Welke lader, oud of nieuw?

• Topicstarter Topicstarter tonym
  • Startdatum Startdatum
T

tonym

Guest
Ik kan een tweedehands accu-lader overnemen (Robbe MC52). Volgens de leverancier van mijn zender en accu's (2000 mAh) is deze lader niet meer toereikend voor deze tijd omdat "hij niet zover gaat". Volgens hem is ook een Robbe 5 lader niet meer toereikend voor nieuwe accu's.

Ik heb altijd begrepen dat je met 10% van het amperage van de accu mag laden. Bij een 2000 mAh accu is dan toch 200 mA voldoende? Ook een 7Ah lood-accu is met een robbe 5 lader te laden?

Volgens de handelaar raken de accu's met de oudere laders niet vol.

Is de aanschaf van de tweedehands MC52 nog zinvol of toch een nieuwe lader?

Die handelaar wil duidelijk verkopen. Voor een klein deel heeft hij gelijk maar niet zoals hij het zegt.
Een NiCad of NiMH accu kan je laden met een laadstroom die 10% is van de capaciteid. Daar is de Robbe 5 lader prima voor te gebruiken. Hij heeft één belangrijk nadeel, als de accu vol is stopt de lader niet maar blijft vrolijk doorladen. Omdat het zo'n lage laadstroom is zal dat niet direct tot grote schade aan de accu lijden maar op de lange duur is het niet echt goed voor de accu.
Een goede lader die netjes stopt als de accu vol is zal veel beter zijn voor je accu.
Of de Robber MC52 ook geschikt is kan ik je niet vertellen, ik ken de lader niet en kan er ook niets over vinden. Kijk eens goed verder hier op het forum, er is al heel erg vreselijk veel over bijna alle nu verkrijgbare laders geschreven. Als je dat allemaal wilt lezen zal je er enkele avonden voor moeten gaan zitten denk ik.
Lees vooral ook DIT artikel en DIT artikel eens door.
Succes.

Back