Welke lader?

Hallo mensen,

zo langzamerhand ben ik toe aan een nieuwe lader. Mijn huidige lader, de protech pro peak 2500, heeft zijn werk goed gedaan. Maar omdat ik binnenkort wil overstappen op nimh accu's en mee ga doen aan clubraces, heb ik toch echt een betere nodig.

De lader moet aan de volgende eisen voldoen:

- 4/6 cellen
- delta peak
- temperatuur meter
- nimh/nicd
- ontladen

Prijs: maakt niet uit. Ik betaal graag voor een lader waar ik jaren plezier van heb.

Graag alleen serieuze antwoorden, met een onderbouwde mening!

bij mij wordt het ook die van pkracing alleen doe ik hem bestellen bij border online hij is daar maar 90 euro en de kleur is alleen anders

Als je wilt ontladen is er niet veel keus, de LRP Pulsar is dan de goedkoopste (199.- eur dacht ik) maar deze ontlaadt slechts op 10 ampere.

Als je een echte ontlader zoekt met 30A of meer zit je al snel boven de 400 eur.

Of 10A genoeg is moet je zelf bepalen, ik weet niet in hoeverre het beter voor je accu's is om ze op 30A te ontladen. (30A en meer zijn de stromen die ze in de auto ook zien)

Een GMVis Commander is misschien ook een optie hoewel de ervaringen die ik ervan gehoord heb niet al te best zijn.

Een temp. sensor vind ik zelf niet belangrijk, daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.

Mijn ervaring met een lader die ook kan ontladen en motortjes in kan laten lopen:
Het is leuk dat hij het allemaal kan, maar je zal het weinig gebruiken omdat hij altijd aan het laden is :S

Bedankt Roelof en Vassago.

Ik denk dat het de robitronic expert pro wordt. Want als het ontladen niet zo belangrijk is, lijkt mij dit de beste optie. En ik kan nog altijd een ontlaad tree kopen.

Overigens stonden er op de pits tafels van de AMCA, wel allemaal GMcommanders.

Maar vassago, welke lader gebruik jij en waarom?

Een ontlaadtree is leuk, maar alleen om het laatste beetje uit je cel te trekken. Het ontladen van een volle GP3300 zal ongeveer 4 duren op een treetje :)

Ik weet niet waarom ze daar veel GM commanders gebruiken, ze zijn een beetje "GM gek" denk ik.

IK heb zelf een Novak Millenium en een Competition Electronics Turbo35 GFX.
De laatste heb ik vrij goedkoop kunnen krijgen, anders had ik hem niet gehad.

Op het andere forum waar je actief bent, loopt santosh rond. Ik zag dat iemand zei dat hij voor 130 euro's een Novak Millennium Pro te koop had, dat lijkt me voor dat geld een hele goede optie.

@ Roelof.
De Pro2000+ is een hele goede lader (ik heb m zelf), hij is nu echter opgevolgd door de Expert, die de cellen gefaseerd met een ander amperage laadt/ kan laden.

@ Vassago,

als ik op google ga zoeken naar de Competition Electronics Turbo35 GFX, krijg ik niet veel hits. En eerlijk gezegd ken ik de lader ook niet. Komt dit doordat die zo duur is? Of is bijvoorbeeld een mill pro of een robitronic expert beter?

@ Jaap J,

ik weet dat Santosh een mill pro te koop heeft. Maar hij reageerd alleen niet.

Santoch is druk op het moment volgens mij. Toch zou ik voor dat geld even een week geduld hebben, want naar mijn bescheiden mening is de Novak Millennium Pro toch wel een van de beste laders.

Vorige week Lrp Pulsar Sport van Santosh overgekocht. Zeer betrouwbaar, maar door al die drukte duurde het soms een paar dagen voordat ik antwoord kreeg. Maar als hij zegt dat hij het bijv. morgen op de post doet gebeurt dat ook.
Ik zou ook even wachten en bij hem die lader kopen, ik heb er ook nog over nagedacht maar de Lrp kan zo goed als evenveel en bij de Millennium Pro kan je volgens mij niet de delta peak instellen.

