Welke koppeling compressor?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door ruudxd, 18 okt 2015.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik heb hier ook compressor staan, maar daar wil ik een reduceer ventiel op zetten.
    Maar nou moet ik weten welke maat de uitgang van mijn compressor is, nu denk ik een halve inch, want de binnenkant van de koppeling die er in gaat is zo'n 12mm wat neer komt op een halve inch, alleen is de draad natuurlijk een stuk groter.
    Dus het gat in de compressor is groter, maar ik kom geen grotere maten dan 1/2 inch tegen.
    Dus ga ik er vanuit dat de maten ( 1/2 inch,3/8 inch en 1/4 inch ) op de binnendiameter van de koppeling slaan, niet op de draad waarmee ze vast worden gezet?
    Kan iemand dit bevestigen?
    Ik heb gezocht op Google uiteraard, maar ik zal de goede zoektermen wel niet gebruiken, want ik kan het zo niet vinden.

    Ik zat aan dit reduceer ventiel te denken, omdat de koppeling aan de bovenkant van mij compressor zit, en een reduceer ventiel met de gaten aan de zijkant dus horizontaal komen te zitten:

    http://www.veenstratechniek.nl/airpress-reduceer-compressor?filter_name=reduceer

    Iemand hier ervaring mee?

    Alvast bedankt!

    Ruud
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Als je echt niets kunt vinden zou je airbrush services Almere eens een mailtje kunnen stuiren,
    Die hebben enorm veel kennis en ook veel onderdelen op voorraad.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gat in de koppeling wil nog wel eens wat afwijken, maar inderdaad is halfduimse draad, de draad zoals die gesneden wordt op een standaard buis met een binnendiameter van een halve inch.
    Iedere technische groothandel moet je aan dergelijke koppelingen kunnen helpen.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De meeste gangbare compressors hebben al een reduceerventiel....
    Anders heb je niet zoveel aan het ding aangezien ze meestal 8 tot 10 bar kunnen leveren maar lang niet alles daar ook mee overweg kan.

    Plaats eerst ff een foto vanje compressor voordat je een ventiel gaat bestellen ;)
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Bedankt voor alle reactie.
    Ik heb hem tweedehands half gekregen als een soort verassing van mijn ouders, hij staat bij mij in de schuur, maar zij gebruiken hem ook als ze hem nodig hebben.
    Alleen is het niet het allerbeste ding meer, er zat roest op, dat heb ik eraf gehaald en met blanke lak overgespoten, vandaar de kale plekken.
    Toen ik hem wou spuiten heb ik hem schoongemaakt met thinner of terpentine ( een van beide, mijn vader verkoopt verf, die raadde een van de twee aan omdat de ander een vettige laag achter liet ) en toen bleek de airpress sticker gespoten te zijn, en dus geen sticker te zijn.
    Ook kan ik het model niet vinden op de site van Airpress, dus ik begin te twijfelen of hij wel echt van Airpress is, tenzij hij niet meer gemaakt word..

    [​IMG]


    Maar hij komt goed op druk ( 10 bar inderdaad volgens de meter ), ik heb nu alleen een luchtspuit pistool, dan kan het, maar voor de toekomst wil ik inderdaad de druk in kunnen stellen om ander gereedschap te kunnen gebruiken.
    Er zit wel wat aan de aan/uit knop, namelijk dit, maar dat zit allemaal heel vast, en het pennetje is wel draaibaar, maar gaat niet verder naar binnen of buiten.
    De aan uit knop:

    [​IMG]

    En dit bedoel ik, ik weet niet waar het voor is, over het rond dingetje en de eerste moer gaat een plastic kapje, maar het zit zo vast dat ik mij af vraag of het los moet?

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier de draad die uit de compressor komt, zoals te zien is er al een adapter naar een kleinere maat gemaakt:

    [​IMG]

    De binnendiameter van het grote deel, ongeveer:

    [​IMG]

    En de buitendiameter, de draad in de compressor kon ik niet fotograferen, maar die is zo'n 0,6 gemeten door de schuifmaat er in te steken:

    [​IMG]

    Uiteraard zit hier een veiligheids koppeling op gemonteerd, aan de de dunne kant van het adapter dus.
    Daar gaat deze koppeling in:

    [​IMG]

    Hier is de losse veiligheidskoppeling te zien, niet die aan de slang uiteraard, maar los.

    [​IMG]

    En hier rechts zit de uitgang, en dus de reden waarom ik niet zo'n stijl reduceerventiel kan gebruiken, afgezien van de prijs:

    https://www.bk-beta.nl/1-2-filter-reduceerventiel-olienevelaar.html

    [​IMG]


    Ik begin het idee te krijgen dat ik een brouwsel van vanalles en nog wat heb.
    Maar de tank en motor zijn nog goed, dus ik wil met goede onderdelen graag een goede compressor opbouwen waar ik nog een poosje mee vooruit kan op hobbygebruik.
    Sorry voor alle foto's, maar om goed te kunnen helpen lijkt zo veel mogelijk info mijn handig?

    Bedankt voor alle info!

    Ruud
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Als ik dit zo zie komt de buitenmaat van de koppeling die in de compressor gaat meer in de buurt van 5/8ste?

    http://www.hamuniverse.com/antfrac.html

    Uiteraard zal mijn schuifmaat van 20 euro niet de meest precieze zijn, maar een 1/10 inch ernaast zitten lijkt mij sterk, millimeters meet hij vrij precies..
    Of meet ik verkeerd?
    Als ik zo op internet zoek in de buitendiameter van de draad de aangegeven maat toch, zoals m3 3mm is?
     
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben vanmiddag naar de ijzerwaren winkel geweest, en gekeken naar de koppelingen die ze hadden, en het was toch 3/8 inch.
    Ik heb voor een mooi prijsje een reduceerventiel meegekregen.

    Bedankt voor alle tips!

    Ruud
     

Deel Deze Pagina