Welke kleurencombinatie zorgt voor de beste zichtbaarheid?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 19 aug 2019.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zou zeggen, de rollen terug aan het hek hangen en er een keer langzaam en een keer snel voorbij rijden!
     
    WillydeWoofer en easy vinden dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De fluorkleuren zijn duurder, dus ben je sneller van je geld af.
    Welke gek heeft je dat nou weer verteld, snelle en langzame kleuren??
     
    WillydeWoofer en easy vinden dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Met een bepaalde kleur lijk je sneller of langzamer te gaan.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat denken sommige gasten.
    Dat zijn meestal van die figuren met petjes, al dan niet verkeerdom, in een auto met een 1.1 motortje en een herrie-uitlaat in fluorkleuren.
    Geluid draagt wel bij aan de beleving van snelheid, kleur niet.

    GJ
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zelf heb ik een paar kisten met een heel donkere bovenkant, en bijna volledig witte onderkant.
    voor de zichtbaarheid aan de onderkant links en rechts dikke donkere strepen.

    als je dan de kleur niet lekker ziet (beetje grijze achtergrond) dan zie je in ieder geval de strepen nog.

    een andere kist heeft een oranje (fel, maar geen fluor) bovenkant. op afstand zie je de blauwe en andere kleuren stickers amper.
    onderzijde is een wit/donkerblauw blokkenpatroon, blokken van 10 cm ongeveer.
    bij die kist kan ik erg goed zien hoe hij ligt..

    weer een andere heb ik geel onder, wit/goud/zwart boven.
    bovenkant vermengd samen tot zwart op afstand. onderkant (geel) zie je vrij goed.

    mijn 2 centen:
    - groot contrast tussen boven en onder.
    - onder zo simpel en vlak mogelijk. misschien 1 simpele aandachtstrekker, zoals 2 of 3 wat dikkere strepen aan de zijkant van de vleugel.
    - blauw en rood is niet echt contrast, ligt aan de kleuren.. maar met een grijze achtergrond gaan beide vlot naar donker. op een zonnige dag gaat het wel goed.
    - als je de kleuren test op een vleugel, kijk met name in schaduw en een witte achtergrond oid. een grijze lucht is meestal het moeilijkste qua contrast, al helemaal om de kleuren op de kist te blijven zien.
    dus je zal ergens een simpel iets moeten maken waaraan je ook kan zien wat onder of boven is.
    bij mij die strepen, en de keuze om de onderkant grotendeels 1 kleur te houden.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik post binnenkort een paar ontwerpen die ik gemaakt heb.
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    maak een foto en converteer die naar zwart/wit (grijs-tinten)
    dan heb je een idee welke kleuren contrast geven, en welke niet
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ga nou maar lekker die vleugel folien die ik je gegeven hebt.
    Zicht is niet meer het probleem, nu is het weer overturnen van je model in de bocht.....
    De delen liggen nog in de auto, incl koeien slijm.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wie van de drie?

    ; IMG_9995.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2019
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    geel zwart...
    maar wel de strepen onder of boven eraf. aan die kant wat anders plakken. of niets.
    je hebt geen zin om in de lucht te verzinnen of het nu boven of onder was, wat geel of zwart was.
    liefst heb ik een paar herkenningspunten. de strepen en kleur.
    maak de strepen ook niet te dun, anders loopt het in de lucht in elkaar over, zie je het nog niet.
    2 cm of wat meer.

    voor het liggen op het veld (als hij niet vliegt) zou ik de strepen boven laten zitten. onder eraf (zie je op het veld toch niet)

    groen zwart is ook goed, maar dan moet het wel fel groen zijn.
    nadeel is alleen dat het zo lastig terug te vinden is, mocht je een keer buiten de baan landen.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik meende door de strepen de vliegrichting beter te kunnen zien.
    Zie je meteen de strepen onder niet, of pas verder weg dan wel hoger.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Strepen op de onderkant hebben geen zin of het zou minimaal een kwart spanwijdte moeten zijn.
    Anders valt het weg in de lucht.
    Het ligt ook aan wat voor model het is.
    Een grote zwever zweeft meestal op behoorlijke hoogte en blijft redelijk horizontaal in de lucht liggen.
    De snelle zwevers wat ik gewend ben liggen in de rakken een deel meskant en een deel komen ze recht op je af.
    In de zweeftaak zitten ze zo hoog dat je alleen nog glinstering ziet en bijna geen kleuren meer kunt zien.
    En de snellere motorkistjes vlieg je niet zo ver maar zijn zo beweeglijk dat je wel moet weten wat onder en boven is.
    Meestal weet de piloot dat wel, je weet wat je gestuurd hebt en hoe hij dus zou moeten liggen.
    Ik zou onder gewoon zwart doen en de bovenkant groen met wat streepjes omdat hij anders zo groen is.
    Kielvlak ook groen.
    Ik heb jaren geel/zwart gevlogen, dat valt weg in de lucht, ook fluor oranje valt weg of is irritant als de zon er echt op staat.
    De groene modellen van Wolf Fickenscher (meervoudig wereldkampioen F5B) waren niet voor niets groen.
    En echt al zijn modellen waren groen, ook de helies.

