Topicstarter multiplex easyglider19
  • Startdatum Startdatum
M

multiplex easyglider19

Guest
ik had een poosje terug mn prop gesloopt, door dat hij elke keer tegen de neuskap aan kwam dacht ik dat ik er wat van af moest schuuren zodat dat over ging. maar nu klapt hij helemaal door dus was een beetje dom maar ja daar leer je weer van. nu moet er een nieuwe op is er een aanrader is die ergens te bestellen via het net of gewoon in de plaatselijke modelbouw winkel. alvast bedankt

GR Richard

Bedoel je die originele prop?

Ik heb er nog wel ergens zo eentje liggen, met de motor er nog aan. En ik denk dat ik niet de enigste ben hiero.
Als je die wilt kunnen we wel wat regelen, anders even bij hangar bestellen....

ja weet niet echt of het een goede prop is heb al eerder gehoord dat hij niet meer goed werkte. ik ben eigenlijk op zoek naar een universele klap prop van een wat betere kwaliteit die op het staafje van de motor kan is gewoon rond met een klein hapje dr uit

Dan even gaan kijken bij de locale winkel of bestellen bij Hangar.
Even goed de as opmeten, als je dat spinnertje eraf hebt gehaald. Propmaat lijkt me ongeveer 8x4 inch.

heb hier wat gevonden van die site maar als je nou een prop hebt van 10x8 inch waar staat dan de 10 voor en de 8? lengte breedte ik kom dr niet helemaal uit mn oude van de easy was 24 centimeter lang

multiplex easyglider19 zei:
....als je nou een prop hebt van 10x8 inch waar staat dan de 10 voor en de 8? lengte breedte ik kom dr niet helemaal uit ....
De eerste 10" (inch) is de diameter van (10x25,4mm) 25,4cm de 8" staat voor de spoed van (8x25,4cm ) 20,32cm dus de afstand die de prop (in theorie) aflegd in één omwenteling ....

ok bedankt dus heb eigenlijk nix met de spoed te maken maar meer met de diameter?

jawel, het ene bepaalt hoeveel duwkracht je vliegtuig heeft, het andere hoe snel je gaat.. en samen bepalen ze je vermogen en of je uberhaupt opstijgt ;)

Jep. Alexander heeft gelijk. Kijk wel dat je dezelfde maten hebt als nu, anders stook je je motor en regelaar op.... Dan gaat het Amperage zover omhoog dat er dingen kapot gaan....

Ik heb nu een 10 x 8 op een typhoon 15-10 in mijn easyglider zitten met een 3S 2200mah 20C lipo. klimt onder 45* weg en trekt ongeveer 20A. Met de originele 400 zal dit niet gaan werken...

maar daar heb ik verder nog niet zo veel verstand van dan ik heb een orginele 400 en een8- nimh 200 aa 9,6v 2000 mah accu wat zouden jullie me dan aanraden?

Volgens mij had ik daar het antwoord al op gegeven. Precies weet ik het ook niet omdat ik de spoed niet kan meten.
Maar het lijkt op een 8x4 klapprop.

Bij Hangar is een 8x4,5 te krijgen voor as Ø3,2. dat moet je eerst ook nog meten, anders past het straks nog niet.

Een Speed 400 met 3:1 vertraging kan nog met een 10"x7" overweg ..... een prop met 4" spoed geeft te weinig snelheid met een 3:1 vertraging (draait minder dan 5000 RPM's op de uitgaande as !!!) ..... met een 7" spoed kom je dan op 53K bruto (is iets 40K effectief !), een 4" spoed is dat slechts 30K bruto ( effectief iets van 25K (met 20% verlies op de prop) !!) leuk voor een indoormodel, maar een EasyGlider komt daar echt niet mee vooruit .....

Back