Welke lader ?

Ik heb momenteel een oude lader die geen extra functionaliteiten heeft buiten laden. Dus niet ontladen, geen controle van de batterij, geen laadstop ed. Op zich voldoet dit ding perfect, maar nu ik er meer gebruik van maak stoor ik mij toch aan het ontbreken van deze zaken die eigelijk wel vrij basic zijn en niet mogen ontbreken als je wat veilig modelbouw dingen wilt doen.

Er is mij een lader aangeraden die dit alles heeft, maar dat zou op een 3 a 400euro uitkomen wat ik echt te veel vind.

Ik wil dus een "eenvoudige" lader die (net zoals mijn huidige) toelaat 4 batterijen tegelijk te laden (2200mAh, 1800mAh, 3000mAh en nog een kleintje). Verder moet deze de nodige features hebben om de veiligheid en optimale conditie van mijn batterijen te garanderen (ontladen, laadstop ed.). LIPO hoef ik niet te laden dus dat moet er niet bij. Het geleverde vermogen en/of snellaad functie boeit ook niet zo hard. Wat mij betreft mag het opladen van een 3000mAh gerust 18h duren bv.

Kunnen jullie mij een merk/type aanraden ? En liefst één dat hier in de benelux wat te krijgen valt
thanks !

Hoi, mijn advies: neem de Graupner ultramat 12.
Kan ontladen (1A) Nikkel-cadmium laden, Nikkel-metaalhydride laden, loodakku`s laden en lipo`s laden.
Kost 79 euri. Alleszins redelijk lijkt mij.
Ik heb hem nu een jaar in gebruik en ben zeer tevreden.
Trouwens, de LN-5014 van Multiplex is ook een optie. Kost ook 79 euro.
Succes,
Ron

Er wordt hier gevraagd om een lader met vier uitgangen.
Die zijn wel wat duurder.

Tja, dan wordt het al wat moeilijker.
Ik dacht je geholpen te hebben.
Maar misschien dat iemand anders (Gerard?) een oplossing heeft.
Groeten, Ron

Deze lader voldoet misschien wel een je eisen... Ik heb deze vroeger ook gehad maar ben nu in het bezit van de alc 8000+ van elv.

Redfire zei:
Deze lader voldoet misschien wel een je eisen... Ik heb deze vroeger ook gehad maar ben nu in het bezit van de alc 8000+ van elv.

Sinds een paar maanden heb ik de alc 8500,er staat robbe op,maar is de zelfde lader.
lader staat op zolder,maar bedien deze lader op de pc in de huiskamer.
Ben zeer tevreden met deze lader.

Gr Gerard

Ok, bedankt voor jullie antwoorden.
Die 4 (of 3, maar liefst 4) zijn wel belangrijk. De bedoeling is dat ik mijn batterijen tegelijk kan opladen zonder te wisselen.

Verder hoor ik jullie praten over de ALC8500. Dit is dus de lader die mij aangeraden werd, maar deze staat 300euro.

Is dit een redelijke prijs voor die lader ? En zijn jullie hier heel tevreden over ? Misschien dat ik dan toch maar direct die investering moet doen ...

EDIT:

DIe ALC7000 is misschien ook wat ? Ik zie dat deze 'maar' 150$ kost op die site. Volgens mij doet deze ook al meer dan voldoende. Kan je die nog krijgen ? En wat zijn de verschillen ?

Ik denk dat het niet zo'n goede investering is zo'n 7000 te kopen. NiCd en NiMh worden steeds minder en minder gebruikt. Lipo's worden daartegen populairder en zijn ook niet meer zo duur. Ik vermoed dat je in de toekomst toch ook wel eens lipo's wil gaan laden..
Je kan ook voor de 8000 plus gaan die kost 230 euro heeft wel een kanaal minder dan de 8500 mar is verder wel het zelfde.
Die 8xxx series kan je ook flashen, maw als er een nieuw type batterij op de markt komt kan er een nieuwe software in de lader gestoken worden zodat die batterijen probleemloos kunnen geladen worden.

3 of 4 tegelijk laden?

Ja, mooi dat je niet hoeft te wisselen, maar je geeft aan dat het best 18 uur mag duren.

Je schrijft er niet bij voor welke toepassing het is. Heb je alle accu's tegelijk nodig of kun je er één laden terwijl je met een ander rijdt of vliegt?

Ontlaadfunctie is niet nodig - zelfs Nicads hoef je niet elke keer helemaal te ontladen en te laden, en NiMH al helemaal niet.

Je beperkt je keuze erg door de eis van 3/4 uitgangen neer te leggen.
Waarom koop je niet 2 gewone snelladers en kijk je hoe het bevalt?
Dan kun je er altijd nog eentje bijkopen.
En je hebt een reserve als er één kapot gaat.

Ik denk dat je beter afbent met een goede later dan enkele goedkope ladertjes. Ik ben naast de ALC ook in het bezit van een Jamara X-peak 3 plus kost iets van een 65 euro en is op 12 volt. Ik heb al gemerkt dat ze helemaal anders werken. Die jamara valt op andere momenten uit dan de alc, scheelt soms meer dan tien minuten. Ook beschik je bij de alc over beter onderhoudprogramma's en hij is ook vele beter beveiligd. Wanneer je bvb je batterij verkeerd insteld zal hij na een tijdje een foutmelding geven en gewoon stoppen met laden, dit is bij de goedkopere laderjes volgesn mij meestal niet..

Hey,

Ik ben nu sinds een maand in het bezit van de Expert 8500 lader (die jou ook aangeraden is). Het is echt een ultieme lader, het kost wat, maar dan heb je ook zeker wat.

Ik raad hem aan gezien je meerdere accu's tegelijk wilt laden.

Gr

Het apparaat laad tot 30 volt. Dat zou betekenen dat het 8 Lipo's aankan. gebruik zelf alleen lipo's van 3 cellen, dus kan het niet met zekerheid zeggen. Maar het lijkt mij wel voldoende... :)

Bedankt, lijkt me ook voldoende dan wordt het deze.

Nu alleen nog even shoppen voor de beste prijs, tja nederlander :oops:

Back