    GJ
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke mannen, de onderkant wordt helemaal zwart en de eerste vleugel wordt groen van boven.
    Nu ga ik eens kijken hoe je folie aan moet brengen.Daar is vast wel iets over te vinden.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    een beetje een scheef streepje ga je niet in detail zien eenmaal in de lucht
    laat staan dat je er in de snelheid een vliegrichtring uit haalt.
    als je alle tijd hebt om te verzinnen wel natuurlijk.
    maar dan heb je ook geen strepen nodig.

    Ikzelf vind de strepen handig..
    maar dat is ook omdat ik spannende dingen dichtbij doe.
    ik gebruik het meestal niet om te zien hoe het toestel ligt, op afstand.

    ook een beetje persoonlijk wat je prettig vind.
    de serieus snelle toestellen kan ik mij voorstellen dat strepen niets uitmaakt voor het zicht..

    Qua folie:
    best tip vooraf: bout niet te heet zetten.
    oracover meestal beetje in het midden van het bereik.
    dat ie net plakt.
    1 kant eerst een rand plakken. strak trekken, en dan 2e kant plakken.
    daarna alles ertussen plakken, desnoods bout wat heter om goed strak in te krimpen.
    ronde vormen is altijd wat lastiger. kan zijn dat je dan wat meer stukken nodig hebt.

    probeer niet te krap je stukken folie te knippen/snijden.
    eraf snijden is zo gedaan, eraan plakken is minder mooi.

    altijd de stukken folie een beetje laten overlappen.

    een overlap niet te heet inzetten. dan krimpt de folie, komt de lijm eronderuit. witte streep.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb ook al filmpjes op YouTube gezien. Waarschijnlijk ga ik het bij een ervaren bouwer thuis doen.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is altijd beter :D

    En als het om een electro toestel gaat, wordt het ook minder kritisch.
    brandstof moet het ook nog echt een beetje vloeistofdicht zijn, anders is het hout verziekt na een paar jaar vliegen..

    maar, moeilijk is het niet.
    beetje geduld.
    hoop proberen.
    scherp mes bij de hand.
    en plakken maar.
    alleen een ronde romp is vervelend. omdat ze meestal niet gewoon 1 diameter hebben, maar overal verlopen:D
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb al een helper gevonden. Hij zegt wat ik moet doen en ik voer het tot in de perfectie :D uit.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik begin altijd met de tips.
    Tik het vast met een niet te hete bout zodat het wel kleeft maar niet krimpt.
    Het krimpen doe ik met een föhn of beter gezegd verfafbrander.
    De tip eigenlijk ook, als je een leren handschoen aantrekt is het fijner, dan heb je geen brandblaren.
    Je blaast de hete lucht op de folie en gaat dan om de ronding heen trekken.
    Ik gebruik een scalpelmesje om de folie te snijden, gaat perfect.
    Na de tips doe je de onderkant zoals Student zegt, alleen gebruik ik dan weer die afbrander om het strak te trekken, eventueel met een washandje om je hand nadrukken.
    De bovenkant doe je als laatste, die overlapt de onderkant van de voorlijst een beetje, dus dat ie niet los kan waaien in de vliegrichting.
    Die scharnieren op die vleugel kan je gewoon folien alsof ze er niet zitten en als hij helemaal af is zet je het mesje losjes in het scharnier en snijd de folie daar door, niet het scharnier!
    Dan even met de zijkant van het boutje (niet al te heet) door het sleufje en je hebt een schitterende scharnierlijn.
    Het is een trucje dat je onder de knie moet krijgen.
    Beter eerst even op een stuk afval proberen (oude vleugel of stuk rondgeschuurd hout) want als het eenmaal zit komt het lastig los en moet je de vleugel weer schuren.
    En probeer het eerst met een kleur die je toch niet gaat gebruiken.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het begint te dagen hier in de bovenkamer.
     

Deel Deze Pagina