:oops:
Achja, ik heb genoeg aan deze lader de komende jaren.
Wat ik jammer vind is dat er bij mij geen temperatuurafslag opzit, volgens mij bij de Millennium Pro ook niet ( hou me er niet aan vast :lol: )
De Robitronic Expert heeft dit wel, en in Duitsland kan je deze vinden voor maar 129eypo's.
Succes met het uitzoeken ikzelf heb er ook lang over nagedacht maar ben er nu wel blij mee
8)

Die temperatuurafslag is meer voor mijzelf dan echt nuttig.
Ik vind extra zekerheid altijd mooi meegenomen, als je hem bijv. op een bepaalde temperatuur zet zal hij nooit verder laden en je accu's dus nog warmer worden. Niet dat ik ooit van iemand heb gehoord die zijn accu's met een goede lader laadde en die te heet werden.
Maarja het is voor mij dus wat extra zekerheid maar dus totaal niet noodzakelijk nee.

De temperatuur afslag is bij NiMH cellen de beste manier van ladingscontrole. Als je op de sites van diverse fabrikanten zou lezen dan zou je zien dat de fabrikanten deze manier van ladercontrole juist adviseren. Bij NiMh cellen is het vrij plotseling sterk stijgen van de temperatuur de beste en meest duidelijke indicatie dat de cel vol is. Dit is een klein stukje dat op een dergelijke site te lezen is, (wel in het Engels)
Use of charge control based on the temperature rise accompanying the transition of the cell to overcharge is generally recommended because of its reliability (when compared to voltage peak sensing techniques) in sensing overcharge. However, temperature sensing is typically more expensive to implement than voltage sensing since it requires additional sensors. The exothermic nature of the nickel-metal hydride charge process (as illustrated in Figure 18 ) results in increasing temperature throughout charging. This requires care in selection of setpoints to avoid premature charge termination.
Bij NiCad cellen wordt al jaren met succes de delta piek als vol indicatie gebruikt. Deze delta piek vertoont NiMH ook maar duidelijk kleiner en later dan NiCad. De kans dat je de NiMH cellen overlaad als je de delta piek methode gebruikt is zeker aanwezig. Deze kans is veel kleiner bij het gebruik van de temperatuur afslag methode.
Als je NiMH toch wilt laden met de delta piek methode zorg er dan voor dat je de cellen versnelt laad. Dit betekent laden met ongeveer 1C. Niet langzamer omdat dan de delta piek erg klein blijft en ook niet (te veel) sneller omdat dan de cellen tijdens het laden te warm worden en daardoor minder lading kunnen opslaan en sneller defect kunnen raken.

Ernst,
het is waar dat NiMha anders gevoelig zijn voor de delta peak maar het is er altijd. Alleen goede laders zijn hiervoor instelbaar en zullen je nooit teleurstellen met het op tijd stoppen.

Probleem is dat er nog te veel (budget) laders met een vaste (NiCad) delta peak geleverd worden ge-relabled met NiMha ondersteuning met alle gevolgen van dien.......

Overigens zijn mijn ervaringen met een Infinity-1 prima met NiMha ook al zou hij daarvoor niet geschikt zijn.

Roelof zei:
Ernst,
het is waar dat NiMha anders gevoelig zijn voor de delta peak maar het is er altijd. Alleen goede laders zijn hiervoor instelbaar en zullen je nooit teleurstellen met het op tijd stoppen.
Helaas moet ik je teleurstallen Roelof die delta piek is er echt niet altijd. Als je langzaam laad, met 0,1C zoals vaak bij NiCad's wordt gedaan, dan is de delta piek bij NiMH zo goed als niet aanwezig. Zoals ik schreef zal je met 1C moeten gaan laden om een wel duidelijk meetbare delta piek te krijgen. In dat geval zal de lader prima werken en het laden op tijd stoppen.
Bij Modelbouw FAQ staat een stuk dat ik geschreven heb over de werking en het laden van de lood accu's. Ik ben nu bezig met een dergelijk stuk over de NiCad en NiMH accu's. Hier is echter veel meer over te doen dus zal het nog wel even duren voordat ik het af heb.

Back