Welke knopen ?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Rob & CS, 28 sep 2017.

  1. Rob & CS

    Rob & CS

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Assendelft
    Als beginneling heb je nogal eens van " hoe kan ik dat het beste doen" en heb je dus nogal wat speurwerk te doen, naar aanleiding hiervan heb ik onderstaande vraag.
    Volgens het handboek van modelbouw de kombuis heb je voor een modelschip slechts 3 soorten knopen nodig, namelijk de halve steek, de mastworp en de takeling. Zijn de ervaren bouwers onder jullie het hier mee eens of hebben jullie een andere mening / aanvulling hierop ?
    Ik ben aan het bekijken hoe ik de tuigage van de rolpaarden moet doen en als je dan zo de diverse sites over knopen bekijkt lijkt mij bv de paalsteek of de twee halve steken dan wel de buntlinesteek geschikt om de blokken aan de oogjes te knopen daar deze zichzelf beknellen. Aan de andere kant moet de knoop natuurlijk niet te ingewikkeld en daarmee op schaal (in mijn geval 1:50) te "oversized" zijn. Graag jullie mening.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar kun je mijns inziens gewoon verschillende knopen proberen en zien wat het makkelijkst gaat,het beste staat en het meest bevalt.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina