welke koolstof versie vleugelbuis?

Hi bouwers,

Voor een eigen bouwproject ben ik op zoek naar een vleugelbuis. Bij zoeken op internet kom ik drie termen tegen bij carbon vleugelbuizen:
gewikkeld, gepultrudeerd en pull winded. Ik begrijp dat dat verschillende methoden zijn om zo'n buis te maken/ Ik sluit ik niet uit dat er nog meer mogelijkheden zijn.

Wat is de gewenste keuze voor een vleugelbuis?

groet,
Erik

Voor de techologie zijn een aantal video's mogelijk interessant:
https://www.easycomposites.co.uk/learning/carbon-fibre-tubes-explained
Een pultrusie buis heeft alleen vezels in de lengterichtingen kan dus heel goed trek en drukkrachten opvangen, maar hij kan ook makkelijk splijten
Deze buis is als vleugelligger bruikbaar, maar je mag er geen puntbelastingen op zetten.
Wanneer je bv twee vleugelhelften wilt verbinden met een verbindings buis en een grotere pultrusiebuis als vleugelligger moet je die bij de verbinding omwikkelen met glas, kevlar of carbon draad om uitscheuren te voorkomen.
Wanneer je voor de verbinder kiest voor een staaf, dus volmateriaal is pultrusie uitstekend, maar in geval van een buis als verbinder is pultrusie echt niet OK.

Wat is de gewenste keuze voor een vleugelbuis?
een gewikkelde buis...
Deze kan namelijk het beste de buigkrachten opvangen.
Pultrusie en pull-winding buizen hebben de vezels in de lengterichting en kunnen dus prima trek en druk in die richting opvangen (bv verbinding tussen servoarm en roerarm), maar geen / veel minder buigbelasting (zoals bij een vleugelbuis).
Overigens is er ook bij gewikkelde buizen op te letten dat er geen scherpe rand in de buismantel zit (bij overgang romp - vleugel) want daar kunnen alle carbon buizen slecht tegen en kunnen ze op den duur gaan splijten.

een gewikkelde buis...
Deze kan namelijk het beste de buigkrachten opvangen.
Pultrusie en pull-winding buizen hebben de vezels in de lengterichting en kunnen dus prima trek en druk in die richting opvangen (bv verbinding tussen servoarm en roerarm), maar geen / veel minder buigbelasting (zoals bij een vleugelbuis).
Overigens is er ook bij gewikkelde buizen op te letten dat er geen scherpe rand in de buismantel zit (bij overgang romp - vleugel) want daar kunnen alle carbon buizen slecht tegen en kunnen ze op den duur gaan splijten.

Buigkracht is een combi van trek en druk en daardoor is Koolstof daar ook uitermate geschikt voor, ook voor liggers in vleugels. Koolstof heeft een behoorlijk lagere tolerantie voor afschuifspanningen, krachten dwars op de vezel richting. In het gebruik als vleugelbuis kunnen dergelijke afschuifspanningen voorkomen bij de overgang van 2 vleugelhelften of vleugelhelft/romp, vooral als de mantelbuis niet mooi strak om de vleugelbuis heen past, dit brengt een punt, lokaal hoge dwarsbelasting, te weeg. Zoals Rick NL ook al aangeeft.

Trouwens een producent van Micro Pultrusie profielen is https://www.dpp-pultrusion.com/, gevestigd in Nederland en opgericht door een modelbouwer / vrijevlucht vlieger.

Back